Työkyöpeli

Tee lomalta töihin paluusta helpompaa

23.6.2020 klo 10:55 Työhyvinvointi

Lomatunnelmaan pääsemisessä saattaa tämän kevään poikkeusolojen jälkeen olla monella tekemistä, kun reissuunkaan ei pääse entiseen tapaan, mutta jotain hyötyä erikoisesta tilanteesta voi kuitenkin olla lomaltapaluuahdistuksen taklaamiseen.

Tiedät sen tunteen, kun loma alkaa lähestyä loppuaan ja työasiat alkavat vallata mielen. Tai ehkä et ajattele töitä tippaakaan ennen ensimmäistä työpäivää, mutta se onkin sitten sellainen rysäys ja shokki, josta toipumiseen toivoisi olevan uusi loma kiikarissa pika pikaa. Koska moni palaa työarkeen lomien jälkeen edelleenkin oman kotinsa rauhassa, voi kevyttä laskeutumista arkeen harjoittaa helpommin kuin toimistolla.

Jotta paluusi arkeen loman jälkeen ei olisi liian stressaava ja kuormittava, vaan ennemminkin inspiroiva ja innostava, mieti näitä mielellään jo ennen kuin jäät lomalle. Helpotat paluuta arkeen, kun olet varautunut siihen suunnitelmallisesti.

1. Varaa kalenteristasi ensimmäinen työpäivä itsellesi

Jos lomasi aikana ensimmäinen lomaltapaluupäiväsi on täyttynyt jo erilaisista statuspalavereista ynnä muusta juoksevasta, voi arkeen palaaminen tuntua todella kaoottiselta. Siispä buukkaa ensimmäinen päivä – tai vähintään ensimmäinen aamupäivä – itsellesi, jotta ehdit palauttaa mieleen, missä oikein mennään, kurkata sähköposteja ja päivittää itsesi ajan tasalle. Jos suin päin syöksyt suorittamaan töitä ensi minuutista lähtien, on kokonaisuuden hallinta aivan muiden kuin sinun käsissä.

2. Tee to do -lista kuosiin ennen lomaa

Priorisoi syksyn töitäsi jo ennen kuin lomasi alkaa: mitä on ensimmäisenä tehtävälistalla ja milloin. Lomalta paluu helpottuu, kun voit virkistää muistiasi to do -listan avulla, palauttaa mahdollisesti kesken jääneet työt mieliin ja ensimmäisten työpäivien aikana suhteuttaa listan asiat mahdollisiin lomasi aikana tapahtuneisiin muutoksiin. 

3. Kevennetty viikko käyttöön?

Jos mahdollista, lopeta lomasi niin, että voit tehdä ensimmäisen työviikkosi lyhennettynä.

Päivänkin lyhennys ensimmäisellä viikolla tuntuu ja auttaa palaamaan pehmeämmin arkeen.

Harmillisesti tämän muistaa yleensä vasta töihin palattuaan, jolloin on jo liian myöhäistä, joten mieti, voisitko lyhentää viikkoa etukäteen.

4. Sähköposti ei ole to do -listasi

Liian moni syöksyy heti ensi töikseen töihin palattuaan meilin kimppuun ja purkamaan pitkää lukemattomien viestien listaa – vieläpä häntäpäästä. Mitä jos suhtautuisit sähköpostiin viestivälineenä to do -listan sijaan ja tarkastaisit sen sisällön vasta, kun olet oikean to do -listasi avulla priorisoinut työsi ja saanut kiinni maailman menosta muutenkin? Kun ajatuksesi ovat kirkkaammat on helpompi ryhtyä purkamaan meilisumaakin – mielellään uusimmasta vanhimpaan, eikös. 

5. Hyödynnä etätyön mahdollisuuden loman jälkeenkin

Jos lyhennetty työviikko loman jälkeen ei ole mahdollinen, varaa kalenteriisi edes (tai myös) aikaa päivittäisille happihyppelyille, tauoille ja lounaalle jo nyt. Anna itsellesi lupa laskeutua arkeen rauhassa, työt eivät yleensä lopu tekemällä, joten muista vaalia loman tuomaa rentoutta ja mielen kirkkautta heti ensi päivistä lähtien. Se nimittäin unohtuu arjen kiireessä nopeasti.