Asiantuntijaprofiilin rakentamisessa ei ole oikopolkuja
Social selling, henkilöbrändin rakentaminen, ajatusjohtajuus ja some-vaikuttaminen ovat termejä, jotka viuhuvat keskustelussa kun puhutaan tämän päivän asiantuntijatyöstä. Somessa olisi hyvä olla joku jalansija asiantuntijana niin oman uran kuin työnantajankin edun näkökulmasta. Mutta miten vaikuttajaksi sitten tullaan?
Yhä useampi yritys kannustaa asiantuntijoitaan someen jakamaan omaa tietouttaan, yrityksen viestejä ja keskustelemaan eri sidosryhmien kanssa. Tiedetään, että tavalliset ihmiset kuuntelevat mieluummin asiantuntijaa kuin yritystä tai sen johtoa, joten on fiksu veto kannustaa juurikin näitä asiantuntijoita profiloitumaan somessa nimenomaan oman yrityksen tyyppeinä.
Kymmenet aktiiviset asiantuntijat somessa ovat yritykselle voimavara ja kanava, jonka vaikutusmahdollisuudet brändin rakentamisessa houkuttelevat.
Kuitenkin moni organisaatio tyytyy kovista tavoitteista huolimatta vain kevyesti tuuppaamaan asiantuntijoitaan someen, ilman konkreettista tukea ja sparrausta. Järjestetään ehkäpä koulutus tai pari, mutta sen jälkeen unohdetaan tukea asiantuntijaa some-presenssin rakentamisessa ihan arjessa. Tästä johtuen monen asiantuntijan some-innostus lopahtaakin nopeasti ja koko ajatusjohtajuusajattelu kuivuu kasaan.
Somessa(kaan) ei ole oikopolkuja
Monelta organisaatiolta ja asiantuntijalta, joita somen tarjoamat mahdollisuudet alkuun houkuttelevat, unohtuu se tosiasia, ettei oikopolkuja asiantuntijabrändin rakentamisessa ole. Moni puksuttaa vuosia aktiivisesti somessa uhraten paljon aikaa ja vaivaa verkostojen, sisältöjen ja keskusteluiden parissa ennen kuin tuloksia todella alkaa näkyä. Mutta kun jalansijaa alkaa olla ja läsnäolo alkaa vakiintua toivotuissa keskusteluissa somen välityksellä, alkaakin sitten todella tapahtua. Jos pitkäjänteisyyttä ei kuitenkaan ole, työn hedelmät saattavat valua hukkaan.
Pikavoittojen toivossa monen innostus lopahtaakin ja matkan varrella saattaa tuntua, että eihän tässä ole järjen hiventäkään. Samalla jos organisaation tuki asiantuntijalle hiipuu, koko yhteinen ajallinen ja rahallinenkin investointi valuu hukkaan.
Somesparrauksia henkilöstölle suunniteltaessa kannattaakin miettiä, miten ne oikeasti aktivoituvat ja somesta innostuvat asiantuntijat saadaan pidettyä mukana mahdollisimman pitkään.
Pikavoittoja kun ei juuri jaella.
Monelle jo se, että tietää organisaation tukevan eri tilanteissa ja että sparrauskumppani löytyy tarvittaessa riittää. Pientä kannustinta ja motivointia kannattaa myös harjoittaa: yhteiselle asiantuntijaprofiilin rakennusprojektille kannattaa asettaa välitavoitteita (seuraajamäärät, blogit tms.) ja tehtäviäkin halutessaan. Näin kehittymistä voidaan seurata, mikä useimmiten motivoi jatkamaan. Vaikka kyse lopulta onkin yksilön asiantuntijaprofiilin rakentamisesta, tuottaa yhteistyö parhaan lopputuloksen.