Mikä minusta tuli isona – Head of German Market & Co-founder Mikko Koskinen
Kyrö Distillery Company -tislaamo syntyi ystäväjoukon villistä ideasta valmistaa ruisviskiä Suomessa. Mikko Koskinen muutti elokuussa 2020 Berliiniin, tavoitteenaan Kyrön yhä laajempi kansainvälistäminen.
Mikko Koskinen on aina ollut hetkeen tarttuvaa tyyppiä. Konetekniikan diplomi-insinööriksi valmistunut Mikko opiskeli myös taideteollisessa korkeakouluopintoja ja teki samalla stand up -keikkoja – joita on miehen ”plakkarissa” jo ainakin 300. Opinnot kestivät kymmenen vuotta, joten keikkoja ehti kertyä mukavasti opintojen oheen.
– Stand up on paras tarinankerronnan muoto. Tuottaessani stand up -klubeja opin paljon markkinoinnista ja ihmisten kohtaamisesta. Näitä samoja asioita olen pystynyt hyödyntämään työssäni Kyrö Distilleryn brändin rakennuksessa, Mikko Koskinen kertoo.
Mikko valmistui DI:ksi keskelle pahinta talouskriisiä vuonna 2008. Stanfordin yliopistossa Kaliforniassa käydyn kurssin ohessa piilaakson optimistinen kuva yrittäjyydestä teki häneen lähtemättömän vaikutuksen.
– Työskentelin Suomessa yhden start upin parissa, kunnes oman yrityksen aika tuli. Opiskeluista tuttu porukka osallistui Helsingin Sanomat säätiön järjestämään Uudisraivaaja-kilpailuun ja sai siitä ponnahduslaudan yrittäjyyteen. Scoopinion-niminen yritys pyrki mullistamaan uutisten välityksen.
Kyrö on kolmas yritys jossa Mikko on perustajajoukossa mukana.
Yritys sai alkunsa kun joukko ystäviä kävi saunassa, joi ruisviskiä ja mietti, miksi kukaan ei valmistanut sitä Suomessa.
Yllättäen ajatus oman tislaamon perustamisesta tuntui hyvältä ajatukselta myös seuraavana aamuna ja Kyrön matka alkoi.
– Halusimme luoda Kyröstä laadukkaiden tuotteiden avulla brändin, joka on kaikkien huulilla, kiinnostava, haluttu ja mielenkiintoinen. Alussa meitä on viisi perustajaa, nyt työllistämme noin 30 ihmistä ja suuntaamme vahvasti ulkomaille, Mikko valottaa.
Merkityksellistä työtä
Kyrö sai ansaitsemaansa arvostusta myös maailmalla, kun sen valmistama gini palkittiin vuonna 2015 maailman parhaana. Mutta voiko alkoholijuomien parissa työskentelyn kokea merkityksellisenä?
– Kyllä voi – kun aloitimme, suomalainen alkoholikulttuuri yhdistettiin humalahakuiseen juomiseen. Tähän halusimme tehdä muutoksen. Kun on suurempi tavoite ja haluaa työskennellä sen eteen, voi sanoa, että ollaan merkityksellisten asioiden äärellä – olipa brändi mikä tahansa. Kyrö ei kannusta ylenpalttiseen juomiseen vaan nautiskeluun. Olemme myös huomanneet, että perustamisemme jälkeen gini-merkkien määrä on Suomessa kolminkertaistunut eli tilausta tällaisille premium-luokan alkoholijuomille on selvästi, Mikko summaa.
Samaan kategoriaan Koskinen mieltää myös vastuullisuuden. Kyrön vastuullisuus näkyy siinä, että se pyrkii suunnittelemaan ja valmistamaan sellaisia tuotteita, jotka tuovat alkoholin nauttimisen parhaat puolet esiin.
– Vastuullisuudessa on monta teemaa: 1) ympäristövastuu, 2) sosiaalinen vastuu ja 3) paikallinen vastuu. Meillä on uusi biokaasulla toimiva tislaamo, vähennämme koko ajan hiilijalanjälkeämme, panostamme alueellisen työvoiman tukemiseen ja paikallisuuteen sekä kannamme yhteiskunnallista vastuuta työllistämällä ihmisiä meillä ja maailmalla.
Vienti vei Berliiniin
Korona muutti myös Kyrön suunnitelmia – ja Mikon keväälle 2020 suunniteltu muutto Berliiniin siirtyi saman vuoden elokuulle, ja juomien valmistus vaihtui käsidesiksi, josta oli Suomessa ja maailmalla huutava pula. Mikko vetää nyt Berliinissä Saksan vientitoimintaa ja tekee Kyröä tunnetuksi.
– Suomeen rakennetun kuluttajabrändin vieminen Saksan markkinoille on iso ja mielenkiintoinen haaste. Erään minuun vaikuttaneen professorin sanoja muistellen; Jos katsoo ympärilleen, näkee, että kaikki on ihmisen rakentamaa. On hyvä muistaa, että aikaisemmin resursseja oli huomattavasti vähemmän kuin nyt. Silti on saatu aikaan suurta ja mahtavaa. Ajattelen samoin myös Kyrön kohdalla – yhdessä voimme onnistua, Mikko Koskinen pohtii.
Kaliforniasta Mikko sai uudenlaisen voimalatauksen kaikkeen tekemiseensä. Hän uskaltaa ajatella, että kaikki on mahdollista.
Uusiin seikkailuihin kannattaa vastata rohkeasti kyllä. Haluan, että Suomi on yhä enemmän osa maailmaa – meiltä voi tulla laadukkaita kuluttajabrändejä, joita arvostetaan myös maailmalla. Jos Kyrö voi omalta osaltaan olla tässä asiassa tienraivaajana, niin se on loistava juttu!