Danske Bank tarjosi jokaiselle työntekijälleen tonnin etätyöpisteen ergonomian parantamiseen – ”Toivottavasti muut organisaatiot ottaisivat mallia meistä”
20 000 työntekijän organisaatiossa panostus on iso, mutta Danske Bank näkee, että satsaus maksaa itsensä takaisin.
Danske Bank tarjosi kaikille työntekijöilleen noin tuhat euroa etätyöpisteen ergonomian parantamiseen. – Aiomme jatkaa etätyöskentelyä pandemian jälkeenkin, joten pidämme työntekijöiden hyvinvointiin panostamista kannattavana satsauksena, kertoo ergonomiaprojektin toteuttamiseen osallistunut johdon avustaja Linda Corin.
Ergonomiaan panostamista kannattaa myös Danske Bankin henkilöstö, sillä jo 18 000 työntekijää on sisustanut etätyöpisteensä uusiksi. – Meillä on tavattu tehdä vain hyvin vähän etätyötä. Kun koronapandemia pakotti meidät tekemään töitä kotona, olimme todella uuden edessä. Monilla työntekijöistä ei ollut ennestään ergonomista työpistettä kotona, Corin kertoo.
Etätyöskentely sujui hyvin, joten sen haluttiin jatkuvan
Linda Corin iloitsee siitä, kuinka nopeasti Danske Bankissa kehitettiin uudet työnteon käytännöt. Emme jääneet tuleen makaamaan, vaan löysimme nopeasti toimivat ratkaisut isolle porukalle. Huomasimme nopeasti, että meidän henkilöstöltämme etänä työskentely sujuu hyvin.
Koska etätyöskentely luisti, Danske Bankissa haluttiin sen jatkuvan tulevaisuudessakin.
Havahduimme kuitenkin pian siihen, että etätyöllä on vaikutuksia henkilöstön fyysiseen jaksamiseen. Siksi meille oli tärkeää lähteä parantamaan etätyöpisteiden ergonomiaa.
Hankinnat toteutettiin ilman turhaa byrokratiaa
Danske Bank päätti hoitaa työpisteiden sisustamisen mahdollisimman kevyellä menettelyllä. Pankki ei tehnyt tiukkoja linjanvetoja sen suhteen, mitä rahalla sai hankkia. Monet työntekijöistä ostivat sähköpöydän tai työtuolin, mutta ostoslistalla oli myös esimerkiksi näyttöjä ja kävelypalavereihin soveltuvia kuulokkeita.
– Kukin sai tehdä valinnat omien tarpeidensa mukaan. Näin ihmiset pystyivät ottamaan huomioon myös muun perheen tarpeet – monissa talouksissa kun etätyötä tekee kaksi aikuista, Linda Corin kertoo.
Danske Bank ei myöskään tehnyt hankinnasta turhan byrokraattista.
Päätimme, ettemme pyydä työntekijöitä kuitteja hankinnoista. Luotamme siihen, että ihmisemme toimivat oikein.
Pankkilaiset ovat arvostaneet suuresti sitä, että työnantaja on panostanut ergonomiaan. – Henkilöstöltä saamamme palaute on ollut aivan mahtavaa. Erityisen paljon kiitosta työntekijät ovat antaneet siitä, että jokainen sai valita itse omiin tarpeisiinsa sopivat tuotteet, Corin kertoo.
Ostoksilla käytyään henkilöstö jakoi toistensa nähtäväksi ”ennen ja jälkeen” -kuvia etätyöpisteistä. – Niitä oli valtavan hauskaa katsoa. Ero oli huima!
Idean kierrättäminen kunniaan
Linda Corin ei ole kuullut muista yrityksistä, jotka olisivat tarjonneet rahallista avustusta etätyöpisteen sisustamiseen. Hän on kuitenkin pannut merkille, että monissa organisaatioissa on tehty asioita etätyön ergonomian eteen. – Töistä on esimerkiksi saanut viedä tarvikkeita kotitoimistolle ergonomian parantamiseksi.
Danske Bankin mallissa poikkeuksellista on se, että hankintoja ei tarvitse myöhemmin palauttaa työnantajalle. – Tavaroita ei tarvitse viedä myöhemmin konttorille, vaan ne saavat jäädä pysyväksi osaksi kodin sisustusta. Sen ansiosta työtä voi jatkossa tehdä myös kotona ergonomisesti, vaikka kävisi välillä töissä toimistolla.
Corin toivoo, että muut organisaatiot seuraavat Danske Bankin esimerkkiä. – Hyvä ergonomia parantaa työhyvinvointia. Kopioikaa siis ylpeydellä, hän kannustaa.