Työnhaku

Some ja työelämä – uhka vai mahdollisuus?

Nainen puhelimella somessa.

Sosiaalisesta mediasta eli somesta voi olla arvaamatonta hyötyä työelämässä, mutta sitä on osattava käyttää taiten. Kokosimme tähän juttuun vinkit, joiden avulla väistät somen vaarat ja saat kanavistasi ilon irti.

Näin hyödynnät sosiaalista mediaa työelämässä x 3

1. Nosta piilevä potentiaalisi esiin somessa

Sosiaalinen media on loistava paikka tuoda esiin omaa ammatillista osaamista – eikä todellakaan vain silloin kun etsii uutta työpaikkaa.

Somessa voit brändätä itseäsi tietyn ammattialan konkarina, esimerkiksi nykyisen työsi huippuosaajana. Somen hienous piilee kuitenkin siinä, ettei siellä ole pakko jäädä nykyisen työroolin vangiksi.

Sosiaalisessa mediassa voit tuoda esiin sellaista ammatillista ja työelämäosaamista, jota muut eivät vielä tiedä sinulla olevankaan. Voit luontevasti kertoa harrastuksissa, entisessä ammatissa tai opintojen aikana hankkimastasi potentiaalista, jota et pääse käyttämään nykyisessä työssäsi, mutta jota haluat vielä jossain vaiheessa työuraasi hyödyntää.

Lue myös: Valmistaudu tulevaisuuden työelämään nyt – 3 tärkeää työelämätaitoa

Julkaise somessa postauksia, joissa tuot esiin piilevää potentiaaliasi ja osallistu rohkeasti kiinnostuksen kohteitasi koskevaan keskusteluun, vaikka ne eivät liittyisi millään tavalla nykyiseen työrooliisi. Tämä voi avata uusia, herkullisia uramahdollisuuksia ja auttaa rakentamaan oman näköistä työelämää.

Lue myös: Miten edetä uralla, jos ei halua esihenkilöksi?

2. Hyödynnä verkostojen voimaa

Sosiaalinen media on nimensä mukaisesti sosiaalinen media, joten sen parasta antia ovat tietenkin muut somen käyttäjät.

Virtuaalisten verkostojen voimaa ei kannata vähätellä: somessa kaveeraaminen poikii niin ystävyyssuhteita, yhteistyökumppanuuksia kuin uusia työpaikkojakin.

Rakenna verkostoja rohkeasti laittamalla verkostoitumispyyntöjä kiinnostaville ammattilaisille. LinkedIn-verkostoitumispyynnön yhteydessä voit esitellä itsesi tiiviisti ja kertoa, miksi haluat tutustua.

Verkostosi ammattilaisia seuraamalla opit jatkuvasti uutta, pysyt alasi kehityksen kärryillä, pääset kurkkimaan eri yrityksissä työskentelevien arkea sekä tutustut monenlaisiin toimialoihin ja oman alasi huippuosaajiin. Olisiko tässä jo riittävän monta syytä valjastaa virtuaaliset verkostot hyötykäyttöön?

Lue myös artikkelimme siitä, miten voit hyödyntää verkostoja työnhaussa ja työelämässä.

3. Hae töitä avoimesti somessa

Jos etsit töitä, käy omat someprofiilisi läpi työnhaun näkökulmasta. Tuleeko osaamisesi esiin profiiliesi esittelyteksteissä? Millaisen kuvan potrettisi antaa sinusta? Tuotko postauksissa esiin ammattiin liittyvää osaamistasi?

Katso tästä ohjeet, joiden avulla virität LinkedIn-profiilisi työnhakua varten.

Jos olet sellaisessa tilanteessa, että pystyt hakemaan töitä avoimesti, hyödynnä somen mahdollisuudet täysillä. Julkaise postauksia, joissa kerrot etsiväsi töitä. Kuvaile mahdollisimman konkreettisesti, millaisia asioita osaat, millaisia töitä haluat päästä tekemään ja millaisissa pulmissa voit auttaa työnantajia. Osallistu rohkeasti alaasi liittyviin keskusteluihin, jotta tulet huomatuksi.

Oletko jo kokeillut Instagramin, Snapchatin tai TikTokin voimaa työnhaussa? Jos koet luontevaksi, voit julkaista kanavillasi vaikka avoimen videomuotoisen hakemuksen tai video-CV:n. Viime aikoina somessa on nähty myös ansioluetteloja, joihin työnhakija on liittänyt valokuvan sijaan videon itsestään. Kaikki eivät tällaisesta filmaamisesta innostu, mutta onneksi jokainen voi löytää oman, itselleen sopivan tavan hyödyntää somea työnhaussa.

