Työnantajakuva muodostuu vahvimmin kriisitilanteissa
Miten toimia poikkeustilanteessa? Miten toiminta vaikuttaa työnantajakuvaan?
Kevät 2020 jää mieleen poikkeuksellisena keväänä. Koronavirus tuli ja mullisti liiketoimintaa, työtapoja ja koko maailmaa. Poikkeustilanteissa yritykset joutuvat muuttamaan toimintatapojaan. Se, miten tilanteessa toimittiin, jää mieleen pitkäksi aikaa. Työnantajakuva muodostuukin vahvimmin juuri kriisitilanteissa.
– Poikkeustilanteissa tehdyt sankariteot muistetaan pitkään. Vastuullinen työnantaja toimii vastuullisesti myös poikkeustilanteessa. Kriisin vaikutus työnantajakuvaan on pitkäkestoista ja siihen voidaan jokaisessa yrityksessä vaikuttaa, Client Group Director Samuli Paavilainen Oikotieltä sanoo.
Nyt on ratkaiseva hetki
Omasta henkilöstöstä huolehtiminen sekä hyvä ja vastuullinen henkilöstöjohtaminen ovat poikkeustilanteessa tärkeämpiä kuin koskaan. Taantumalla on monisyisiä vaikutuksia, jotka ovat toimialariippuvaisia ja monesti nopeasti eskaloituvia.
– Meidän tulee operoida tässä hankalassa tilanteessa ”kaksikätisesti”: toinen käsi huolehtii organisaation elinvoimaisuudesta tässä hetkessä ja toinen käsi maalaa positiivista ja realistista tulevaisuudenkuvaa poikkeustilan jälkeiseen ajanjaksoon, Paavilainen kannustaa.
Miten vastuullisuus huomioidaan poikkeusaikana kun tulevaisuus on epävarmaa?
– Vastuullisuus työnantajana tarkoittaa tässä hetkessä monella työpaikalla lakisääteisistä prosesseista huolehtimista ja hyvään esimiestyöhön panostamista sekä avointa, henkilöstöä arvostavaa viestintää. Näistä peruspilareista muodostuu poikkeusajan työnantajakuvan onnistumiset ja ”akileen kantapäät”, Samuli Paavilainen summaa.
Näin rakennat työnantajakuvaa kriisitilanteessa:
- Arvosta henkilöstöä. Myös poikkeustilanteessa viestinnän tulee olla selkeää ja avointa.
- Huolehdi lakisääteisistä prosesseista.
- Panosta hyvään esimiestyöhön. Ole tavoitettavissa ja informoi henkilöstöä säännöllisesti tilanteesta.
- Etätyökalut haltuun. Pidä yhteyttä etätyöhön siirtyneiden kanssa säännöllisesti.
- Muista henkilöstön työhyvinvointi. Jaksamiseen, ergonomiaan ja henkiseen hyvinvointiin panostaminen poikkeustilanteessa kannattaa. Se luo myös osaltaan tunnetta siitä, että selviämme yhdessä hankalista ajoista.
- Älä unohda markkinointia ja myyntiä edes poikkeustilanteessa. Poikkeustilanne voi mahdollistaa uusien myyntikanavien, tuotteiden ja tarpeiden innovoimisen, kun vain tartumme niihin.
- Viesti onnistumisista yrityksen verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa. Tämä lisää osaltaan ”hyvän kierrettä” ja positiivista tunnetta vaikeasta tilanteesta huolimatta.