Virpi Mölsä kertoo työstään SEO Project Managerina.

1) Taustasi: Miten päädyit alalle?

Olen koulutukseltani markkinoinnin KTM. Työurani on vienyt minua mainostoimistomaailmasta kaupan alalle, verkkokauppamaailmaan ja sitä kautta digitaalisten palvelujen markkinoinnin pariin. Aiempien töideni kautta ymmärrys yritysten kohtaamista digihaasteista oli tuttu, ja asiakaspalveluhenkisyyteni myötä tuntui luontevalta siirtyä digitoimisto Tulokselle auttamaan asiakkaita. Inspiroidun toimivista digitaalisista asiakaskokemuksista, ja tässä työssä pääsen kehittämään niitä monella eri toimialalla.

2) Mitä työsi pitää sisällään?

Työhöni kuuluu asiakkaiden tapaamista, hakukoneoptimoinnin konsultointia ja sivustojen kehittämistä sekä projektien hallintaa. Isompia ongelmia ratkoessa on kiva nollata välillä päätä, joten olen haalinut itselleni myös pienempiä suorittavia täskejä käyntikorttien tilauksesta aina toimiston karkki- ja virvokekaapin täyttöön ja toimistojoogan organisointiin. Saamme käyttää viidesosan työajastamme uuden opetteluun, joten työhöni kuuluu myös uusimpiin SEO-tuuliin tutustumista, blogien seurantaa ja konferesseihin osallistumista. Juuri nyt suunnittelen osallistumista syksyllä New Yorkissa pidettävään SEO-konferenssiin, ja olen siitä todella innoissani.

3) Millaisia työpäiväsi ovat?

Arvostan todella paljon vapautta työssäni. Saan tehdä töitä vaikka laiturinnokasta, keskellä yötä tai jopa toiselta puolelta maailmaa. Välillä työpäivät venyvät, välillä teen vain muutaman tunnin päivän, jos vaikka viikonloppulento lähtee aikaisin iltapäivällä. Tärkeintä on, että asiakkaistamme pidetään huolta ja hommat etenevät sovitussa aikataulussa. Työpäivissäni on myös paljon vaihtelua – välillä olen asiakkaalla koko päivän, välillä käytän koko päivän esimerkiksi avainsanatutkimuksen tekoon.

4) Mikä on parasta työssäsi?

Mukavat asiakkaat, mahdollisuus työskennellä eri toimialojen parissa sekä äärimmäisen ammattitaitoiset työkaverit – meillä on todella tasokasta digitaalisen markkinoinnin osaamista talossa. Uuden oppiminen, proaktiivisuus, rohkeus ja kokeilun kulttuuri ovat yrityksemme arvoja, jotka todellakin allekirjoitan omikseni. Tiivistettynä parasta työssäni on vapaus ja vastuu ja ehdottomasti täytyy listata myös eteenpäin menevä ala.

5) Mikä on haasteellisinta työssäsi?

Asiakkaiden haasteet ovat moninaisia, joihin ei ole yhtä ainoaa oikeata vastausta, vaan työssä pitää olla yhtä aikaa sekä luova että analyyttinen. Lisäksi hakukoneoptimointi on luonteeltaan sellaista, ettei siihen ole olemassa yhtä oikeaa vastausta, joten testaamista ja tietojen yhdistelyä tarvitaan. Hakukonesijoituksiin vaikuttaa monta eri tekijää ja Googlen algoritmit muuttuvat jatkuvasti - uuden oppiminen ja tietojen päivittäminen on täysi välttämättömyys tässä työssä. Jos joskus kuvittelin ymmärtäväni ennen tätä työtä jotain SEO:sta, olin väärässä.

6) Miten vietät vapaa-aikaasi?

Vapaa-ajalla haastan itseäni HIIT-treenien ja joogan parissa. Palautumisen hoidan hyvällä ruoalla ja juomalla ystäviä samalla tavaten. Pitkän ulkomaanreissun päätteeksi päätin myös panostaa matkustamiseen entistä enemmän – viikonloput onkin buukattu Euroopan reissuille, mutta myös rauhoittavaan saaristoelämään.

7) Miten neuvoisit alasta haaveilevaa?

Alalle voi päätyä eri koulutustaustoilla – esimerkiksi meillä tekninen SEO-osaajamme on kulttuurituottaja ja myyjä insinööri. Olen kiitollinen siitä, että olen itse päässyt työskentelemään usealla eri toimialalla. Toimistopuolella työskentely vaatii nimittäin monipuolista toimialaymmärrystä, joten kaikki kokemus ja tietämys eri aloista on plussaa. Aito halu auttaa asiakasta on yksi tärkeimmistä asioista tällä alalla, joten asiakaspalveluasenteen täytyy olla kohdillaan. Tietenkin alan trendien seuraaminen on myös suositeltavaa.

 

 

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.