Erilaisten tutkimusten (mm. David DeVries ja Rob Kaiser) mukaan jopa puolet työntekijöistä nimeää suurimmaksi ongelmakseen työpaikalla oman lähiesimiehensä. Mutta millainen on hyvä johtaja?

Yhä useampi asiantuntija kieltäytyy päällikkötason tehtävistä. Varsinkin taantumassa johtotehtävät ovat usein koiran virka, johon kukaan ei halua. Yrityksissä pitäisikin miettiä, miten kannustaa kyvykkäitä työntekijöitä johtajiksi.

Johtajuus voi olla parhaimmillaan positiivisella tavalla palkitseva tehtävä. Tämä ei tarkoita pelkästään palkkaa, vaan myös kehittymis- ja oppimismahdollisuuksia, joita johtajan tehtävissä yleensä saa laaja-alaisesti. Johtajana myös näkee ja ymmärtää liiketoimintaa laajemmin ja on siinä konkreettiset vaikutusmahdollisuudet.  Johtaessaan muita oppii myös itsestään.

Vaikka johtajuutta on monenlaista, on olemassa neljä piirrettä, jotka liitetään hyvään johtajaan:

1. Johtajan integriteetti eli kyky toimia johdonmukaisesti, eettisesti ja luotettavasti.
2. Päätöstentekokyky. Aina päätösten tekeminen ei ole helppoa, mutta päätökset on silti tehtävä.
3. Pätevyys ja osaaminen.
4. Visiointi  ja suunnanluominen. Tämä tarkoittaa työn ja kokonaisuuksien syvällistä ymmärtämistä.

Lähde: Talouselämä