Työpaikkailmoitus, tuo copypasten korruptoima menetetty mahdollisuus
Työpaikkailmoitus lienee rekrytoinnin surutta kopioiduin dokumentti, eikä ihme. Kollegan tai HR:n rustaaman pohjan päälle on helppo rakentaa omakin työpaikkailmoitus kun kaikkea ei tarvitse keksiä alusta itse. Tämä voi tuntua helpolta rekrytoinnin alussa, mutta loppua kohden helpon taktiikan riskit alkavat kasautua.
Kopioimisessa on se harmillinen puoli, että samalla tulee usein kopioitua myös ne huonot puolet joita kiireessä ei ehkä tajua edes olevan olemassa. Kollegan kirjoittama ilmoitusteksti saattaa vilistä kliseitä ja jargonia, joka ei resonoi työnhakijoissa lainkaan toivotulla tavalla, vaikka rekrytoijan mielestä teksti kuulostaakin ehkä hyvältä. Kopioitaessa unohtuukin kohderyhmä aika äkkiä ja yhtäkkiä jokainen työpaikalla suoltaa samankaltaista työpaikkailmoitusta ilmoille oli kohderyhmässä kyseessä sitten insinööri tai asiakaspalvelija.
Työpaikkailmoitus on usein rekrytointiprosessin ensimmäinen kosketus potentiaaliseen uuteen työnantajaan.
Jos ilmoitustekstiin ei panosteta ja sen sisältöä mietitä huolella, alkaa tulos näkyä harmillisesti prosessin toisessa päässä. Huono ilmoitus kun karsii hyviä hakijoita herkästikin. Epämääräinen työnkuvaus ja muutenkin epäselvä ilmoitus kertoo myös epäselvästä organisaatiosta, eikä välttämättä lainkaan kuvasta työpaikalla vallitsevaa todellista tilannetta.
Hutiloitu työpaikkailmoitus onkin rekrytoinnin useimmin hukattu mahdollisuus, joka valitettavan usein nähdään pakollisena pahana, johon ei kannata panostaa. Mutta kannattaisi, jos hyvän hakijakokemuksen luominen ja viime kädessä parhaiden kandidaattien houkuttelu organisaatioon kiinnostaa. Kollegan tekelettä ei kannata huoletta kopioida omaan käyttöön, vaan sen sijaan panostaa hyvään pohjaan joka antaa rekrytoijalle inspiraatiota ja tilaa toimia.
Ratkaisu: tarjoa raamit ilmoitukselle, älä suukapulaa
Hyvä työpaikkailmoitus voi tottakai rakentua hyvän ja harkitun konseptin päälle, eli kaikkea ei kannata eikä pidäkään jokaisen rekrytoivan esihenkilön itse tehdä.
Organisaation rakentama hyvä pohja antaa raamit rekrytointiviestinnälle ja yhdenmukaiselle työnhakijakokemukselle, mutta rajoittavana tekijänä sitä ei kannata nähdä.
Ihannetilanteessa työpaikkailmoituspohja auttaa rekrytoijan alkuun ja antaa raamit ilmoitukselle, jossa tiimin ja rekrytoijan persoona voivat myös näkyä.
Tässä muutama vinkki paremman työpaikkailmoituspohjan tekoon:
- Tarjoa paljon esimerkkejä kirjoittamisen tueksi, älä laadi liian tiukkoja ohjeita.
- Määritä tone of voice eli toivottu viestinnän sävy rekrytoinnissa niin, että se sopii organisaation kulttuuriin ja tyyliin.
- Kerro selkeästi, mitkä elementit ilmoituksessa ovat pysyviä ja mitä voi vapaasti muokata.
Kuten kaikki hyvät templatet ja pohjat, myös työpaikkailmoituksessa käyttäjän näkökulman miettiminen auttaa: minkälainen pohja on hyvä työkalu rekrytoivalle henkilölle sekä ensisijaisesti myös työnhakijaa palveleva.