Työhyvinvointi

Näin rakennat luottamusta työyhteisössäsi

Luottamus on suuri sana, mutta lopulta se syntyy varsin pienillä teoilla. Nappaa talteen parhaat oivalluksemme siitä, miten voit rakentaa ja vaalia luottamusta työelämässä.

Luottamuksella on väliä. Se on kuin liimaa, joka saa ihmiset kiinnittymään toisiinsa ja kuin lämpöä, joka hitsaa osat yhteen, yhdessä toimivaksi kokonaisuudeksi.

Ilman luottamusta yhteistyö takkuaa ja olo saattaa käydä turvattomaksi. Kun tiimin tai työyhteisön jäsenet luottavat toisiinsa, työskentely sujuu kitkattomammin. Mikä parasta, luottamuksellisessa, psykologisesti turvallisessa työilmapiirissä ihmiset uskaltavat tarvittaessa nostaa esiin myös hankalia asioita sen sijaan, että lakaisisivat vaikeudet maton alle.

Viisi tapaa rakentaa luottamusta töissä

1. Ole oma itsesi

Meillä kaikilla on erilaisia rooleja, ja hyvä niin; työpaikan arki olisi melko erilaista, jos käyttäytyisimme kuin kotonamme, kuin omien vanhempiemme tai lastemme seurassa tai niin kuin käyttäydymme kaveriporukoissamme.

Se, että vaihdat työrooliin ei tarkoita, että sinun pitäisi muuttua työpäivän ajaksi toiseksi ihmiseksi. Päinvastoin! Jos esität muuta kuin olet, vaikutat helposti falskilta tyypiltä. Jos haluat herättää luottamusta työyhteisössäsi, ole oma itsesi myös töissä. Anna arvojesi näkyä ja näkemystesi kuulua sen sijaan, että piilottelisit niitä muilta. Näytä myös tunteesi avoimesti, sillä ilojen ja surujen kokeminen yhdessä lähentää.

2. Pidä lupauksesi

Toimi työelämässä luottamuksen arvoisesti. Hoida sovitut hommat äläkä jätä asioita roikkumaan. Jos tuntuu, että kollegat joutuvat pettymään aikaansaamiseesi kerta toisensa jälkeen, tiedosta taipumuksesi haalia liikaa tekemistä ja opettele sanomaan ei.

Auta kollegaa, jos olet jäänyt palveluksen velkaa, ja jos olet lupautunut suosittelemaan entistä tiimiläistäsi, pidä lupauksesi.

Lue myös: Millainen on hyvä työkaveri?

3. Kuuntele toisia

On hyvä, jos uskallat tuoda omat näkemyksesi reippaasti esille, jotta ne voidaan ottaa huomioon työpaikan päätöksenteossa. Jos haluat herättää luottamusta työyhteisössäsi, älä koskaan jyrää muita ja muiden mielipiteitä. Anna tilaa myös sinua hiljaisempien puheenvuoroille ja kuuntele toisten näkemyksiä silloinkin, kun ne eivät ole sinulle itsellesi mieleisiä. Suuna päänä oleminen ei herätä luottamusta työyhteisössä.

Lue myös: Ekstrovertti ja sosiaalisesti taitava ovat kaksi eri asiaa

4. Myönnä virheesi

Älä koskaan, ikinä, milloinkaan syytä virheistäsi muita. Kanna vastuusi selkä suorana. Kaikille sattuu mokia, eikä maailma siihen kaadu. Kaiken lisäksi opit jokaisesta virheestä jotakin, mikä kenties tekee sinusta taas pykälän verran taitavamman työssäsi.

Jokainen on myös joskus väärässä. Jos mielit rakentaa luottamusta työyhteisössä, myönnä avoimesti olleesi väärässä. Pyydä anteeksi ja oikaise väärä tieto, jotta se ei pääse leviämään enää laajemmalle. Toimimalla rehdisti ja reilusti rakennat luottamusta työpaikalla.

5. Toimi vastuullisesti

Toimi työssäsi aina vastuullisesti niin, että huomioit yhtä lailla työnantajasi, kollegasi kuin myös omat arvosi. Aja kaikkien etua, älä vain omaasi. Kunnioita itseäsi, mutta myös muita. Kyynärpäätaktiikalla tai juoruilemalla et saavuta luottamusta työelämässä – päinvastoin.