Uratarinat

Työn ytimessä: Kiinteistönvälittäjä Amanda Kallio

Amanda Kallio kertoo työstään kiinteistönvälittäjänä.

1) Taustasi: Miten päädyit alalle?

Kunnianhimosta, määrätietoisuudesta sekä sisäsyntyisestä myyjän luonteesta huolimatta päädyin kiinteistönvälitysalalle tavallaan puolivahingossa. Toisen polven välittäjänä voin sanoa, että kutsumus on saatu äidinmaidosta, seuratessani kotoa käsin jo pitkään ennen alalle tuloa äitini ja pomoni Kaisa Liskin työskentelyä sekä menestystä. Se kannusti lähtemään mukaan yhdelle vaativimmista myyntialoista.

2) Mitä työsi pitää sisällään?

Operatiivisella tasolla välittäjän toimenkuvaan kuuluu paljon muutakin kuin puhdas kotien myyminen ja esittelyiden järjestäminen. Tosiasiassa kaikki alkaa neuvotteluilla toimeksiantosopimuksen solmimisesta myyjäosapuolen kanssa. Siinä testataan raudanlujaa ammattitaitoa, joka koostuu oikeanlaisesta hinnoittelusta ja aluetuntemuksesta, rakennusteknisestä osaamisesta, juridisesta pätevyydestä, ihmistuntemuksesta sekä taloustieteellisestä markkinatuntemuksesta. Globaalin markkinatilanteen seuraamisen ja tuntemisen kautta tämän alan huippu ammattilainen pystyy ennakoimaan kansainvälisten markkinoiden suhdannevaihteluiden vaikutuksen suomalaisille asuntomarkkinoille, ja näin tarjoamaan asiakkaalle parasta mahdollista palvelua.

3) Millaisia työpäiväsi ovat?

Työskentely on itseohjautuvaa ja vaatii organisointikykyä sekä ajanhallintaa. Päivät ovat pitkiä ja usein hyvin hektisiä, täynnä yllättäviä muuttujia sekä lukemattomia ajettuja kilometrejä. Auto on välittäjän toimisto sekä toinen koti. Hyvä myyjä hyödyntää kohteiden väliseen siirtymiseen käytettävän ajan tehokkaasti ja radion sijaan matkat kuluvat pääsääntöisesti asiakasneuvotteluiden parissa. Jos alalla haluaa menestyä, tavoitettavissa on oltava käytännössä viikon jokaisena päivänä kelloon katsomatta. Tapaamiset, asiakaskäynnit ja erityisesti esittelyt ovat pääsääntöisesti iltaisin ja viikonloppuisin kun taas taustatyötä kuten ”paperihommia”, jatkuvaa osaamisen päivittämistä ja olemassa olevien asiakkuuksien hallintaa ja kehittämistä hoidetaan aamusta asti.

Usein asiakkaiden toiveet on pystyttävä toteuttamaan hyvinkin lyhyellä aikajänteellä ja aikatauluista on pystyttävä joustamaan. Tiukankin aikataulun painaessa päälle myyntialan ammattilainen osaa pysähtyä hetkeen ja tarjota 100% läsnäolonsa asiakastapaamisessa, vaikka "task list" olisi kuinka pitkä. Asiakastapaamiset ovat pyhiä, silloin puhelin on äänettömällä ja jakamaton huomio on siinä hetkessä. Työn todellinen suola, tarjousneuvottelu ja kaupan ”klousaaminen” ei kysy aikaa eikä paikkaa, ja sitä varten loihditaan vaikka ylimääräisiä tunteja vuorokauteen. Vanha myyntialan termi ABC - Always be closing on huippumyyjän ohjenuora, tätä noudattamalla myyntiprosessi saadaan toteutettua mahdollisimman tehokkaasti säästäen aikaa ja rahaa kaikilta osapuolilta. Tilastollisesti ensimmäinen tarjous on aina paras.

4) Mikä on parasta työssäsi?

