Joulu on ihanimmillaan lepäämisen ja yhdessäolon aikaa. Kiireinen loppuvuosi voi kuitenkin lisätä paineita ja jaksaminenkin on äärirajoilla. Tässä vaiheessa vuotta kannattaa pysähtyä miettimään, mistä asioista hyvän olon joulu itselle rakentuu.

Muutamaan joulupäivään latautuu runsaasti odotuksia eikä vähiten aikaisempien joulujen ja sukupolvien myötä. Lisäksi elokuvien ja mainosten kautta välittyy helposti kuva, että joulun kuuluisi aina olla idyllinen perhejoulu lumisateessa. Terveystalon johtava psykologi Tuija Turunen suosittaa miettimään, mikä joulussa on itselle tärkeää ja millaisen joulustaan haluaa juuri tänä vuonna tehdä.

– Vaikka jouluun liittyy paljon perinteitä, joskus niistä kannattaa vähän löysätä. Huonon omantunnon välttämiseksi on hyvä lempeästi tutkiskella, mihin oma aika ja resurssit tässä elämäntilanteessa riittävät. Onko itse tehty joulu välttämätön vai voisiko tänä vuonna päästää itsensä helpommalla ja ostaa jotakin valmiina? Tärkeintä on tehdä joulustaan omannäköinen, Tuija Turunen painottaa.

Yhdessä tekemistä vai piinaa?

Jollekin jouluaskareet voivat tarkoittaa ihanaa yhdessä tekemistä, toiselle taas valmistelut lahjaostoksista ruoanlaittoon ja siivoukseen tuntuvat piinaavalta puurtamiselta.

– Stressin ja kiireen tunne riippuu hyvin palljon ihmisestä. Osa meistä on jouluihmisiä, joille joulukorttien askarteleminen tarjoaa ihanan tauon kiireisestä arjesta. Joulun aiheuttama stressi on hyvä tunnistaa ja pohtia, kenelle ja minkä takia joulua suorittaa. Tietoisuus omasta vireys- ja stressitilasta auttaa kääntämään tarvittaessa suuntaa, kuten pyytämään apua muilta tai jättämällä jotakin tekemättä, Turunen vinkkaa.

Kiireetön aika  tärkeää palautumiselle

Omaa jaksamistaan hoitaa parhaiten huolehtimalla hyvinvoinnin perustekijöistä: riittävästä unesta, liikunnasta ja oikeanlaisesta ravinnosta. Erilaiset kiireettömät hetket elvyttävät sekä kehoa että mieltä. Myös kävelylenkki luonnossa on hyvä tapa lievittää elimistön stressitilaa ja vapauttaa energiaa uudelle ajattelulle.

Joulu ajoittuu Suomessa pimeimpään vuodenaikaan ja tarjoaa siten  oivan hengähdystauon keskelle kaamosta.

– Joulu on tärkeä etappi, joka katkaisee pimeän ajan. Kannattaa tutkiskella itsekseen, mikä lisää omaa hyvinvointia ja joulumieltä. Esimerkiksi joulukonserteissa ja -markkinoilla käyminen ovat ihania, yhteisiä rituaaleja ja kokemuksia, joilla voi  virittäytyä tunnelmaan, Turunen sanoo.

Joulun hyvä ilmapiiri 

Odotusten ollessa korkealla myös pettymys on suuri, jos asiat eivät mene suunnitellusti. Siksi kannattaa kysyä avoimin mielin niiltä, kenen kanssa joulua haluaa viettää, mikä heille joulussa on tärkeintä. Sukulaisvierailuista on myös lupa kieltäytyä, jos aika ei siihen tänä vuonna riitä. Suunnitelmista on silti hyvä puhua hyvissä ajoin etukäteen.

– Erilaiset tuoksut ja maut voivat herättää vahvoja tunteita ja luoda jouluntunteen. Tunnelmat siirtyvät monesti tiedostamattakin seuraavaan sukupolveen. Muistele omia lapsuuden joulujasi, ja mieti mikä niissä on ollut mukavaa ja mikä vähemmän hauskaa. Muistojen avulla voit luoda itsellesi hyvän joulun aikuisena ja miettiä, mitä asioita haluat siirtää omille lapsillesi. Hyvän ja turvallisen ilmapiirin luominen on joulunakin aina aikuisen vastuulla.

Omannäköisen joulun viettänyt palaa töihin levänneenä ja iloisena. Hyvää ja stressitöntä joulunaikaa!

 

Lähde: Terveystalo

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.