Muista myös linkittää työelämän someprofiilit osaksi työhakemustasi.

Varo näitä sosiaalisen median kompastuskiviä x 3

1. Muista, että kerran verkossa on aina verkossa

Työnhaussa some ei ole ongelma, koska työnantajalla ei ole oikeutta googlata työnhakijaa osana rekrytointiprosessia.

Työntekijän näkökulmasta somen riski piilee siinä, että kerran verkkoon laitettua ei välttämättä saa sieltä pois enää koskaan. Somea on turha pelätä, mutta on paikallaan miettiä paitsi sitä, millaista sisältöä julkaisee omilla kanavillaan, myös sitä, millaiseen sävyyn muiden julkaisuja kommentoi.

Käy aika ajoin läpi omien sometiliesi yksityisyysasetukset ja katso, kenelle kaikille julkaisusi näkyvät. Muista kuitenkin, että vaikka olisit rajannut postaustesi kohderyhmäksi vain kaverit, on mahdollista, että sisällöt jonakin päivänä syystä tai toisesta leviävät laajemmalle.

Googlaa välillä oma nimesi ja katso, millaista tietoa haku sinusta löytää.

Mieti, millä tavalla pystyt pitämään yksityisasiat yksityisasioina. Et varmaankaan halua, että työkaverit, esihenkilö tai yhteistyökumppanit törmäävät vaikkapa tiettyihin viidentoista vuoden takaisen mökkireissun valokuviin.

Tuohtuneena tai uupuneena somessa seikkaillessa saattavat perusasiat joskus unohtua. Älä koskaan hauku työnantajaa, työkavereita tai yrityksen yhteistyökumppaneita somessa, älä edes yksityisillä kanavilla. Jos puskaradio laulaa, voi työpaikkasi olla vaakalaudalla.

Jos sinulta lipsahtaa loukkaava postaus, sen poistaminen somesta ei välttämättä pelasta nahkaasi: joku saattoi ottaa siitä kuvakaappauksen ja voi jakaa kuvakaappausta eteenpäin. Hyvä ohjenuora onkin, ettei somessa pidä koskaan sanoa mitään sellaista, mitä ei sanoisi kasvokkain. Jos olet epävarma siitä, mitä kannattaa julkaista, nuku yön yli ennen kuin postaat. Terveellä maalaisjärjellä ja maltilla pääset pitkälle!

2. Harkitse kahdesti pomon pyytämistä somekaveriksi

Työkaverien ja esihenkilön pyytämistä somekaveriksi kannattaa harkita tarkkaan. Voi olla turvallisempaa pitäytyä pikemmin työroolissa kuin jakaa kollegoille kaikkea sitä, minkä jakaa läheisten ja kaverien kanssa.

Jos saat työelämän kontakteilta verkostoitumiskutsuja yksityisillä somekanavilla, voit kohteliaasti kieltäytyä kutsusta. Ehdota vastavuoroisesti verkostoitumista LinkedInissä tai muussa työelämän asioihin keskittyneessä somekanavassa.

Ei ole epäkohteliasta vetää rajoja työelämän ja yksityiselämän välille.

Lue myös: Hyvän esihenkilön tuntomerkit

3. Julkaise vauvakuvia harkiten työelämän somessa

Viime aikoina työelämän kanavilla on alkanut näkyä aiempaa enemmän yksityiselämään liittyviä sisältöjä. Työelämään keskittyneiden somekanavien käyttäjät ovat kritisoineet sitä, että eri kanavilla julkaistavat sisällöt muistuttavat jo liikaa toisiaan.

Jos sinun on vaikeaa erottaa, mitä kannattaa julkaista milläkin kanavalla, voit esimerkiksi julkaista yksityisillä somekanavilla pelkästään yksityiselämään ja työelämän kanavilla pelkästään työelämään liittyviä sisältöjä.

Lue myös: Työ ja yksityiselämä – yhdessä vai erikseen? Testaa, oletko rajaaja vai sulauttaja

Se on selvää, että pelkillä sairauskertomuksilla tai vauvakuvilla ei omaa LinkedIn-profiilia kannata tukkia. Moniin yksityiselämän piiriin kuuluviin asioihin on kuitenkin mahdollista löytää kiinnostava työelämän näkökulma. Parhaassa tapauksessa yksityisestä tulee hetkessä yleisesti kiinnostavaa.

Yksityiselämän asioita ei siis tarvitse kokonaan rajata pois työelämän somesta, mutta niitä kannattaa annostella taiten.

Seuraatko jo meidän somekanaviamme?

Facebook

LinkedIn

Instagram