Työnhaku

Suorahaku yleistyy – miten tulla löydetyksi?

5.10.2020 klo 16:35

Suorahakua käytetään yhä useammin avoimien hakujen täydentäjänä. Jos haluaa tulla headhunterin löytämäksi, kannattaa verkossa näkyä ja kuulua.

Kun tehtävään halutaan mahdollisemman tasokkaita hakijoita, avointa hakua täydennetään usein suorahaulla, jossa headhunterit etsivät osaajia eri kanavista ja houkuttelevat heitä hakemaan paikkaa.

– Headhunter soittaa keskimäärin 50–70 puhelua per haku, jotta loppusuoralle saadaan 5–8 kaikki yrityksen kriteerit täyttävää huippukandidaattia, kertoo johtotason rekrytointeihin erikoistuneen InHunt Groupin toimitusjohtaja Kari Juutilainen.

Suorahaun merkitys kasvaa sen mukaan, mitä spesifimpää osaamista tai valmiimpaa osaajaa haetaan.

Usein suorahaulla etsitään ihmistä, joka hallitsee tehtävänsä niin hyvin, että pystyy aloittamaan tuottavan työn heti ilman pidempää koulutusta. Henkilöt, jotka tähän kykenevät, ovat jo töissä eivätkä hae avoimia paikkoja.

Tee osaamisesi näkyväksi

Osaajia etsiessään suorahakukonsultit hyödyntävät eri kanavia LinkedInistä, Googleen, yritysten verkkosivuihin ja CV-pankkeihin. Juutilainen vakuuttaa, että jos ihmisestä on jälki verkossa, hänet löydetään. Hyviä lähteitä ovat esimerkiksi asiantuntija-artikkelit ja -blogit, joilla ihminen voi tuoda esille erikoisosaamistaan.

Suorahaun tärkein työkalu on rekrytoivan yrityksen kanssa laadittu hakuprofiili, jolla määritellään tehtävän vaatima osaaminen, vastuualueet sekä työn tavoitteet lyhyellä ja pitkällä aikavälillä. Muita profiiliin vaikuttavia asioita ovat yrityksen työkulttuuri ja siihen sopivat persoonallisuuden piirteet ja -ominaisuudet.

Sopivan osaamisen lisäksi tärkeää on oikea asenne. Se tarkoittaa motivaatiota ja intohimoa, halua sitoutua, menestyä ja oppia uutta.

Juutilaisen mukaan headhunterin on helppo tarkastaa, onko hakijalla kokemusta ja näyttöjä puheidensa tueksi, kun taas persoonasta käsitys muodostuu keskustelujen pohjalta.

– Suorahauissa osaajia etsitään usein myös yrityksen oman toimialan ulkopuolelta. Ennen ajateltiin, että vain automyyjä pärjää autokaupassa, vaikka todellisuudessa hyvä myyjä pärjää missä tahansa.

Paras tapa tehdä vaikutus headhunteriin on verkostoitua hyvin ja olla perillä asioista. Jos tehtävä kiinnostaa, kannattaa yritykseen ja hakukriteereihin perehtyä hyvin.

Linkedinissä voi myös kertoa olevansa kiinnostunut uusista haasteista.

 – Tiedon saa näkyväksi vain maksullista LinkedInin Recruiter -versiota käyttäville, Juutilainen vinkkaa.

Kerro mikä kiinnostaa

Suorahaku on tuttu juttu johtajien ja esimiesten rekrytoinneissa, mutta nykyään sitä hyödynnetään yhä enemmän myös erilaisten asiantuntijoiden löytämiseksi.

– Asiantuntijarekryissä suorahakua käytetään erityisesti silloin kun haetaan tarkkaan määriteltyä osaamista. Sitä voi olla esimerkiksi yhdistelmä tietystä toimialakokemuksesta ja tietystä erikoisosaamisesta. Tällaisia osaajia voi olla Suomessa vain kymmenen ja silloin heitä on usein houkuteltava kilpailijoilta, korkeakoulutettujen suorahakuun keskittyneen aTalent Recruitingin Recruitment Lead Laura Isosomppi kertoo.

Kysyttyä osaamista löytyy erityisesti it-alalta, ja sen osaajat ovat jo tottuneita suorahakukonsulttien soittoihin. Kilpailukykyisen palkan lisäksi potentiaaliselta työnantajalta osataan vaatia perhe- ja hyvinvointietuuksia sekä kiinnostavia tehtäviä ja kehittymis- ja urapolkumahdollisuuksia.

Aalto-yliopiston alumni- ja opiskelijajärjestöjen omistamalla aTalentilla on suorat kontaktit opiskelijamaailmaan, mutta omien kontaktiensa lisäksi yrityksen suorahakukonsultit tekevät erilaisia hakusanahakuja LinkedInistä ja verkosta. Löydetyksi voi tulla vaikka gradun tai diplomityön avulla, jos on antanut luvan työn julkaisuun.

– LinkedInissä konsultin työtä helpottaa, jos ihminen kertoo profiilissaan osaamisensa ja työkokemuksensa lisäksi tulevaisuuden toiveistaan ja -suunnitelmistaan eli siitä, mihin suuntaan hän haluaisi urallaan edetä. Mitä kattavammin näitä asioita osaa avata, sen parempi, Isosomppi ohjeistaa.