Paula Narkiniemi kertoo työstään viestintäpäällikkönä.

1) Taustasi: Miten päädyit alalle?

Päädyin markkinointiviestinnän pariin suoraan koulun penkiltä – olen koulutukseltani KTM Helsingin kauppakorkeakoulusta, jossa luin pääaineena Organisaatioita ja johtamista ja pitkänä sivuaineena yritysviestintää. Tiesin jo lukiossa, että haluan tehdä viestinnän parissa töitä, mutta näin jälkikäteen on pakko myöntää, etten tainnut tietää mitä se käytännössä tarkoittaa. Mutta eipä hätää, työelämä on kyllä pitänyt huolen tästä puolesta. Urani alussa tein viestintäkonsultin hommia viestintätoimistossa, jossa asiakkainani oli pääasiassa pörssiyhtiöitä, joille tein sijoittaja- ja yritysvastuu- sekä yritysviestintään liittyviä projekteja. Viestintätoimistossa sai hyvän käsityksen siitä, miten viestintäala toimii, minkälaisia tehtäviä on tarjolla ja mitä eroa on asiakkaan ja konsultin rooleissa. Konsultin hommien jälkeen olen työskennellyt muutamassa start-upissa, isossa mediatalossa ja nyt Fonectalla – eli kaikenkokoisia ja -laisia yrityksiä on tullut nähtyä. Samoin erilaisia rooleja markkinoinnin ja viestinnän ympäriltä. Tässä alassa hienoa on se, että monipuolisuus on yleensä hyve ja koko ajan tulee uutta opittavaa.

2) Mitä työsi pitää sisällään?

Markkinoinnin ja viestinnän tiimimme vastaa sekä Fonectan ulkoisesta, että sisäisestä mielikuvasta ja viesteistä, joten työni koostuu näiden suloisesta sekamelskasta. Teen töitä muun muassa yritysviestinnän, viestintästrategian, mediasuhteiden ja PR:n, sosiaalisen median ja sisäisen viestinnän parissa. Työ on monipuolista ja vaatii nopeaa reagointikykyä – digitaalista muutosmatkaansa tekevän yrityksen kyydissä tapahtuu paljon ja vauhdilla, mikä onkin tämän työn suola. Olemme tekemässä huikeaa muutosta, mikä asettaa viestinnälle haasteen ja myös paineet onnistua. Täällä saa ajatella uudella tavalla eikä ”näin on aina tehty” -kulttuuri kuulu tähän taloon, mikä sopii minulle paremmin kuin hyvin. Tykkään kokeilla uusia juttuja ja tehdä ihmisten kanssa töitä ja täällä se on mahdollista.

3) Millaisia työpäiväsi ovat?

Joka päivä on erilainen: toisinaan istutaan paljonkin palavereissa ja suunnitellaan, toisinaan tehdään enemmän ”kädet savessa” konkreettisia asioita, kuten vaikkapa kuvataan Fonectan omaa kuukausittaista sisäistä ajankohtaisohjelmaa, F-studiota, joka on sisäisen viestintämme selkäranka, tai käydään läpi tuoreita tutkimustuloksia ja mietitään, miten niitä voidaan hyödyntää myynnissä ja markkinointiviestinnässä sisäisesti ja ulkoisesti. Toisinaan kirjoitan paljon, toisinaan istun editissä videotuottajamme kanssa. Työn monipuolisuus takaa sen, ettei tylsiä päiviä ole, ja toisaalta työ vaatii hyvää asioiden omaksumiskykyä, sillä tietoa tulee koko ajan lisää ja sitä pitää jakaa ymmärrettävästi niin sisäisesti kuin ulkoisestikin.

4) Mikä on parasta työssäsi?

Vaihtelevuus ja jo mainitsemani monipuolisuus. Lisäksi pidän siitä, että uusille ideoille ja kokeiluille annetaan tilaa ja mahdollisuus, ja että kyseenalaistaminen on sallittua ja toivottavaa. On huippua työskennellä timanttisten ja ammattitaitoisten kollegoiden kanssa – joka päivä oppii uutta ja toisaalta saa nauraa yhdessä.

5) Mikä on haasteellisinta työssäsi?

Haasteellisinta ­– kuten mielestäni viestinnässä ylipäänsä – on pystyä kertomaan tapahtuvista asioista ajoissa ja ymmärrettävästi. Mielestäni ei ole olemassa väärinymmärryksiä, on vain huonoa viestintää. Toisinaan asioiden yksinkertaistaminen on se vaikein juttu, etenkin kun kerrottaviin aiheisiin saattaa kuulua niin analytiikkaa kuin optimointiakin.

6) Miten vietät vapaa-aikaasi?

Pieni poikamme huolehtii siitä, ettei vapaa-ajanvietto-ongelmia ole, samoin kolme koiraa. Viihdyn puutarhassa, keittiössä ja lenkkipolulla, ja yritän mahduttaa päivään aina jonkun treenin kotona tai ulkona. Olen ikuinen hevostyttö ja hakusessa olisikin nyt uudet ratsastuskuviot syksylle.

7) Miten neuvoisit alasta haaveilevaa?

Hyvien sisällöntuotanto- ja viestintätaitojen lisäksi peräänkuuluttaisin liiketoimintaosaamista ja -ymmärrystä: kun ymmärrät bisnestä, mahdollisuutesi monipuolistuvat kerrasta. Markkinoinnin ja viestinnän rajat ovat hämärtyneet jo niin reippaasti, ettei kannata turhaan jumittua kummallekaan puolelle vaan kokeilla rohkeasti erilaisia tehtäviä ja löytää se oma juttunsa.

Lue myös aiemmin ilmestyneitä Työn ytimessä -juttuja

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.