Vastuullisuus

Vuoden 2021 Vastuullinen kesäduuni- kampanjan suojelija Mari Kiviniemi: ”Vastuullisuuden tulisi olla jokaisen työnantajan DNA:ssa”

Vastuullinen työpaikka

Vastuullinen kesäduuni- kampanja pyörähti tänä vuonna käyntiin jo yhdettätoista kertaa. Suomen suurimman vastuullisuus- ja työnantajakuvakampanjan missio on turvata nuorten kesätyökokemukset tarjoamalla mukana olevien yritysten ja kumppanien avulla laadukkaita kesätöitä läpi Suomen.

Kaupan liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi tuntee iloa saadessaan toimia kampanjan tämänvuotisena suojelijana:

– Tuntuu hienolta olla tässä hankkeessa mukana! Kaupan ala on nuorten suurin työllistäjä ja merkittävä kesätöiden tarjoaja. Viidennes alle 25-vuotiasta töissä käyvistä nuorista työskentelee kaupan alalla ja monelle nuorelle kauppa tarjoaa ensimmäiset työkokemukset. Ensimmäiset kesätyökokemukset eivät hevillä unohdu. Ne myös luovat pohjaa tulevalle ja opettavat sellaisia taitoja, joita koulun penkiltä ei niin vain voi oppia.

– Kesätyöt tarjoavat monelle nuorelle paitsi mahdollisuuden hankkia omaa rahaa, myös opetella tärkeitä työelämätaitoja sekä vastuunottoa. Samalla kesätyö antaa nuorelle toivoa tulevaan, estää syrjäytymästä sekä tuo tärkeän kokemuksen joukkoon kuulumisesta. Työkokemuksen myötä nuori myös näkee, millaista osaamista tietyssä työssä tarvitaan, Kiviniemi jatkaa.

Mahdollisuus vaikuttaa tulevaisuuden osaajiin

Kiviniemi painottaa kesätöiden olevan myös kesätyönantajalle ainutlaatuinen tilaisuus vaikuttaa positiivisesti nuorten kuvaan toimialasta, työnantajasta sekä suomalaisesta työelämästä. Vastuullinen kesäduuni- kampanjan kuutta vastuullisuusperiaatetta* hän pitää hyvinä ohjenuorina työnantajille.

– Vastuullisuuden merkitys on todella suuri, kun puhutaan ensimmäisiä työkokemuksia kartuttavista kesätyöntekijöistä. Kyse ei ole pelkkien lakien ja pykälien noudattamisesta, vaan vastuullisesta otteesta heti rekrytoinnista lähtien. Vastuullisen työnantajuuden tulisi olla jokaisen työnantajan DNA:ssa.

Vastuullisuudesta vetovoimaa

Maalaistalosta lähtöisin oleva Kiviniemi oppi työn merkityksen jo kotona. Ensimmäiset kesätyökokemukset tulivat kotoa, hoitaessa kesäpossuja ja työskenneltyä maatalouslomittajana. Kiviniemi huomasi jo varhain, että kesätöissä utelias asenne sekä halu oppia uutta kannattaa. Onpa nykyisellä toimitusjohtajalla kesätyöhistoriaa myös uimaopettajana ja pankkivirkailijana toimimisesta.

–Ensimmäiset työkokemukset kodin ulkopuolella opettivat ihan uudenlaisia työelämätaitoja kuin työskennellessä omille vanhemmilleen, Kiviniemi pohtii.

Tänä vuonna kesätyöt uhkaavat jäädä kokematta monilta nuorilta koronaviruksen aiheuttaman tilanteen vuoksi. Viime kesänä kesätyöpaikkoja oli tarjolla vähemmän kuin aikaisempina kesinä ja monet työnantajat joutuivat perumaan kesätöitä viime hetkellä. Vastuullinen kesäduuni- kampanjan suojelijana toimiva Kiviniemi kannustaa yrityksiä tarjoamaan kesätöitä mahdollisuuksien mukaan myös tulevana vuonna.

–Yritysten kilpaillessa osaavasta työvoimasta, todellisiksi vetovoimatekijöiksi nousevat arvot, maine sekä vastuullisuus. Kesätyöt ovat mainio mahdollisuus näyttää nuorelle kuinka monipuolisesta, vastuullisesta ja mukavasta työpaikasta on kyse. Positiivisten kokemusten myötä voi parhaimmillaan herättää nuoren kipinän ja saada hänet hakeutumaan alalle myös myöhemmässä vaiheessa.

* Vastuullinen kesäduuni -kampanjaan osallistuvat työnantajat sitoutuvat kuuteen hyvän kesätyön periaatteeseen, jotka auttavat tekemään kesätyökokemuksesta hyvän sekä kesätyöntekijälle, että työnantajalle. Periaatteisiin kuuluvat: hyvä hakijakokemus, mielekäs työ, perehdytys ja ohjaaminen, oikeudenmukaisuus ja tasapuolisuus, kohtuullinen palkka sekä kirjallinen työsopimus ja todistus.  

Teksti: Riikka Hautala
Kuva: Kaupan liitto