Kesätyönhakijat – nuo kirkasotsaiset tulevaisuuden toivot
Takana ovat ne ajat, jolloin oman alan kesätyön sai kutakuinkin kun osasi tehdä perus CV:n ja osoittaa sisällöltään köyhähkön hakemuskirjeen oikealle henkilölle. Tämän vuoden kesätyöhakemuksia lukiessa itseäni alkoi ihan hengästyttää hakemusten korkea taso ja erottuipa sieltä yksi jännä trendikin yli muiden.
Omat lähtökohtani kesätyöhakemusten seulontaan ovat suhteellisen simppelit: etsin aktiivista ja oma-aloitteista otetta ja halua oppia uutta. Alan aiemmalla kokemuksella ja osaamisella (tässä kohtaa viestintä ja markkinointi) ei ole niin suurta painoarvoa, sillä haussa on tyyppi, joka tulee meille oppimaan. Useimmilla toki on sitä osaamista ja kokemusta myös ja laidasta laitaan löytyy käytännön esimerkkejä aiemmista työrupeamista, mikä on mahtavaa.
Näistä lähtökohdista kun hakemuksia sitten alkaa seuloa, saa joka kevät yllättyä todella positiivisesti siitä, miten taitavasti nuoret osaavat hakemuksensa ja CV:nsä koostaa: on visuaalisuutta ja selkeää jäsentelyä ja hyviä perusteluita. Parhaat kertovat heti hakemuskirjeen alussa omasta motivaatiostaan ja miten juuri he olisivat työnantajalleen hyödyksi, jos tulevat valituksi. Ei voi kuin ihailla.
Lue myös: Näin perustelet, miksi juuri sinut pitäisi palkata
Saappaat, joihin kesätyöntekijän ei vielä tarvitse astua
Yksi asia kuitenkin pisti tänä vuonna erityisesti silmään: hakijat painottivat selkeästi aiempia vuosia enemmän strategista osaamistaan. Eikä siinä mitään, harvalla parikymppisellä koulun penkiltä suoraan työelämään ponnistavalla vaan todellisuudessa löytyy tuota sanaparia osaamisrepertuaaristaan. Eikä kyllä tarvitsekaan löytyä, kun kyse on uraansa aloittelevasta nuoresta. Kiinnitin tähän ilmiöön huomiota, sen verran usein strateginen osaaminen nostettiin nimittäin taidoissa esiin, ja jäin pohtimaan miksi juuri nyt näin.
Lue myös: 10 työnhakuvinkkiä uran alkuvaiheessa olevalle
Ehkä opinahjossa on korostettu, että tätä ne työnantajat hakevat, ehkä oletus on syntynyt puhtaasti alan työpaikkailmoitusten perusteella? Markkinointi- ja viestintähommiin kun usein haetaan joka paikan höylää, joka taitaa kaiken some-postauksista kuvituksiin, videointiin ja strategiseen suunnitteluun. Ehkä tämä ala yksinkertaisesti näyttäytyy sinne vasta jalkaansa sovittavalle paikalta, jossa vaatimukset ovat todella kovat niillekin, jotka työkokemusta vasta ovat kerryttämässä. Toivon, että tämä on ohimenevä ilmiö, ja rekrytoivat tahot myös ymmärtävät asettaa vaatimukset kesätyöntekijöille alasta riippumatta oikeisiin mittasuhteisiin, eikä vaatia mahdottomia.
Loppuun vielä vinkki kaikille kesätyötä hakeville: useimmiten työnantajat tosiaan hakevat kesätyöntekijöiksi tyyppejä, joilla on nimenomaan oma-aloitteisuutta ja innokkuutta oppia, ei niinkään aiempaa, syvää kokemusta alalta.
Lue myös: 5 vinkkiä hyvän kesätyöhakemuksen tekemiseen
Kannattaakin huomioida tämä hakemuksessa ja selkeästi kertoa, mitä perusjuttuja jo ehkä osaa, mikä kiinnostaa ja mitä tarjottavaa juuri sinulla on työnantajalle. Harva odottaa kesätyönhakijoilta strategista osaamista – tai näin ainakin toivon – joten sen sijaan kannattaa korostaa käytännön taitoja, joita ehkä jo taitaa kuten sisällöntuotanto-osaamista eri kanaviin, organisointi- ja koordinointikykyä jne. Kesätyöntekijät kun nimensäkin mukaan tuuraavat kesällä.
Tsemppiä vielä kesätyönhakuun, jos se on edessä!
Lue myös: Rekrytoijan vinkit työnhakijalle