Uratarinat

Työn ytimessä: Palvelupäällikkö Tuula Halme

Tuula Halme kertoo työstään Kotihoito Päiväkummun kotiin vietävien palveluiden palvelupäällikkönä.

1) Taustasi: Miten päädyit alalle?

Aloitin sairaanhoitajaopinnot vuonna 2010 ja olen työskennellyt siitä saakka vanhustyön puolella, pääsääntöisesti kotihoidossa. Päädyin hoitoalalle, koska nautin ihmisten kanssa työskentelystä ja erilaiset sairaudet sekä lääketiede kiinnostivat minua.

Halusin myös työn, jolla voisin työllistää itseni missä päin Suomea tai maailmaa tahansa. Jo opintojen alkuvaiheessa ymmärsin, että mielenkiinnon kohteeni painottuivat hoitotyön lisäksi hallinnolliseen työhön ja johtamiseen - ja tästä syystä tein myös opinnäytetyöni hallinnollisesta näkökulmasta, mikä ei ole yleistä alemman AMK-tutkinnon suorittajille.

2) Mitä työsi pitää sisällään?

Nykyisessä työssäni johdan kahta yksityistä kotiin vietäviä palveluita tarjoavaa yritystä; kotihoitoa ja kotisiivousta. Olemme keskisuuri perheyritys ja organisaatiomme on matala, joten olen hyvin lähellä sekä asiakkaita että työntekijöitä, ja pystyn vastaamaan heidän toiveisiinsa ja tarpeisiinsa nopeasti. Työni on hyvin itsenäistä, mutta taustalla on koko organisaation vankka tuki, mikä luo turvallisen ja helpon ilmapiirin työskennellä.

3) Millaisia työpäiväsi ovat?

Työpäiväni sisältävät työntekijöiden asiakaskäyntien suunnittelua, uusien asiakkaiden hankintaa ja asiakassopimusten tekoa, hallinnollisia töitä kuten rekrytointia, työsopimusten tekoa ja palkkojen tarkastusta sekä erilaisiin palavereihin osallistumista ja jatkuvaa uusien toimintamallien innovointia.

Ajoittain käyn myös tekemässä asiakaskäyntejä, jotta tapaan asiakkaita ja pystyn ymmärtämään paremmin heidän tarpeitaan, kun esimerkiksi näen minkälaisissa olosuhteissa he asuvat. Teen töitä sekä yksityishenkilöiden että eri kaupunkien kanssa, mikä tekee työpäivistäni paitsi erilaisia, myös sopivasti haastavia.

4) Mikä on parasta työssäsi?

Parasta työssäni on ihmisten kohtaaminen ja asiakkailta sekä työntekijöitä saatu palaute silloin, kun olen pystynyt vastamaan heidän toiveisiinsa. Myös omaisilta saatu hyvä palaute antaa voimaa ja iloa päiviin.

Yrityksemme tuottaa laadukkaita palveluita ja haluamme tuoda elämäniloa jokaiselle asiakkaallemme. Teemme pitkiä käyntejä, jotta työntekijöillä on aikaa aidosti kohdata asiakkaat jokaisella käynnillä. Asiakkaamme ovat todella tyytyväisiä meiltä saamaansa hoitoon ja apuun. Myös henkilökunnalta saatu palaute on erinomaisella tasolla.

5) Mikä on haasteellisinta työssäsi?

Haastavinta on kyetä toteuttamaan jokaisen asiakkaan toiveet. Monet asiakkaat toivovat tiettyä työntekijää, tiettyinä päivinä ja kellonaikoina. Kun päivät ja ajat vielä vaihtelevat viikoittain, niin työvuorosuunnitteluun ja asiakaskäyntien suunniteluun menee paljon aikaa.

Olemme silti halunneet pitää punaisena lankana sen, että asiakkaan käyntiajan määrittelee hänen hoidollinen tarpeensa ja henkilökohtaiset toiveensa, eikä esimerkiksi hoitajien päivän rytmitys. Me haluamme palvella asiakkaitamme parhaalla mahdollisella tavalla.

6) Mikä tekee työstäsi merkityksellistä?

Työni on äärimmäisen merkityksellistä, koska vanhusten määrä on jo nykytasolla valtava ja tulee tulevaisuudessa vain kasvamaan suhteessa työikäisiin. Koen, että yksityisille palveluille on selkeä tarve, koska julkinen puoli ei kykene vastaamaan näin suuren vanhusmäärän tarpeisiin.

7) Miten vietät vapaa-aikaasi?

Vapaa-ajallani tapaan ystäviä ja perhettäni ja ulkoilen koirani kanssa. Minulla on myös 6-vuotias tytär, jonka kanssa teemme paljon asioita yhdessä. Käymme esimerkiksi uimassa, elokuvissa, teatterissa tai vaikkapa museossa. Pidän ruoanlaitosta ja käymme paljon myös ravintoloissa ja kahviloissa. Kesäisin rentoudun myös pihatöiden parissa.

8) Miten neuvoisit alasta haaveilevaa?

Hoitoalalle tarvitaan tällä hetkellä valtavasti uusia työntekijöitä. Ala on haastavaa ja vastuullista, joka olisi hyvä tiedostaa jo opiskeluvaiheessa. Hoitajan alasta haaveilevalle antaisin neuvoksi sen, että älkää hyväksykö huonoa johtamista tai liiallisia työtaakkoja, joita valitettavan monessa paikassa tulee eteen.

Toivoisin, että myös julkisen terveydenhuollon puolella kuunneltaisiin asiakkaita enemmän. Hoitajat ovat pääsääntöisesti todella tunnollisia ja haluavat hoitaa asiakkaita hyvin, mutta väsyvät helposti siihen, että työolot eivät ole kunnossa ja työtä ei ehdi hoitaa niin hyvin, kuin haluaisi. Jos tämä kehitys saataisiin katkaistua, niin alan koulutuksesta saataisiin kiinnostavampi ja jo töissä olevat hoitajat saataisiin pysymään alalla paremmin.