Oletko jatkuvasti väsynyt ja ärsyyntynyt? Heräätkö aamuyöstä murehtimaan, miten selviät seuraavasta päivästä? Kun huomaat työuupumuksen merkit ajoissa, on ongelma helpompi taklata.

UP! Partnersin esimiesvalmentaja Marjukka Mikolan mukaan uupumus on aina henkilökohtainen kokemus, jonka voimakkuus on yksilöllistä. Jos työt tulevat uniin ja niskat ja selkä ovat jatkuvasti jumissa, on hyvä pysähtyä miettimään, mistä oireet kertovat ja kuinka niihin voisi vaikuttaa.
 
Mikola kehottaa puhumaan tilanteesta omalle esimiehelle. Keskustelu kannattaa vaikka ajatuksissa kummittelisi epävarmuus työsuhteen jatkumisesta.
 
”Ajatus siitä, että on pakko jaksaa jotta työpaikka säilyisi, on sekä oman itsen että työyhteisön kannalta lyhytnäköistä. Tuomalla esiin työhön liittyviä ongelmia ihminen ottaa vastuuta oman hyvinvointinsa lisäksi koko työyhteisön toiminnasta”, Mikola sanoo.
 
Joka neljäs stressaa

Joka neljäs työntekijä kertoo kokevansa itsensä ajoittain stressaantuneeksi ja uupuneeksi. Monia oireita voi onneksi lievittää kotikonstein. Esimerkiksi nukahtamisvaikeuksiin Mikola suosittelee illalla kevyttä liikuntaa, kuten pientä kävelylenkkiä. Rankka liikunta myöhään illalla sen sijan voi vaikeuttaa unensaantia. Vaikka tasapainoinen ruokavalio ja säännöllinen päivärytmi kuulostavat itsestäänselvyyksiltä, on niillä valtava merkitys jaksamiseen. On karhunpalvelus itselle jättää lounastunti käyttämättä ja korvata lounas pelkällä kahvilla.
 
”Ihminen tarvitsee taukoja ja palautumista niin työpäivän aikana kun sen jälkeenkin. Jos kalenteri täyttyy muiden toimesta, kannattaa päiviin varata itse aikaa omalle työnteolle ettei kaikki aika kulu palaverissa. Vaativan tapaamisen tai muun tehtävän päätteeksi on hyvä vetäytyä hetkeksi omaan rauhaan ja rentoutua tietoisesti viitisen minuuttia. Tärkeintä on, että priorisoi ja tauottaa itse omaa työskentelyään.”
 
Kirjoita asiat pois muistista

Kiireen kokemuksesta on hyvä erotella todellisuus ja mielen luomat tuntemukset. Työmäärän hallitsemiseksi Mikola kehottaa kirjoittamaan tehtävät ylös, jotta ne eivät turhaan kuormittaisi aktiivista muistia. Listan avulla on myös helpompi kertoa esimiehelle liian suuresta työmäärästä. Jos työtä on liikaa, on hyvä miettiä, voisiko osan tehtävistä delegoida jollekin kollegoista tai jättää kokonaan tekemättä.
 
Työasiat on tärkeä pyrkiä käsittelemään päivän aikana. Mikäli ne pyörivät päässä jatkuvasti ja rentoutuminen on vaikeaa, kannattaa tukea hakea työterveyshuollosta. Ensikontakti onnistuu helpoiten varaamalla ajan omalle työterveyshoitajalle.
 
Näin vältyt uupumasta

1. Pidä kiinni lounaasta ja muista tauoista. Happihyppely korttelin ympäri nostaa vireystasoa tehokkaasti.
 
2. Käsittele työasiat päivän aikana ja pyhitä illat itselle ja perheellesi. Tee asioita, joista saat nautintoa. Kulttuuri virkistää, ulkoilu ja kevyt liikunta lisäävät energiaa ja parantavat unen laatua.
 
3. Puhu tunteistasi esimiehelle, kollegalle tai läheisillesi, äläkä pelkää pyytää apua. Muista, että joskus myös tiskit tai siivoamisen voi siirtää huomiseen.