Työn ytimessä: Myyntipäällikkö Kati Viikilä
Kati Viikilä kertoo työstään myyntipäällikkönä myynnin ja markkinoinnin tehostamiseen erikoistuneessa yrityksessä.
1) Taustasi: Miten päädyit alalle?
Markkinoinnin opinnoissa hoksasin, että vaikka luovuutta piisaa, niin ei välttämättä tarvitse sulkeutua kotiinsa ja alkaa hulluksi taiteilijaksi. Olen aina myös halunnut opettaa muita. Minut ohjasi alalle intohimo markkinointia ja sen vaikuttavuuden mittausta kohtaan. Tiesin, että halusin tehdä töitä asiakkaiden parissa enkä pelkästään toimistolla. Koulujen jälkeen myyntityö vei mennessään, ja pääsin suunnittelemaan markkinoinnin konsepteja ja hakemaan ratkaisuja asiakkailleni. Unelmaduuni!
2) Mitä työsi pitää sisällään?
Päiväni kuluvat pitkälti uusasiakashankinnan eli myyntityön parissa, mutta myös nykyasiakkaiden projektien hoidossa. Tämä tarkoittaa siis käytännössä paljon asiakastapaamisia, ratkaisunhakua, tarjousten tekemistä ja projektien johtoa. Tavoitteena on luoda win-win-asiakassuhteita. Tapaan viikoittain yrittäjiä eri aloilta, pääasiassa asiakkaani tekevät B2B-myyntiä. Myyntityön lisäksi pidän koulutuksia ja käyn puhumassa eri tilaisuuksissa aiheista myynti, asiakaspalvelu ja digitaalinen markkinointi. Harrastuksiini kuuluu myös bloggaaminen ja artikkelien kirjoittaminen eri medioihin näistä aihealueista.
3) Millaisia työpäiväsi ovat?
Yksi työn parhaista puolista on sen vaihtelevuus. Ei ole kahta samanlaista päivää. Normaalisti työpäiväni alkaa kahdeksalta ja pääsääntöisesti pyrin lähtemään neljän ja viiden välissä. Paikkana on pääosin toimisto ja usein olen myös asiakkaiden luona. Monesti pitämäni koulutukset ja puheenvuorot painottuvat aamuille tai illoille, silloin kun yrittäjillä on parhaiten aikaa tulla oppimaan. Tässä työssä myös puhelinta ja sähköpostia tulee kyllä kytättyä ympäri vuorokauden.
4) Mikä on parasta työssäsi?
Parasta on päästä näkemään konkreettisesti, miten asiakkaideni myynnin ja markkinoinnin tekeminen parantuu ja päästään yhdessä tavoiteltuihin tuloksiin. Koulutusten ja puheenvuorojen parasta antia on se, kun näkee että osallistujat oppivat ja sen jälkeen vievät asioita käytäntöön. Tässä pitää tietysti nostaa esille myös mahtavat työkaverit. Ollaan yhteinen tiimi ja nopeasti kehittyvällä alalla sparraamme toisiamme. Työpaikkani on myös panostanut työhyvinvointiin esimerkiksi viikoittaisilla yhteisillä salikäynneillä sekä muutaman kerran vuodessa tehtävillä reissuilla ulkomaille.
5) Mikä on haasteellisinta työssäsi?
Haasteellista on ajankäytön priorisointi ja se, että haluan olla mukana kaikessa. Esimieheni joutuu välillä toppuuttelemaan, kun haluaisin olla varsinkin yrityksemme sisäisessä kehitystyössä ihan kaikessa mukana. Minussa asuu pieni perfektionisti, varsinkin töiden suhteen. Työajan ja vapaa-ajan erottaminen on minulla veteen piirretty viiva, ja illat monesti sujuvat alan kirjallisuuden parissa sekä samoista aiheista kirjoitellessa.
6) Miten vietät vapaa-aikaasi?
Vapaa-aika sujuu miehen kanssa mökillä pihahommissa, välillä vanhempien luona maatilalla ja merellä saaressa. Nämä paikat tuovat kivasti vastapainoa sosiaaliseen myyntityöhön ja toimistohommiin. Rakastan myös matkustelua ja aina kun on vähän pidemmät vapaat, vietänkin ne usein ulkomailla. Seuraavaksi matkustan työporukalla Riikaan ja Barcelonaan suuntaan heinäkuussa.
7) Miten neuvoisit alasta haaveilevaa?
Myynnin ja markkinoinnin alan perusteet voit oppia koulussa, mutta 90 % alalla tarvittavasta tiedosta opit käytännössä työmaalla, asiakkaiden ja projektien myötä. Oppimista voit tukea seuraamalla ajankohtaista tietoa esimerkiksi netistä, ja viemällä niitä joustavasti käytäntöön. Ota vastuu omasta kehittymisestäsi. Siihen kuuluu olennaisena osana palautteen kysyminen ja kehittyminen. Huolehdi siitä, että sinulla on aina aikaa auttaa muita. Muiden auttaminen on työelämässä mielestäni tärkein asia, jos tahtoo päästä eteenpäin. Oman edun tavoittelulla ei pääse pitkälle. Työelämässä on viimeistään opittava sanomaan kiitos ja anteeksi. Tee sellaista työtä johon suhtaudut intohimoisesti ja jonka merkitykseen uskot itse täysillä. Muista myös, että harvemmin voit saada, jos et uskalla pyytää.