Vastuullisuus

Barona: Pääkumppanuus on vastuullisuuden näköalapaikka

18.3.2021 klo 16:10

Suomen kuudenneksi suurin työnantaja Barona toimi Vastuullinen työnantaja -kampanjan vuoden 2020 pääkumppanina. Pääkumppanuus tarjosi lisää vaikuttamismahdollisuuksia suomalaisen työelämän vastuullisuuden kehittämiseen ja uusia viestintäkanavia vastuullisuusteemoille. Barona kiittää yhteistyön avanneen uusia näkökulmia vastuulliseen työnantajuuteen.

- Haluamme olla edistämässä suomalaisen työelämän vastuullisuutta ja mukana keskusteluissa. Vastuullinen työnantaja -kampanjan pääkumppanuus on ollut omiaan näiden tavoitteiden vauhdittamisessa, kertoo Baronan markkinointijohtaja Aarne Töllinen.

Tärkeitä keskustelunavauksia

Vastuullisen työnantajuuden pitäisi olla itsestäänselvyys, mutta valitettavasti näin ei aina ole. Parannettavaa löytyy ja Barona haluaa olla tässä kehitystyössä mukana omalla esimerkillään.

- Kampanjan pääkumppanina olemme saaneet olla tuottamassa ja jakamassa vastuullisuusaiheita Oikotien medioissa ja kertoa, mitä vastuullisuus tarkoittaa Baronalle. Näistä vastuullisuusteoista ja tavoitteista sekä niiden tärkeydestä on saatu viestiä monissa ympäristöissä, esimerkiksi kampanjan some-kanavissa, podcastissa, artikkeleissa ja webinaareissa, Töllinen avaa.

Uusia näkökulmia

Barona on viimeistelemässä ja kirkastamassa omaa vastuullisuusohjelmaansa vuodelle 2021-2022 ja olemalla mukana Vastuullinen työnantaja -kampanjassa on saatu arvokasta lisätietoa vastuullisuuden merkityksestä ja viestimisestä työelämässä.

- Pääkumppanuus on tuonut hyvän näköalapaikan suomalaisen työelämän vastuullisuuteen. Olemme päässeet oman viestimisen lisäksi myös kuulemaan ja näkemään, miten vastuullinen työnantajuus esiintyy muualla. Tämä on avannut uusia näkökulmia ja syvempää ymmärrystä vastuullisena työnantajana, kertoo Töllinen.

Tutkimus indikoi olemmeko menossa oikeaan suuntaan

Yhdenvertaisuus on Baronalle äärimmäisen tärkeä tavoite vastuullisena työnantajana. Kaikkia tulee kohdella tasavertaisesti ja syrjimättömästi, osaamisen ja ammattitaidon perusteella. Kampanjan tutkimus toi vahvistavaa tärkeää lisätietoa muun muassa baronalaisten suhtautumisesta palkka- ja tasa-arvokysymyksiin.

- Vastuullinen työnantaja -tutkimus tuo kiinnostavan vertailukohdan omaan toimintaan ja arkeen. Millainen on työntekijän kokemus – vastaako se tavoitteitamme ja ovatko toimenpiteemme oikeansuuntaisia, toteaa Töllinen.

Yhdessä kohti yhteistä päämäärää

Töllinen kehuu Baronan ja Oikotien välistä yhteistyötä pääkumppanuusvuoden aikana. Yhteinen kiinnostus vastuulliseen työnantajuuteen loi loistavan perustan hedelmälliselle yhteistyölle.

- Vuoropuhelumme toimii ja projektit etenivät hienosti. Lisäksi on ollut palkitsevaa nähdä kumppanuusvuoden raportteja, joista on selvinnyt yleisön kiinnostus työelämän vastuullisuuteen. Viestimme useissa medioissa on tavoittanut ja osallistanut hienosti suomalaista työikäistä väestöä, Töllinen riemuitsee.

Barona on mukana Vastuullinen työnantaja -kampanjassa myös vuonna 2021 ja hyvä yhteistyö työelämän vastuullisuuden eteen jatkuu.

Vastuullinen työnantaja -kampanja on Oikotie Työpaikkojen yhteiskunnallinen työnantajakuvakampanja, joka rakentaa parempaa työelämää Suomeen nyt ja tulevaisuudessa. Kampanjassa rakennetaan vastuullista työnantajakuvaa ja kehitetään työelämän käytäntöjä tutkimustiedon ja case-esimerkkien kautta. Kampanjassa mukana olevat työnantajat sitoutuvat edistämään kampanjan kuutta vastuullisuusperiaatetta ja kampanja koskettaa jo yli 200 000 työntekijää. Lue lisää ja osallistu kampanjaan sekä tutkimukseen täältä.

Toimittaja: Annika Lundmark