Onko sinulle käynyt niin, että työkaverisi varastaa huomion ja saa kiitokset, vaikka todellisuudessa ne olisivat kuuluneet sinulle? Johtamisen erikoislehti Harvard Business Review listasi selkeät ohjeet kuinka selvitä näistä työyhteisöä hankaavista tilanteista.

1) Rauhoitu ensin

Pahin virhe on hyökätä heti työkaverin kimppuun ja antaa hänen kuulla kunniansa. Vihaisena aivot eivät osaa perustella rakentavasti, jolloin soppa sakenee entisestään. Odota rauhassa 1-2 päivää, ja ota asia vasta sitten puheeksi.

2) Ole objektiivinen

Työkaveri ei välttämättä ole varastanut kunniaa itselleen tahallaan. Olet voinut ymmärtää tilanteen väärin. Kirjoita huolellisesti ylös kaikki se, mitä haluaisit sanoa “kunniavarkaalle”. Muista myös, että kiitosta ei tarvitsekaan herua jokaisesta asiasta. Pohdi, onko tekemäsi työ todella sellaista, että siitä pitäisi erikseen kiitellä.

3) Kysy miksi

Älä syyllisty syyttelyyn, vaan kysy miksi. Vaikka vihaisena ajattelisi muuta, ihmisillä on loppujen lopuksi aika harvoin ilkeitä aikeita toisiaan kohtaan. Loukkaamme toisiamme enemmänkin vahingossa. Kun kysyt miksi, annat kunniavarkaalle mahdollisuuden selittää ja asia kenties selviää. Syyttely ei johda mihinkään, suora kysymys on paras keino.

4) Korjaa tilanne

Jos kunniavaras huomaa itse tekonsa, miettikää yhdessä miten tilanteen voisi korjata. Vaikka tilaisuutta, jossa työkaveri on ottanut kunnian työstä, ei enää saa takaisin, muille voi ilmoittaa jälkikäteen, miten asiat ovat.

Jos mikään neljästä edellä mainitusta ohjeesta ei auta…

1) Kerro ylemmälle taholle

Vältä valittamista, mutta kerro realistisesti miten asia on.

2) Ennakoi

Pidä seuraavan kerran huolta siitä, että tiedät, kuinka tehdyn työn esittely tapahtuu; kuka sen hoitaa, kuka tiedottaa jne.

3) Uusi käytäntö

Hyvät käytännöt leviävät. Kun muistat jakaa kunniaa ja kiitosta, muutkin todennäköisesti tekevät niin.

Lähde: Talouselämä

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.