Työnhaku

Näin herätät headhunterin mielenkiinnon – 3 tärppiä

Tee nämä kolme asiaa, ja voit saada headhunterin kiinnostumaan osaamisestasi.

Tiesitkö, että headhunterit eli suorahakukonsultit metsästävät muidenkin kuin johtajien osaamista? Myös ammattitaitoisia asiantuntijoita headhuntataan – aivan erityisesti aloilla, joilla kilpailu osaavista tekijöistä käy kuumana.

Headhunterit ovat suorahaun ammattilaisia, jotka etsivät osaajia tiettyihin työrooleihin. Periaatteessa headhunter voi ottaa yhteyttä myös sinuun hetkenä minä hyvänsä ilman, että olet jättänyt työhakemusta tai edes kuullut avoinna olevasta työpaikasta.

Täysin tyhjästä yksikään headhunter ei kuitenkaan luoksesi löydä. Tee siis nämä kolme tekoa, jos haluat varmistaa, että headhunter voi löytää sinut.

1. Pidä huolta osaamisestasi

Headhunter tuskin vaikuttuu asiantuntijasta, joka on porskuttanut halki vuosikymmenten yhden tutkinnon taktiikalla. Jos siis mielit päätyä headhunterin haaviin, päivitä osaamistasi jatkuvasti käymällä koulutuksissa ja alasi tapahtumissa. Huolehdi siitä, että ammattiin liittyvä ydinosaamisesi on ajan tasalla, mutta varmista lisäksi, että hallitset riittävän hyvin tuoreet työkalut, kuten tekoälyn.

Kun osaamisesi on ajantasaista, sinun on helpompi menestyä myös nykyisessä työssäsi – ja tämä jos mikä puhuttelee headhunteria.

2. Tuo asiantuntemustasi reilusti esiin

Tyrkky ei pidä olla, mutta ei liika vaatimattomuuskaan pitkälle vie. Harva päätyy headhunterin haaviin olematta itse aktiivinen. Pidä siis huolta siitä, että asiantuntemuksesi tulee huomatuksi paitsi omassa työyhteisössäsi myös sen ulkopuolella.

Voisitko tarjoutua pitämään koulutuksen tai puheenvuoron lempiaiheestasi? Onko työnantajaorganisaatiollasi blogialusta, jonne voisit kirjoittaa? Mihin julkaisuun sinun kannattaisi tarjota vierasblogia? Millaisista aiheista sinun olisi hyödyllistä kirjoittaa julkaisuja LinkedIniin, entä millaisia julkaisuja voisit kommentoida kanavalla? Onko alallasi kilpailuja, joissa sinun olisi mahdollista näyttää osaamistasi? Jos organisaatiosi viestintä- tai markkinointiosasto pyytää sinulta haastattelua tai välittää median haastattelupyynnön, ethän kieltäydy vaatimattomuuttasi?

Lue myös: Joko kokeilit tekoälyä työnhaussa? Katso vinkit! 

3. Houkuttele headhunterit LinkedIn-profiiliisi

Jotkut headhunterit etsivät sopivia osaajia suoraan LinkedInistä, monet käyvät vähintäänkin katsomassa kiinnostavien osaajien profiileja. Siksi LinkedIn-profiilin perustaminen – ja profiilin pitäminen ajan tasalla – on hyvä idea, jos haluat, että headhunter löytää sinut ja voi tutustua taustoihisi.

LinkedIn-profiili on oiva paikka tuoda esiin omia vahvuuksia, osaamista ja potentiaalia tämänhetkistä työroolia laajemmin. Se on myös kanava viestiä siitä, millaisiin positioihin toivoisi pääsevänsä tulevaisuudessa vaikkapa headhunterin yhteydenoton siivittämänä.

Tuo profiilissa esiin alaan liittyvää ydinosaamistasi, mutta myös työelämätaitojasi. Profiiliisi päätyvän headhunterin saattavat vakuuttaa esimerkiksi vahvat viestintä- tai vuorovaikutustaidot, kielten tai tietotekniikan osaaminen, tiimityötaidot, projektiosaaminen, ongelmanratkaisutaito, hyvä paineensietokyky tai kyky työskennellä itseohjautuvasti.

Lue tästä, miten luot profiilin LinkedIniin.