Työpaikalla voi olla usein tarjolla kaikenlaisia herkkuja. Pullaa, keksejä ja muita herkkuja tulee napostelleeksi ihan huomaamattaan. Mikä neuvoksi?

Kokouspullien lisäksi työntekijöiden syntymäpäiviltä, läksiäisistä ja muista juhlahetkistä ylijääneitä kakkuja ilmaantuu kahvihuoneen pöydälle ja jääkaappiin, jouluisin yhteistyökumppanit lähettelevät kasapäin konvehteja ja työreissuilta on tapana tuoda makeita herkkuja kollegoille. 

Laillistettu ravitsemusterapeutti Hanna Partanen Nutrifliasta puhui toukokuun lopussa Messukeskuksessa järjestetyssä Stressipäivä-tapahtumassa. Hanna Partasen mukaan osa työntekijöistä kokee herkut jopa stressaaviksi. Myös media tekee ihmisille ruokastressiä, jota käsitellään ravitsemusterapeutin vastaanotolla päivittäin. Stressipäivä-tapahtuman järjesti hyvinvointiin ja huippu-urheiluun keskittynyt Firstbeat.

Stressi lisää Partasen mukaan syömistä noin 70 prosentilla ihmisistä. Erityisesti epäterveellisiä herkkuja kuluu stressaantuneella enemmän kuin ei-stressaantuneella. Toki tässäkin on yksilöllisiä eroja. Toiset laihtuvat stressin seurauksena ja toiset lihovat.

Stressi vaikuttaa hormonitoimintaan

Stressi vaikuttaa hormonitoimintaan, ja ruoasta voi tulla monelle nopea, helppo ja halpa mielialalääke. Tunnesyömisestä tulee helposti huono tapa.

Jos työpaikan herkkupöydät ahdistavat, herkutellun vähentämistä voisi kokeilla esimerkiksi piilottamalla herkut. Eräässä tutkimuksessa työpöydälle asetettiin konvehteja ensin läpinäkyvään purkkiin ja sitten läpinäkymättömään purkkiin. Läpinäkyvästä purkista syötiin enemmän konvehteja kuin sellaisesta, josta ei näkynyt läpi. Konvehtien syömistä vähensi myös se, että konvehtipurkki siirrettiin hieman kauemmas työpöydästä. Poissa silmistä, poissa mielestä toimii siis tässäkin.

Tauota työpäivää

Jos työpäivän aikana syöminen ja tauot jäävät pitämättä, kotona ahmii kaiken minkä käsiinsä saa. Ennen työpaikoilla oli tapana pitää aamupäivällä ja iltapäivällä viralliset kahvitauot, mutta nykyisin ne ovat voineet jäädä monessa työpaikassa pois, ja kahvia juodaan työpöydän ääressä pitkin päivää. Myös lounas on helppo syödä työn lomassa eikä taukoa pidetä lainkaan.

Ruokailulla ja tauoilla voi kuitenkin vaikuttaa kokonaisvaltaiseen työssä jaksamiseen, jolloin vapaa-aikanakin jaksaa paremmin.

Hanna Partanen vinkkaa, että syödä kannattaa 4-6 kertaa päivässä. Aamupala kannattaa syödä joka päivä, värikkäitä ruokia kannattaa suosia ja annoskoon on syytä olla maltillinen. Koska hiilihydraatit väsyttävät, lounaalla riittää nyrkinkokoinen annos pastaa tai muuta hiilihydraatin lähdettä.

Nuku paremmin

Mikäli työt aiheuttavat stressiä eikä illalla meinaa saada unta, syömisellä voi vaikuttaa asiaan. Kofeiinipitoistenjuomien nauttimista kannattaa vähentää jo iltapäivällä, ja nukkumaan ei kannata mennä nälkäisenä, mutta ei täydelläkään vatsalla. Kaikkea juomista ja proteiinipitoisen ruoan syömistä kannattaa vähentää iltaa kohden, niin ei tarvitse herätä kesken unien vessaan.

 

Lähde: Kauppalehti

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.