Monella työpaikalla on ilmapiiriä myrkyttäviä työntekijöitä.

Kaikilla on varmasti ikäviä kollegoja ja alaisia. Huonot työntekijät alisuoriutuvat, eivät pysty hyvään tiimityöskentelyyn eivätkä edistä bisnestä. Kyvyttömät, tehottomat ja laiskat tapaukset on helppo huomata. Todelliset ongelmien aiheuttajat ovat kuitenkin niitä, jotka  tekevät työnsä päällisin puolin asiallisesti ja kuten pitääkin, mutta silti  onnistuvat salakavalasti tuhoamaan kollegoidensa työpanosta tai -asennetta. Tämä on vahingollista liiketoiminnalle.

Tässä kahdeksan piirrettä, jotka myrkyttävät työilmapiirin:

1. Juoruilu

Juoruilukulttuuri pesiytyy helposti työpaikalle ja vie aikaa tehokkaalta työnteolta.

2. ”Jälkipyykkääminen”

Kun työpaikoilla kokoonnutaan palaveriin, asioista keskustellaan, ajatuksia vaihdetaan ja päätöksiä tehdään. Joillakin työntekijöillä on tapana kokouksen jälkeen käydä jälkipyykkiä kokouksesta ja sekös on uuvuttavaa ja aikaa vievää.  ”Jälkipyykki-ihmiset” nakertavat yrityksen yhteishenkeä ja romuttavat sen toimintakulttuuria. Jos on asioista eri mieltä, se ilmaistaan kokouksessa, ei sen jälkeen.

3. Ei kuulu minulle

 Ei kuulu minun työtehtäviini -lausahdus tarkoittaa samaa kuin jos sanoisi välittävänsä ainoastaan itsestään. Tällainen asenne syö  kaikkien työsuoritusta ja yhteishenki on vaarassa.

4. Olen jo tehnyt osuuteni 

”Olen tehnyt osuuteni” tarkoittaa samaa kuin ”minun ei enää tarvitse työskennellä yhtä paljon”. Tämä syö roimasti yhteishenkeä.

5. Kokemukseen vetoaminen

Kokemus on  arvostettavaa, mutta kokemus itsessään ei aina tarkoita parempia taitoja tai parempaa suoritusta.  Kokemus nousee arvoonsa vain, jos sitä käyttää fiksusti ja tekee oman työnsä hyvin.

6. Kadehtiminen

Hyvä työntekijä ei  koskaan vertaa itseään muihin, vaan ainoastaan itseensä. Hän haluaa tehdä työnsä aina hyvin.

7. Kunnianvienti

Hyvä työntekijä ei ota kiitosta toisen työntekijän tekemästä työstä. Jos työryhmä onnistuu  projektissa, koko tiimille on annettava tunnustusta.

8. Syyllistäminen

Tapahtuipa työpaikalla mitä tahansa, on ikävän yleistä syyttää pieleen menneistä asioista aina jotakin toista. ”En se ollut minä” kertoo vastuun välttelystä. Hyvä työntekijä osaa ottaa vastaan  myös kritiikkiä eikä etsi syyllisiä.

Lähde: Kauppalehti