Rekrytointi

Näin teet hyvän työpaikkailmoituksen

Toimiva työpaikkailmoitus ei ole vain kuvaus. Se on huolellisesti muotoiltu viesti, jonka tarkoituksena on olla houkutteleva tehtävän kannalta pätevimmille hakijoille. 

Hyvä työpaikkailmoitus on selkeä ja informatiivinen, visuaalinen, huolellisesti laadittu, esitys- ja kirjoitusasultaan virheetön video-, kuva- ja tekstielementtejä yhdistelevä toteutus, joka puhuu kohderyhmälleen oikealla tavalla.

Työpaikkailmoitus tavoittaa riittävän määrän kohderyhmänsä edustajia ja saa heidän kiinnostumaan tehtävästä ja työnantajasta. Työpaikkailmoituksen on tärkeää antaa luotettava kuva työnantajasta, siksi myös kontekstin merkitys on iso – toki pilkettä saa olla laatijan silmäkulmassa.

Tehtävänimike on usein se, minkä hakija näkee ilmoituksesta ensimmäisenä, joten sen on hyvä kuvata tehtävää. Viime vuosina sosiaalisessa mediassa on levinnyt joitakin persoonallisempia työpaikkailmoituksia, joita laadittaessa tavoitteena on ollut saada aikaan sekä viraaliefekti somessa että saada osaajilta hyviä hakemuksia. Ainutlaatuisina nämä jo kampanjoiden kanssa kilpailevat työpaikkailmoitukset ovat varmasti saaneet tavoittelemansa huomion, mutta yleistyessään ne eivät enää välttämättä toimi. Hassu, outo ja uniikki tehtävänimike voi kerätä lukijoita, mutta myös karkottaa osaajia tai tuoda hakemuksia tehtävän kannalta irrelevantilta kohderyhmältä. Työpaikkailmoittelusivustoilla ja hakukoneissa erikoisuudet voivat jäädä algoritmien osumien ulkopuolelle.

Työpaikkailmoituksissa vaatimuksia painotetaan usein liikaa suhteessa siihen, mitä työnantaja tarjoaa. Hyvät hakijat haluavat haasteita ja resursseja niiden selättämiseen, tarjoa siis muutakin kuin kilpailukykyistä palkkaa ja loistavaa sijaintia.

Pahimmassa tapauksessa saat hakemuksia liikaa epäsopivilta henkilöiltä. Joskus yksikin hyvä hakemus riittää. Hakijoiden laatuun vaikuttaminen alkaa työnantajakuvasta ja viime kädessä hyvin laaditusta työpaikkailmoituksesta. Säästät aikaa, kun panostat oikeassa kohdassa.

Olipa kyse ilmoittelukanavasta tai työpaikkailmoituksen sisällöstä, mieti huolella, ketkä ovat kohderyhmääsi ja yritä puhua suoraan heille – muuten on melkein sama, kuin menisit kadulle huutelemaan tuntemattomille.

Tutustu ja lataa talteen