Työhyvinvointi

Näin kukoistat etätöissä

29.4.2020 klo 11:20

Miten vahvistaa etätyön merkityksellisyyden tunnetta, parantaa työmotivaatiota ja vahvistaa yhteyttä muihin? Tässä parhaat hyvinvointivinkit etätöihin.

Priorisoi ja aikatauluta tekemisesi

Etätyöskentely vaatii itseohjautuvuutta, koska esimiehen ja työyhteisön tuki ei ole samalla tapaa saatavilla kuin työpaikalla.

– Yksin työskennellessä on tärkeää pysyä priorisoimaan työtehtävänsä yrityksen tavoitteiden mukaisesti ja keskittyä tekemiseen valitsemallaan hetkellä sen sijaan että puuhastelisi työjuttuja koko päivän, valmennusyritys Liftedin toimitusjohtaja ja työtapavalmentaja Taneli Rantala sanoo.

Rantalan johtama Lifted keskittyy työyhteisöjen hyvinvoinnin ja tuottavuuden lisäämiseen, joka näin korona-aikaan tapahtuu etävalmennusten, kuten webinaarien ja verkkovalmennuksen avulla. 

Rantalan mukaan juuri etätyön käytännöt tulevat ottamaan nyt sellaisen gigaloikan, että työelämän muuttuu sen osalta pysyvästi.

Keskity yhteen, älä multitaskaa

Jotta etätyössä kukoistaisi, on tärkeää hallita ajankäyttöään. Rantala kehottaa tekemään joka päivälle listan, johon listata päivä työt tärkeysjärjestyksessä. Tämän jälkeen työt tulee aikatauluttaa kalenteriin niin, että aikaa jää myös tauoille ja ruokailulle. Mitä pienemmiksi paloiksi tehtävät palastelee, sitä helpompi niihin on tarttua. 

Hyvänä piiskurina voi käyttää vaikka pomodoro-tekniikkaa: laita ajastin hälyttämään 25 minuutin päästä ja keskity tuo aika täysillä vain kyseiseen tehtävään. Kun kello soi, tehtävän voi uusia, tai palkita itsensä viiden minuutin tauolla.

Juhli pieniä voittoja

Kun tehtävä on suoritettu, on aika juhlia pientä voittoa ja vetää tehtävä yli listasta.

– Tehtävän yliviivaaminen vapauttaa kehossa serotoniinia ja vahvistaa onnistumisen ja merkityksellisyyden tunnetta, joka yksin työskennellessä voi hetkittäin olla kadoksissa. Siksi on tärkeää taputtaa itseään selkään jokaisesta saavutuksesta ja jakaa niitä myös kollegoiden ja työyhteisön kanssa.

Muista, ettet ole yksin

Luottamuksen ja yhteyden rakentaminen on yksi etätyön merkittävistä haasteista.

Kaksisuuntaiseen ja avoimeen viestintään kuuluu, että kertoo esimiehille ja kollegoille niin onnistumisista kuin ongelmistakin.

Rantala kehottaa ennemmin yli- kuin alikommunikoimaan. On hyvää yhteydenpitoa pyytää apua ja kysyä kollegan mielipidettä, vaikka sen joutuukin tekemään verkon välityksellä. 

Myös meemejä ja hassuttelua tarvitaan

Yhteenkuuluvuutta lisäävät hetket ovat muutenkin tärkeitä.

Liftedissä verkon yli on pidetty yhteisiä kahvihetkiä, pelattu lautapelejä ja jaettu niin treenivinkkejä kuin Netflix-suosituksiakin. 

Aloitteen kokoontumiselle ei tarvitse tulla esimiehiltä, vaan työntekijät voivat järjestää niitä myös itse. Tärkeintä olisi löytää tapoja, jotka tuntuisivat omalle porukalle tai tiimille luontaisilta.

Nähdään verkossa -kutsu ei välttämättä innosta kaikkia. Moni kokee virtuaalimeetingit kuormittavaksi, eikä tahdo viettää Teamsissa tai Zoomissa kauempaa kuin on pakollista. Palaverit ja hupimeetingit rasittavat tavallista enemmän myös siksi, että näyttöä joutuu tuijottamaan koko ajan sen sijaan, että katselisi muita osallistujia. 

– Etätyössä palaverit tulisi pitää tiiviinä, mikä vaatii hyvää valmistelua. Parituntisista palavereista ei ole hyötyä kenellekään. On myös tärkeää panostaa hyviin välineisiin, kuten verkkoyhteyteen ja mikrofoniin. Jos joutuu pinnistelemään saadakseen selvää toisen puheesta, on läsnäolo varmasti kuormittavaa.

Lopeta jo!

Tärkeä itsensä johtamistaito on myös osata laittaa läppärin kansi kiinni.

– Kun olet saanut listaamasi työt tehdyksi, sulje läppäri ja raivaa työstä muistuttavat tavarat näköisältä. Voit esimerkiksi tehdä pienen kävelyn, jonka jälkeen voit palata kotiin niin kuin palaisit töistä. Rituaali auttaa orientoitumaan omaan aikaan ja rentoutumiseen.

 

Pikavinkit etätyöläisen hyvinvointiin:

 

Suunnittele päivä etukäteen.

 – Jos käytät viisi minuuttia päiväsi suunnitteluun ja viisi minuuttia tekemistesi arviointiin, työtehosi tuplaantuu.

1. Älä jää yksin.

Kerro esimiehillesi ja kollegoillesi työhösi liittyvistä tunteista ja mahdollisista ongelmista. Jaa myös onnistumisesi.

2. Tee tauolla jotain kivaa.

Tauolla on tärkeää irrottautua näytöltä ja antaa kropalle liikettä. Tanssi, leiki lapsen tai koiran kanssa, soita ystävälle, seiso käsillä, lankuta tai soita vaikka kitaraa.

3. Rajoita uutis- ja someaikaasi.

– Koska mediassa on nyt tosi paljon pahaa oloa jaettavaksi, ei niitä kannata seurata liian intensiivisesti. On myös hyvä miettiä, millaisia viestejä itse jakaa eteenpäin. 

4. Mieti mikä on hyvin.

Listaa iltaisin kiitollisuudenaiheesi ja vahvista siten asioita, jotka ovat hyvin.