Ehdottomasti parasta työssäni ovat ne huikeat onnistumisen tunteet kun pitkäjänteinen työ palkitaan kaupan syntyessä silloin kun välittäjä tuote- ja myyntiosaamisellaan saa myyjä ja ostaja puolen tarpeet, halut ja toiveet kohtaamaan yhdessä hetkessä. Kaikkein parhaimmillaan se on kuitenkin niin paljon enemmän kuin pelkän palkan ansaitsemista. Kodinvaihdossa, myynnissä sekä ostamisessa realisoituu usein ihmiselämän koko spektri. Koti on arjen kulmakivi ja usein ihmisten suurin omaisuus. On huikeaa olla mukana toteuttamassa ihmisten unelmia ja olla jakamassa heidän ikimuistoisia hetkiään, tai olla ammatillisena apuna, joskus jopa inhimillisenä tukena ja turvana tilanteissa joissa kodin vaihtoon liittyy toisenlaista dramatiikkaa. On etuoikeutettua päästä myötäelämään ihmisten suruja ja iloja, tehdä työtä jolla on todella merkitys. Ikimuistoisempia hetkiä ovat kun asiakas itkee onnesta tai helpotuksesta tai halaa vilpittömästi kiitokseksi.

5) Mikä on haasteellisinta työssäsi?

Huippuvälittäjältä vaaditaan herkkyyttä ja ymmärrystä asettua asiakkaan asemaan ja samalla ammattimaista luonteenlujuutta ja suoruutta sanoa sellaisiakin asioita joita asiakas ei välttämättä halua kuulla, on oltava "hellädynaaminen". Jokainen välittäjä tekee töitä vahvasti omalla persoonallaan, silloin työssä eteen tuleviin ylä- ja etenkin alamäkiin on joskus vaikea olla suhtautumatta liiankin henkilökohtaisesti. Voit kokea yhden päivän aikana tunneskaalan kaikki ääripäät. Ison haasteen muodostaa tämäntyyppisessä B2C-kaupassa onnistua muodostamaan molemmille kauppaosapuolille realistinen kuva vallitsevasta markkinatilanteesta. Ostopäätös tehdään lähes aina tunteella kun taas myyntipäätöksen tulisi ensisijaisesti perustua järkeen. Alalla eivät toteudu myynnille tyypilliset toimintamallit, jos kaupan kummallakin osapuolella on vahvasti tunteet mukana. Kun myyjällä on vahva tunnesidos myytävään kohteeseen, tämä saattaa vaikeuttaa ”oikean” päätöksen tekemiseen kun kauppahinnasta puhutaan.

6) Miten vietät vapaa-aikaasi?

Työ ja vapaa-ajan erottaminen on yksi alan isoja ikuisuuskysymyksiä. Houkutus joustaa tai ”lainata” siitä vähäisestäkin vapaa-ajasta on suuri, mutta laaja perhe- sekä ystäväpiiri pitää huolen, että myös omaa aikaa on järjestettävä. Matkustaminen on intohimoni ja paras keino rentoutua oikeasti, mutta työn luonne ei salli pitkiä reissuja kovinkaan usein, vaikka voinkin teoriassa lähtökohtaisesti itse suunnitella kalenterini vapaasti. Monipuolinen urheilu on tehokasta stressilääkettä ja auttaa jaksamaan liikkuvassa työssä, parhaimmillaan siinä yhdistyy ystävien kanssa vietetty aika. Parasta vapaa-aikaa on kiireettömästi omistettu aika ystäville, hyvän ruoan, juoman ja innostavien keskusteluiden äärellä.

7) Miten neuvoisit alasta haaveilevaa?

Tätä alaa täytyy elää ja hengittää, pitää olla valmis antamaan kaikkensa ja kestämään tietynlaista epävarmuutta, tehdyn työn määrä näkyy suoraan palkkapussissa. Sanomattakin on selvää, että työn ydin muodostuu todellisen asiakaspalvelun ympärille. Tämä työ opitaan käytännön tekemisellä, mutta kilpailun kiristyessä ja alan kehittyessä koulutuksen merkitystä ei voi olla korostamatta. Hyväksi myyjäksi voi oppia, mutta huippumyyjäksi synnytään.

Kuva: Sakari Majantie