Vastuullisuus

Vastuullisuuskahvit: Hyvinvoivan työntekijän työympäristö

Vastuullinen työpaikka

Tiistaiaamu valkeaa sateisena ja harmaana. Kotikoneiden ääreen on kuitenkin linnoittautunut joukko viestintä- ja HR-alan ammattilaisia kahvikuppeineen. Tunnelma on odottava, kun väki järjestäytyy odottamaan Oikotien Vastuullinen Työnantaja -kampanjan Vastuullisuuskahveja. Vastuullisuuskahvit ovat kampanjan jäsenille rento tilaisuus, jossa keskustellaan vaihtuvista teemoista asiantuntijoiden johdolla. Tällä kertaa teemana on hyvinvoivan työntekijän työympäristö nyt ja tulevaisuudessa. Mitä tämä tarkoittaa asiantuntijoiden organisaatioissa, ja millaisia vinkkejä heillä on jakaa muille työnantajille. 

Ensimmäisenä puheenvuoron saa Goforen kasvua ja kulttuuria vetävä Anni Roinila. Gofore on digitaalisten palveluiden suunnitteluun ja kehittämiseen keskittynyt yhtiö. Roinila kertoo, että vallitseva pandemiatilanne on muuttanut yrityskulttuuria - etäilystä on tullut uusi normi. Tilanne on tuonut työnantajalle haasteita ja sitä kautta on päästy oppimaan, onnistumaan ja toisinaan myös epäonnistumaan. 

”Gofore on läpinäkyvä - työntekijämme ovat tottuneita, että kaikki tieto, mitä pörssiyhtiössä voidaan jakaa, jaetaan”, Roinila kertoo. ”Tämä tuo kuitenkin haasteen, sillä käytäväkeskustelujen puuttuessa ja ihmisten tarpeen viestinnälle ja kommunikaatiolle kasvaessa monet pelkäävät, että tietävätkö he varmasti kaiken”. Ilmiö luo väkisin luottamuspulaa työntekijän ja työnantajan välille. Kun ihmiset ovat kaukana, työnantajaa seuraa jatkuva riittämättömyyden tunne ja huoli siitä, miten kannatella olemassa olevaa yhteisöä.

”Olemme yhdessä työntekijöiden kanssa pyrkineet järjestämään erilaisia mahdollisuuksia kohdata, ja ne on otettu hyvin vastaan”, Roinila hymyilee. ”Esimerkiksi kiersimme virtuaalisesti museoita, vappuna saamme nauttia työntekijöiden järjestämästä virtuaalisesta stand upista ja lisäksi olemme voineet tarjota erilaisia osaamisen kehittämistä tukevia työkaluja ihmisille heidän tarpeidensa pohjalta”. 

Roinilan jälkeen lavan ottaa haltuun Keskon työympäristöpalvelujen johtaja Hanna Laavainen. Kesko on Pohjois-Euroopan suurimpia ja Suomen suurin vähittäiskauppa, jonka arjessa vastuullisuus näkyy vahvasti.

Pandemia pakotti Keskon miettimään koko K-ryhmän henkilöstön hyvinvointia täysin uudelta kannalta - kun suuri osa henkilöstöstä on työssä, jota ei voi tehdä etänä, on työnantaja haasteen edessä. Laavainen kiittääkin henkilöstöä, joka työskentelee kaupoissa ja logistiikassa, ja joka on varmistanut meille kaikille päivittäiset ostokset ruokakaupoissa.

K-ryhmässä on tartuttu tiukasti toimeen turvallisuuden suhteen - tilanteen vuoksi perustettiin konsernitasoinen valmiusryhmä, jonka johdolla on varmistettu laajojen turvallisuustoimien ketterä jalkauttaminen toimistotyöympäristöihin, tukkuihin ja K-kauppoihin. Tiiviit Teams-tapaamiset kauppiaiden kanssa, turvatoimet, sekä ohjeistukset ja aktiivinen viestintä ovat mahdollistaneet turvallisen työskentelyn ja tukenut henkilöstön hyvinvointia. Ympäri maan on pystytty hyödyntämään keskitettyjä turvallisuusmalleja -ja ohjeistuksia, kuten pleksejä kassapisteillä ja turvavälimerkintöjä. Laavainen tiivistää osuvasti, ”henkilöstön hyvinvointi - vastuullisuus - hyvä työpäiväkokemus - hyvä asiakaskokemus”.

Keskon perään puheenvuoro annetaan Staplesin markkinointi- ja kumppanuusjohtaja Jani Kerviselle. Staples tarjoaa erilaisia työympäristöratkaisuja niin kotitoimistolle, kuin yrityksen yhteisiin toimitiloihin. Kervinen toteaa, että pitääkseen ihmiset tehokkaina ja tyytyväisinä myös etätoimistolla, on työympäristön palveltava tarpeita myös siellä. 

Pandemia tuli nopeasti ja meille kaikille yllätyksenä.

Viime keväänä viikossa tavarat otettiin kainaloon - läppärit, näytöt ja työtuolit

"Kaikki vietiin kotitoimistoihin, jonne olemme olleet linnoittautuneina tähän asti”, Kervinen summaa. Vaikka toimistotyö on ollut murroksessa viimeiset vuodet ja työstä on tullut ajasta ja paikasta riippumatonta, tuli siirtyminen etäilyyn silti yllätyksenä. 

”Yleensä sanotaan, että suutarin lapsella ei ole kenkiä, mutta tämän suutarin lapsella on”, Kervinen nauraa ja avaa Staplesin testimoniaalia etätöiden strategiaa koskien. ”Aloitimme sillä, että toimitimme jokaiselle työntekijälle hyvät välineet etätoimistolle - sähköpöydät, näytöt ja sen sellaiset”. Etätyö haastaa perinteisen toimistotyöajan ja huomioi paremmin yksilöiden tarpeet. Staples haluaa olla parhaiden työympäristöjen tekijä ja heillä tiedetään, että paremmat tilat johtavat parempaan työhön. 

Lämminhenkisen tilaisuuden loppuun osallistujat pallottelevat vielä muutamia kysymyksiä aiheen ympärillä ja syventävät ajatuksiaan asian tiimoilta. Eräs osallistuja tiivistää loppuun osuvasti; pandemiasta on ollut jotain positiivistakin. Yrityskulttuuriin ja ihmisten hyvinvointiin satsataan tosissaan.

 

Toimittaja: Sofia Manninen