Case: Rauman seudun Meillä on töitä -kesätyökampanja
Rauman seudulle toteutettu Meillä on töitä -kesätyökampanja kohotti Rauman seudun yritysten työnantajamielikuvaa ja lisäsi alueen kiinnostavuutta muuttokohteena.
Lähtötilanne
Rauman seudun alueella on paljon elinvoimaisia yrityksiä, joilla on töitä tarjottavana. Alueelta puuttuu kuitenkin riittävä määrä osaajia, jotta seutu pysyisi elinvoimaisena ja talous jatkaisi kehittymistään.
Ratkaisu
Tavoitteena oli parantaa Rauman alueen tunnettuutta vahvana rekrytoijana ja nostaa talousalueen vetovoimaa. Suunnittelimme ja loimme alueelle Meillä on töitä -kattobrändin, jonka alla alueella toimivat yritykset pystyivät hakemaan työntekijöitä. Ensimmäinen tavoite oli saada nuoret kesätyöntekijät kiinnostumaan Rauman seudusta ja alueen tarjoamista kesätyömahdollisuuksista. Tätä ajatusta tukemaan suunnittelimme kesätyökampanjan, jonka avulla alueelle houkuteltiin hyviä kesätyöntekijöitä, joista voisi mahdollisesti tulla alueelle vakituisia työntekijöitä tulevaisuudessa.
Toteutus
Toteutimme Meillä on töitä -kattobrändille oman verkkosivuston meillaontoita.fi. Sivustolle suunnittelimme tarinalliseksi selkärangaksi viiden jakson työnantajamielikuvavideosarjan, joka esittelee Rauman seudun työmahdollisuuksia. Tavanomaisesta videorekrytointituotannosta poiketen halusimme näyttää, mitä kesätyöläisten työtehtäviin todellisuudessa kuuluu. Hyödynsimme tuotannossa vaikuttajamarkkinointia, ja videoissa Raumalta lähtöisin oleva mediapersoona Hesa-Äijä testaa eri kesätyöpaikkoja. Viiden jakson tosi-tv-tyylisessä sarjassa Hesa-Äijä selvittää muun muassa, mitä ydinfyysikon ja laivojen suunnittelijan työpäivään kuuluu.
Videosarja julkaistiin sivuston lisäksi sekä yhdeksän viikon kestoisella Sanoman verkoston mediakampanjalla. Verkkojulkaisujen tukena oli myös täsmäiskuin toteutettua natiivimarkkinointia sekä some- sekä mobiilimainontaa. Kampanjalle luotiin myös yhtenäinen brändi-ilme, jota kaikki kampanjan julkaisut ja materiaalit noudattivat.
Tulokset
Kampanja sai paljon positiivista huomiota eri kanavissa. Kampanjasivustolla vieraili yli 15 000 kävijää kampanjan aikana, sosiaalisen median kanavat keräsivät yli 80 000 silmäparia ja videoiden näyttökertoja oli yli 330 000. Lisäksi Meillä on töitä -videot palkittiin Oikotien Rekrytoinnin parhaat -gaalassa vuoden parhaina työnantajamielikuvavideoina.
Osalla kampanjaan osallistuneista yrityksistä hakijoiden määrä kasvoi ja toisilla pysyi edellisten vuosien tasolla kovasta kilpailutilanteesta huolimatta. Monet kesätöihin valituista sanoivat huomanneensa kampanjan, joten näkyvyyttä saavutettiin oikeassa kohderyhmässä.
Asiakkaan palaute
“Rauman kauppakamarin jäsenyritysten yhteinen kesärekrykampanja on toimintamuoto, jolle odotan jo jatkoa. Rauman seutu voisi jatkossakin erottautua ‘the kesätyöpaikkakuntana’. “
Riikka Piispa, toimitusjohtaja, Rauman kauppakamari