Uratarinat

Mikä minusta tuli isona – Hakolan toimitusjohtaja Annaleena Hakola

Kuvassa Annaleena Hakola.
1.7.2021 klo 8:33

Huonekalut ovat olleet osa Annaleena Hakolan elämää lapsesta lähtien. Pienenä hän leikki huonekalutehtaan vanuvarastolla – ja johtaa nyt perheyritystä.

Annaleena Hakola syntyi huonekaluyrittäjäperheeseen, Pohjanmaalle, Jurvaan. Hänen isoisänsä perusti yrityksen jo 1960-luvulla, myi lehmät ja alkoi tehdä navetassa käsityönä huonekaluja. Näin Hakola sai alkunsa.

– Isoisän perustama huonekaluyritys laajeni vähitellen ja oma isäni työskenteli myös siellä. Asuimme noin kilometrin päässä huonekalutehtaasta ja se on ollut aina osa perheemme elämää, Annaleena Hakola muistelee.

Omat siivet kantavat

Huonekalutehdas laajeni vuosien varrella, mutta nuori Annaleena ei ajatellut työuraa perheyrityksessä, vaan halusi nähdä maailmaa. Tie vei ensin kuvataidelukioon Tampereelle, siitä Taikiin ja töihin Helsinkiin.

– Muutin 15-vuotiaana yksin Tampereelle ja kävin kuvataidelukion. Siitä asti olen elättänyt itse itseni; tein kaikenlaista työtä, siivosin ja työskentelin kaupan kassalla opintojen ohessa. Kuvataideopettajani kannusti minua hakeutumaan Taideteollisen korkeakoulun silloiselle tekstiilipuolelle. Hain kuitenkin pari kertaa sisustusarkkitehtuuriin – kunnes tajusin, että olen sinne aivan liian suurpiirteinen. Sitten pääsin Taikin ”tekstiilin” ja se tuntui lopulta oikealta, Annaleena Hakola kertoo.

Opintojen aikaan Annaleena sai myös työpaikan tanskalaisesta Bestseller-nimisestä yrityksestä, vaatekaupan visualistina. Työ opetti paljon ja Annaleena pääsi koulutuksiin Tanskaan ja näki miten retail-bisnestä hoidetaan.

– Mallistot, konseptit, värit ja kuosit ovat aina kiehtoneet minua. Tajusin jo Taikissa, että minut erottaa muista se, että ajattelen asioita brändin ja markkinoinnin kautta. Mietin aina ensin, että miten tuote myydään.

Annaleena pääsi hyödyntämään näkemystään ja osaamistaan jo opiskeluaikana työskennellessään Artekilla ja Vepsäläisellä.

Kaikki työpaikat ovat olleet minulle äärimmäisen tärkeitä ja opettavaisia. Asenne ratkaisee – ja kaikki työt ovat tärkeitä.

– Olen aina tehnyt nöyrästi hyvin monenlaisia töitä, ja edelleen tartun reippaasti toimeen perheyrityksessämme, Hakola summaa.

Rohkea uudistaja kannustaa kapinaan

Annaleena on aina ollut valmis tekemään töitä unelmiensa eteen – ja kannustaa siihen myös muita. Pieni kapinahenkisyys on aina kuulunut lahjakkaan naisen luonteenpiirteisiin. Annaleenan mukaan kaikilla pitäisikin olla vähän kapinahenkeä.

– 2000-luvulla huonekalutehtaalla alkoi mennä heikommin ja isä mietti jopa yrityksen lopettamista. En halunnut, että paappani ja isäni työ valuu hukkaan. Ehdotin isälleni, että tulen töihin Hakolaan ja uudistan sen tuotteet ja brändin täysin. Hetken mietittyään isä suostui – ja nyt toimin perheyrityksemme toimitusjohtajana ja luovana johtajana.

Annaleena Hakola vastaa työssään malliston, brändi-ilmeen ja markkinoinnin kehittämisestä. Yli viisikymmenvuotiaan perheyrityksen parissa työskenteleminen on ollut työntäyteistä, mutta palkitsevaa aikaa muotoilijalle, jonka katse on jatkuvasti eteenpäin.

– Valmistuin Taikista vuonna 2012 ja samaan aikaan esikoispoikani syntyi ja isäni oli lopettamassa Hakolaa. Tuolloin yrityksen liikevaihto oli alle 500.000 euroa ja Hakolalla oli kolme työntekijää. Vaikka tilanne oli haastava, en pystynyt katsomaan vierestä isäni tuskaa – ja päätin pelastaa perheyrityksemme, Annaleena Hakola sanoo.

