Elina Bono kertoo työstään Sanoma Media Finlandin Head of marketing, B2B -tiimissä.

1) Mitä työsi pitää sisällään?

Tärkein tehtäväni on viestiä suomalaisille mainostajille millaisia mediaratkaisuja pystymme heille tarjoamaan auttaaksemme heitä kasvattamaan omaa liiketoimintaansa. Teemme pitkän tähtäimen brändityötä säilyttääksemme asemamme ja kasvaaksemme. Teemme myös jatkuvaa mainontaa kohderyhmällemme eri kanavissa ajankohtaisista ja inspiroivista aiheista.

Myös tapahtumamarkkinointi on tärkeässä roolissa. Olemme mm. markkinoinnin tuloksellisuutta mittaava kilpailun Effien pääyhteistyökumppani. Onnekseni minulla on todella lahjakkaita osaajia ympärilläni, sillä työtä riittää. Meillä alkaa juuri uusi brändikampanja, joten juuri tällä hetkellä eletään jänniä hetkiä. Toivottavasti asiakkaamme pitävät uudesta konseptistamme ”Aina tulee sanomista”.

2) Millaisia työpäiväsi ovat?

Vaihtelevia ja kiireisiä. Tiimityö, yhdessä tekeminen ja luotto työkavereihin on tapamme toimia. Yhteistyö eri osastojen, esimerkiksi myynnin, designin ja viestinnän, kanssa kuuluu toimenkuvaan. Työni pitää sisällään erilaisia markkinoinnin vaiheita strategian suunnittelusta toimintasuunnitelman tekoon, toteutukseen ja seurantaan. Jatkuva parantamisen kulttuurimme näkyy arjessa aidosti.

3) Mikä on parasta työssäsi?

Mainostamistamme ratkaisuista voi olla aidosti ylpeä, sillä ratkaisumme ovat priimakunnossa. Sanoma on Suomen monikanavaisin mediatalo ja tavoitamme lähes kaikki suomalaiset. Tämä tarjoaa suomalaisille mainostajille paljon erilaisia ratkaisuja niin pitkän kuin lyhyenkin aikavälin tavoitteisiin. Asiakaslähtöisyys näkyy kaikessa mitä teemme. Kivat ja osaavat työkaverit ovat niin ikään ihan parasta.  Sanomalla panostetaan koulutukseen ja esimiestyöhön. Suosittelen Sanomaa työpaikkana lämpimästi.

4) Mikä on haasteellisinta työssäsi?

Kohderyhmämme, eli markkinointipäättäjät ja päätöksiin osallistujat, on erittäin vaativaa. He arvioivat työkseen mainontaa, joten oman markkinointimmekin täytyy olla korkeatasoista. Olen aika kunnianhimoinen ja rohkea. Välillä pitää ottaa askel taaksepäin ja varmistaa, että olemmehan varmasti huomioineet esimerkiksi kaikki käytännön työt, joihin päätöksemme vaikuttaa. 

Ala on kehittynyt nopeasti viime vuosina. Niin kuluttajilla kuin mainostajillakin on ennennäkemättömän paljon vaihtoehtoja. Ajassa kiinni pysyminen ja uusien toimintamallien nopea oppiminen ja omaksuminen on vaativaa. Kaikkea ei voi itse osata näin nopeasti muuttuvalla toimialalla markkinointitehtävissä, joten onnistuminen vaatii hyviä yhteistyökumppaneita. Esimerkiksi mainostoimistomme Folk on tehnyt erinomaista työtä brändimme eteen.

5) Mikä tekee työstäsi merkityksellistä?

Tarjoamillamme ratkaisuilla asiakkaamme menestyvät. Sillä on yhteiskunnallista merkitystä. Kasvua tehdään mainonnalla. Tarjoamme tietoa, elämyksiä ja viihdettä, joilla kaikilla on oma paikkansa ihmisten elämässä. Lehdistönvapaus toteutuu vain taloudellisen riippumattomuuden kautta. Siinäkin mielessä investointi kotimaiseen mediaan on jokaiselle mainostajalle merkityksellistä

6) Miten neuvoisit alasta haaveilevaa?

Kannattaa miettiä, mikä markkinoinnissa erityisesti kiinnostaisi – onko se sitten vaikkapa analytiikkaa vai luovaa puolta – ja lähteä suuntautumaan sitä kohti. Tällä hetkellä erityisesti digitaalisen markkinoinnin erityisosaajia tarvitaan, joten se voisi olla yksi hyvä suuntautumisvaihtoehto. Asiakaslähtöinen ja systemaattinen työskentelytapa on iso plussa.