Blogi

Verkostoitumisen monet kasvot

Mistä tiedän, että verkostossasi joku hakee uutta työpaikkaa tai yt-rumba on alkamassa? Hän päivittää LinkedIn -palvelunsa profiilikuvauksen.

Verkostoituminen on ollut maailman sivu tärkein vaikuttaja asioiden eteenpäin saattamiselle, kehittymiselle ja uusien innovaatioiden syntymiselle. Ihmiset ovat kohdanneet, vaihtaneet tietojaan ja ideoitaan kehittäen uutta tai parantaakseen vanhaa. Liiketoiminnassa tuotteiden tai palveluiden myynnissä on aina korostunut tuntemisesi ihmisten määrä.

Verkostoituminen sanana on monelle karvasmantelia kurkussa. Kulunut sana, joka aiheuttaa yökköreaktioita ja väheksyntää. Kun katson omaa matkaani tähän päivään, en olisi selvinnyt ilman verkostoa. Siis ihmisiä, joita tunnen ja jotka ovat auttaneet minua polulla eteenpäin. Jos olisin väheksynyt tai jättänyt verkostoitumisen tekemättä, en kirjoittaisi sinulle tätäkään.

Sosiaalinen media on luonnollisesti mullistanut verkostoitumisen. Facebook isojen massojen verkkojen luojana kärkinenässä. Monet ovat löytäneet vuosikymmeniä ”kadoksissa” olleita ystäviä, luokkakavereita tai työtovereita. Verkostoja kaikki nekin.

Somen kanavat ovat myös tuoneet monelle isoja kysymyksiä eteen. Kenen kanssa verkostoidun? Miten erotan yksityisen tai työprofiilini? Pitääkö minun ylipäätään verkottua verkossa?

Työnhaussa LinkedIn-profiili on jo lähes pakko olla. Suomessakin tähän on jo kiitettävästi herätty. Ulkomailla et pääse edes työhaastatteluun, jos profiilia ei löydy. Työpaikkailmoittelu on myös vahvasti siirtynyt valtalehtien sunnuntainumeroiden takasivuilta sähköisiin kanaviin, varsinkin  LinkedIniin. LinkedInin oma työpaikkaosio, mutta myös tiettyihin aloihin keskittyvien keskusteluryhmien avoimet työpaikat avautuvat vain tämän palvelun käyttäjille.

Sosiaalinen myynti on tullut jo jäädäkseen. Asiakkaan aloittaessa ostoprosessin verkossa ja usein myös siellä sen lopettaen, väliin tarvitaan myyjää auttamaan verkon yli. Pelkkä käynti, tarjous ja soitto perään ei enää riitä. Myyjän on oltava läsnä ja apuna koko prosessin ajan, syöttämässä potentiaaliselle asiakkaalle oikeaa tietoa jokaisessa vaiheessa kohti ostopäätöstä.

Sosiaalisen myynnin takia jokainen myyjä joutuu vakavasti pohtimaan omaa some-läsnäoloa.

Maailma muuttuu koko ajan. Verkostojen merkitys kasvaa samaa tahtia, eikä se tarkoita hyvävelikerhoja tai hämyisiä kähmintöjä. Se tarkoittaa rinkejä, jotka näkevät mahdollisuuksia toisissa ihmisissä pidemmällä aikavälillä.

Verkostoituminen ei ole välitöntä hyötymistä, vaan tulevaisuuden rakentamista. Siksi jokaisen meistä kannattaa ylläpitää verkostoja myös sähköisissä välineissä. Tee päätös kenen kanssa olet valmis verkostoitumaan ja aloita työ. Verkostoitua kannattaa vanhojen koulukavereiden, asiakkaiden, yhteistyökumppaneiden, entisten työkavereiden tai kaikkien kohtaamiesi ihmisten kanssa, oli se sitten livenä tai verkossa. Sinä teet päätöksen.

Teetpä myyntityötä tai haet työpaikkaa, tee vähintään nämä nyt heti:

  1. Perusta tai laita LinkedIn-profiilisi kuntoon
  2. Ylläpidä sitä jatkuvasti, ei vain kerran vuodessa tai potkujen uhatessa
  3. Päätä miten olet somessa esillä. Työminä vs yksityinen
  4. Päätä kenen kanssa verkostoidut
  5. Osallistu keskusteluihin
  6. Verkostoidu asiakkaiden, kumppaneiden, entisten työkavereiden kanssa

Kirjoittaja Pasi Rautio on myyntikuiskaaja, markkinoinnin apumies ja yrittäjyysvalmentaja.

Lisää Pasin ajatuksia löydät osoitteesta www.pasirautio.fi