Vastuullisuus

Vastuullinen työnantajuus vaatii paljon tekoja ennen sanoja

Vastuullinen työpaikka

Viime viikkojen aikana on käyty runsaasti keskustelua niin sosiaalisen median kanavissa kuin mediassakin Hesburgerin vastuullisuusteemaan nojaavan mainoskampanjan herättämänä. Alunperin Jodelissa tulta saanut keskustelu pikaruokaketjun työoloista, johtamisesta ja työntekijöiden jaksamisesta ja kohtelusta nousi mm. Iltalehden ja sitten Helsingin Sanomien kautta keskusteluun. Teeman viestinnällisestä haastavuudesta kertoo, että Hesburger ja sen johto on sittemmin käynyt dialogia niin A-Studiossa kuin PAMin kanssa eri kanavissa Twitteristä lähtien. Mediamyllytys havainnollistaa suoraan sen, että vastuullisuusviestinnässä, mutta erityisesti sen toteutuksessa mukana ovat organisaation kaikki kerrokset - lattiatasolla tulokset kokee työntekijä, mutta taustalla on esihenkilötyö ja johdon vastuu. 

Vastuullisuus on vaikea laji, ja sen kehittämisessä lähtökohtana on tunnistaa, missä oman organisaation vahvuudet ja kipukohdat ovat. Oikotien Vastuullinen Työnantaja -kampanja aloittaa pian kolmatta vuottaan ja mukana on lähes 130 suomalaista työnantajaa. Alusta asti on ollut selvää, että yksi tärkeimmistä kehityslähtökohdista on tutkimustieto, ja siksi Vastuullinen työnantaja -kampanja tekee vuosittain Suomen suurimman työelämän vastuullisuustutkimuksen. Tuoreimmassa tutkimuksessa 63% vastaajista (n: 6058) kertoi vastuullisuuden olevan yksi tärkeimpiä ominaisuuksia työnantajassa, joten teema on selkeästi tärkeä.

Työelämä on muuttunut alati murroksessa olevan yhteiskuntamme mukana. Työntekijät uskaltavat huolehtia oikeuksistaan ja vaatia vastuullisempaa huomista työnantajilta - tämä luo meille jokaiselle tien kohti parempaa työelämää. Pinnalla oleva keskustelu muistuttaa, miksi vastuullisuuskampanjoita tarvitaan yhä. Oikotien Vastuullinen työnantaja -kampanjan jäsenet ovat sitoutuneet noudattamaan kampanjan kuutta periaatetta, joista jokainen edistää vastuullisempaa työelämää. Uskomme, että kokonaisvaltainen lähestymistapa joka kattaa mm. esihenkilötyön, syrjimättömyyden, palkkauksen ja kestävän kehityksen on sellainen, joka varmistaa, että vastuullisuuden osa-alueita ei jää katveeseen.

Työntekijät kaipaavat kuitenkin konkreettisia tekoja vastuullisuuden puolesta - pelkästään sanallisesti sitoutuminen ei enää riitä. Kampanjan jäsenet ottavat aiheen vakavasti. Olemme kuluneen vuoden aikana saaneet seurata lähietäisyydeltä upeita onnistumistarinoita, löytäneet innostavia toimintatapoja yhdessä, jakaneet mielenkiintoisia konsepteja ja todistaneet tekoja vastuullisen työelämän eteen. Tämä osoittaa, että kampanjamme jäsenet vakavissaan haluavat kehittää vastuullisempaa työelämää yhdessä.

Ravintola-alan työvoimapula on ollut yleisemminkin esillä mediassa nyt elokuussa, ja kuten itsekin lyhyesti totesin Viiden jälkeen -ohjelmassa 2.9., työnantajan vastuullisuus on yksi asioita jotka lisäävät halua hakeutua töihin yrityksiin. Vastuullisuuden osana on niin työsuhteen varmuus, esihenkilötyö kuin muutkin Oikotien Vastuullinen työnantaja -kampanjan periaatteet. Toivotamme lämpimästi tervetulleeksi myös uudet työnantajat, jotka haluavat olla yhteisössä kehittämässä tutkimustietoon perustuen vastuullisuuttaan, ja jonka jäseniä voimme ylpeydellä kutsua Vastuullisiksi työnantajiksi.

Joonas Pihlajamaa
Johtaja, Oikotie Työpaikat