Koko yritys uusiksi

Kun Annaleena Hakola siirtyi Hakolan puikkoihin, hän päätti, että koko liiketoimintamalli on laitettava kokonaan uusiksi. Vanhasta Hakolasta ei jäänyt uudistuksen myötä jäljelle muuta kuin nimi ja tuotanto Jurvassa.

– Oivalsin heti, että minun on tehtävä Hakolasta täysin omannäköiseni yritys. Sain isältäni kaiken mahdollisen tuen – ja olen siitä äärimmäisen kiitollinen. Uudistukseen meni noin vuosi ja viisi vuotta tein töitä lähes 24/7, että uusi Hakola saadaan kunnolla käyntiin. Nyt on jo helpompaa, Annaleena Hakola summaa.

Suurin yksittäinen uudistus oli, että Hakolan tuotteita alettiin myydä suoraan kuluttajille ja avattiin verkkokauppa. Uudistukseen kuului myös pieni, mutta harkittu mallisto, joka syntyi seitsemän nuoren, suomalaisen suunnittelijan avulla.

Uudistuksessa annoimme myös kasvot yritykselle: me olemme Hakola. Myös tuotannon kasvattaminen on ollut tärkeä osa uudistusta ja siinä isäni on ollut korvaamaton apu.

Myös kohderyhmää ajateltiin heti aluksi tarkasti. Annaleena kokee, että kohderyhmä on kuin hän itse: tiedostava, haluaa tukea kotimaista työtä, kiinnostunut designista ja siitä, missä tuote on tehty ja kuka sen on tehnyt.

Kyseenalaistus kannatti

Annaleena Hakola kyseenalaisti Hakolaa uudistaessaan perinteisiä tapoja huonekalujen valmistuksessa. Hän halusi kokeilla jotakin aivan uutta. Uudistus onnistui täydellisesti. Nyt kaikki trenditietoiset himoitsevat Hakolan huonekaluja.

– Sosiaalinen media ja visuaalinen ilmeemme otettiin vahvasti mukaan kaikkeen toimintaamme ja aloimme tehdä yhteistyötä median ja bloggaajien kanssa. Vaikka asiakaskuntamme on suhteellisen nuorta, ikä ei ole olennainen asia – haluamme tehdä laadukkaita, hyvännäköisiä huonekaluja käsityönä Suomessa, Hakola sanoo.

Annaleena ei koe, että Hakola on hänelle työ, vaan enemmänkin elämäntapa. Huonekalutehdas on ollut osa hänen elämäänsä aina.

Toiminnan laajentuessa pian avautuu myös toinen tehdastila, johon keskitetään Hakolan huonekalujen puuosien valmistus.

– Isäni toimii Hakolan operatiivisena johtajana ja vastaa tuotannosta. Minä saan keskittyä yrityksen johtamiseen ja luovaan puoleen – mikä sopii minulle erittäin hyvin. Liikevaihtomme on tuplaantunut joka vuosi (6,3 milj. /2020) uudistuksemme jälkeen ja työllistämme liki 40 työntekijää. Minusta on todella tärkeää, että panostamme suomalaiseen osaamiseen ja työllistämme kotimaassa.

Intohimona luova johtaminen

Annaleena myöntää, että johtajan rooliin opetteleminen on ottanut aikaa. Kokonaisuuksien oivaltaminen ja koko tiimin mukaan ottaminen, on ollut palkitsevaa uuden oppimista.

– Luova johtaminen on minun juttuni. Näkemys, kokonaisvaltainen visuaalisen ilmeen hallinta ja brändin eheys – siinä työni kulmakivet, Annaleena hymyilee.

Entä yrityksen kasvattaminen?

– Terve yritys kasvaa, mutta kestävästi. Kiirettä ei ole.

Ensimmäiset viisi vuotta perheyrityksen johdossa tukka putkella töitä painanut Annaleena muistuttaa myös palautumisen ja levon tärkeydestä. Perhe on tärkeä; Annaleenalla on kaksi poikaa.

– Vaikka työn ja perhe-elämän yhteensovittaminen on joskus haastavaa, olen pyrkinyt viettämään aikaa perheeni kanssa niin paljon kuin mahdollista. Pidän myös kaikki lakisääteiset lomat ja harrastan säännöllisesti liikuntaa. Lisäksi matkustelen aina kun mahdollista.

Toimittaja: Riikka Hollo