Työelämä

Työpaikan viisi vaiettua aihetta – uskalletaanko teillä puhua näistä?

Salamyhkäisyyttä ja puhumattomuuden kulttuuria, kipeiden kysymysten lakaisua maton alle ja nihkeää tunnelmaa. Olo töissä voi käydä tukalaksi, jos tärkeistä asioista ei arvata keskustella.

Tunnistatko omasta työyhteisöstäsi nämä viisi aihetta, joista monilla työpaikoilla puhutaan liian vähän?

Työntekijöiden keskinäiset konfliktit

Aamuvirkun työkaverin ylipirteys ärsyttää, töksähtävät sähköpostit suututtavat ja introvertin tapa luikkia yksin lounaalle ihmetyttää. Työntekijöiden välejä voivat hiertää yhtä lailla henkilökemia, työskentelytavat ja -tottumukset, temperamentit, persoonallisuuden piirteet kuin kommunikaatio-ongelmatkin. On tietenkin vaivattomampaa tuomita työkaveri hiljaa mielessään kuin kertoa, miltä toisen käyttäytyminen itsestä tuntuu. Mielipahan hautomisella on kuitenkin hintansa. Jos omista ja muiden tarpeista, tyyleistä ja taipumuksista ei keskustella työyhteisössä, ne jäävät haittaamaan työntekijöiden välejä, vaikeuttavat työntekoa ja nihkeyttävät mielialaa.

Jos töissä oleminen tuntuu kitkaiselta, voi apua saada itsetuntemuksen kasvattamisesta. Samalla kasvaa ymmärrys toisiakin kohtaan. Lue, miksi organisaatiopsykologi Jaakko Sahimaa pitää ihmisten eritahtisuuden ymmärtämistä niin tärkeänä. 

Lue myös: Millainen on hyvä työkaveri?

Epäreilu työnjako

Palavereissa nakit viuhuvat – ja yksi on se, joka aina ottaa kopin. Jollain ihmeen konstilla muu tiimi onnistuu kerta toisensa jälkeen väistämään lisätyöt ja ad hocit. Nakkeja hoidellessa voi käydä niin, että aimo siivu työajasta valuu kaikkeen muuhun kuin varsinaisten työlle asetettujen tavoitteiden saavuttamiseen.

Usein työntekijän tavoitteet määritellään kehityskeskustelussa. Ensi kerralla nakkien tullen voitkin vedota työn tavoitteisiin, jotka olet yhdessä esihenkilön kanssa kirjannut ylös. Joku muu ottakoon kopin seuraavasta ad hocista.

Lue, miten saat hyödyn irti kehityskeskustelusta.

Työpaikkakiusaaminen ja syrjintä

Työpaikkakiusaaminen ja syrjintä – kukapa näin kipeistä aiheista mielellään keskustelisi? Ei ole helppoa ottaa puheeksi sitä, että itseä kiusataan. Moni jää myös katsomaan vierestä kollegan kärsimystä, koska pelkää joutuvansa itse silmätikuksi, jos ottaa asian puheeksi. Työpaikkakiusaamisen ja syrjinnän kitkemiseksi on ensiarvoisen tärkeää panostaa työpaikan psykologiseen turvallisuuteen.

Johtaminen

Kenties kaikkein eniten työpaikoilla puhuttaa niin sanottu huono johtaminen. Käytännössä johtamisessa voi hiertää esimerkiksi se, että työntekijät kokevat tulevansa kohdelluiksi epäoikeudenmukaisesti tai eivät pääse vaikuttamaan itseään koskeviin päätöksiin. Sangen tyypillistä on sekin, että omaa ääntään rakastava ekstrovertti esihenkilö puhuu enemmän kuin kuuntelee.

Usein työntekijät tietävät, millaista muutosta esihenkilön toimintaan tai organisaation johtamiseen toivoisivat, mutta eivät arvaa ottaa asiaa puheeksi. Ongelma ei kuitenkaan ratkea vaikenemalla. Kysymällä ja keskustelemalla voisi päästä parempaan ymmärrykseen siitä, miksi johtaja toimii niin kuin toimii.

Lue, mitä psykologi, psykoterapeutti Mikael Saarinen kertoo hankalasta pomosta ja huonosta johtamisesta, ja kuinka ”onnellisuustohtori” Markku Ojanen lataa, että itse asiassa hyvään johtamiseen pystyy ihan kohtuullisin ponnistuksin.

Palkka

Kollegalla tuntuu rahaa riittävän, mutta itsellä tili ammottaa tyhjänä jo ennen seuraavaa palkkapäivää. Herää epäilys, että työkaverille maksetaan parempaa liksaa!

Palkka lienee yksi työyhteisöissä eniten kitkeryyttä ja katkeruutta aiheuttavista kysymyksistä – ei välttämättä siksi, että kollega tienaisi samasta työstä enemmän vaan siksi, että työkaverin luullaan tienaavan enemmän. Rahasta puhuminen työyhteisössä on vaikeaa, mutta terve avoimuus voisi säästää turhalta kadehtimiselta.

Lue myös: Näin pyydät palkankorotusta ja saat sen.

Miten on, nostetaanko teillä kissa pöydälle, kun sen aika on?

Tutustu syrjimättömyyttä käsitteleviin sisältöihimme.