Työnantajalta tarvitaan nyt konkreettisia vastuullisuustekoja
Erityisesti haastavina aikoina punnitaan vastuullinen työnantajatoiminta. Oikotien Vastuullinen työnantaja -kampanjassa mukana olevat työnantajat osallistuvat kehittämään vastuullisen työnantajuuden kuutta periaatetta. Samalla he saavat arvokasta tutkimustietoa toimialansa ja työnantajakuvansa vastuullisuustilanteesta, tietoa vastuullisesta toiminnasta ja mahdollisuuden liittyä toisiaan tukevaan yhteisöön ja sitä kautta hyödyntämään parhaita käytäntöjä.
Vastuulliset yritykset toimivat mahdollisimman kestävällä tavalla huomioiden työntekijöidensä ja sidosryhmiensä edut ja odotukset samalla, kun tavoittelevat pitkällä tähtäimellä kannattavaa liiketoimintaa. Vastuullisuus on muodostumassa merkittäväksi kilpailueduksi, kun kisataan parhaan mahdollisen työvoiman saamisesta ja pitämisestä. Erityisesti nyt elettävän pandemian aikana vastuullisen työelämän merkitys on entisestään korostunut.
”Vastuullisuus on erittäin vahva keino rakentaa positiivista työnantajakuvaa ja se toimii silloin, kun sanat muuttuvat teoiksi ja toimintatavoiksi”, sanoo Oikotie Työpaikkojen johtaja Joonas Pihlajamaa.
Oikotien Vastuullinen kesäduuni -kampanjasta on muodostunut nuorille työntekijöille tärkeä hyvän kesätyöpaikan tunnusmerkki. Vastuullinen työelämä on tähän luonteva jatkumo, joka hyödyntää pidempään työelämässä olleiden kokemuksia ja ajatuksia työelämän kehittämiseksi vastuullisemmaksi. ”Vastuullinen työnantaja -kampanjan ensimmäisenä vuotena saimme heti yli 200 organisaatiota mukaan, mikä oli huikeaa”, Joonas lisää.
”Tule mukaan Vastuullinen työnantaja -kampanjaan nyt ja pääset vielä mukaan tutkimukseen!”
Kuusi periaatetta kohti vastuullisempaa työelämää
Jokaisella yrityksellä on mahdollisuus valita oma tapansa toimia vastuullisesti, lainsäädännön ja normien puitteissa. Vastuullinen työnantaja -kampanjan kuusi periaatetta on kuitenkin erittäin hyvä lähtökohta lähteä askel askeleelta kehittämään työnantajuutta – ja työntekijyyttä – vastuullisempaan suuntaan.
”Syrjimättömyys, työelämän tasapaino ja hyvinvointi, esihenkilötyöhön panostaminen, työn merkitys ja työssä kehittyminen, tehtävän vaatimusten mukainen palkkaus ja hyvä hakijakokemus”, Vastuullinen työnantaja -kampanjapäällikkö Hanna Auvinen kertoo nuo kampanjan kuusi periaatetta.
Hanna on työskennellyt yli 15 vuotta rekrytointien ja työnantajakuvien parissa ja huomannut vastuullisuuden merkityksen nousun työelämässä viime vuosina. ”Nyt on entistä selkeämpi tarve sanoittaa vastuullisuutta oikein ja ymmärtää, mitä se oikeasti kaikessa laajuudessaan työelämässä tarkoittaa.”
Vastuullinen työnantaja toimii vastuullisesti myös poikkeustilanteessa. ”Omasta henkilöstöstä huolehtiminen sekä hyvä ja vastuullinen henkilöstöjohtaminen ovat poikkeustilanteessa tärkeämpiä kuin koskaan”, Hanna muistuttaa.
Arvokasta tutkimustietoa työkaluksi
Oikotien Vastuullinen työnantaja -kampanjan tutkimus toteutetaan nyt toista kertaa. ”On erittäin mielenkiintoista nähdä tulevista tutkimustuloksista, miten korona on vaikuttanut ihmisten kokemuksiin. Meillä on nyt todella perinpohjaisen mietinnän tuloksena laadittu kysymyspatteristo, jonka painopiste poikkeaa paljon perinteisestä henkilöstötutkimuksesta. Kysymykset on laadittu yhteistyössä vastuullisuusasiantuntijoiden, työnantajien sekä eri ammattiliittojen kanssa”, Hanna kertoo. Tutkimuksen toteuttaa IROResearch Oy.
Vastuullinen työnantaja -yhteisö pystyy hyödyntämään tuloksia jo kesällä sekä jakamaan keskenään parhaita käytäntöjä ja kokemuksiaan. ”Tämä on merkittävä lisäarvo erityisesti näinä hybridityömallin aikoina”, Hanna ja Joonas toteavat yhdessä.
Suomen suurimman työelämän vastuullisuuskampanjan teettämät tutkimustulokset julkaistaan webinaarissa 27.5.2021. Lisäksi tapahtumassa palkitaan eri kategorioissa vastuullisimmat työnantajat ja työelämän vastuullisuusteot.
Tule mukaan Vastuullinen työnantaja -kampanjaan: Oikotie.fi/vastuullinentyonantaja