Ville Rönkkö kertoo työstään NBI Nordic Beauty Import Oy:n toimitusjohtajana.

1) Taustasi: Miten päädyit alalle?

Kaikki alkoi vuonna 2006, kun hyvä ystäväni Kimmo Salmi pyysi minua mukaansa perustamaan Crocs Finland Oy:tä. Alussa teimme ainoastaan Suomen markkinaa muutamalla henkilöllä, mutta kasvoimme kovaa vauhtia  saaden uusia maita yrityksemme alle. Lopulta kahdeksan vuoden jälkeen, kun lähdin yrityksestä, liikevaihto oli 25 miljoonaa euroa ja töissä oli 100 henkilöä, kun lasketaan mukaan omien liikkeiden henkilökunta. Alueena oli koko Pohjois-Eurooppa ja viimeiset kolme vuotta toimin Crocs Nordic Oy:n toimitusjohtajana.

Yhdysvaltalainen pörssiyhtiö Crocs oli hyvä korkeakoulu Vaasan yliopiston jälkeen - ja todella hieno tarina, jonka kautta sain kontakteja ympäri maailmaa sekä rohkeutta toteuttaa kasvustrategiaa kuluttajabisneksessä Pohjoismaiden- ja Baltian alueella kolmessa eri kanavassa eli tukkukaupassa, omissa liikkeissä ja verkossa.

NBI eli Nordic Beauty Import on perustettu 2014 ja kaikki lähti vuonna 2012 Tangle Teezer -hiusharjasta, jonka Sami Limnell bongasi Lontoon messuilta. Hän houkutteli mukaan vaimoni, joka taas yritti saada minut innostumaan mullistavasta hiusharjasta. En ollut aluksi innostunut aiheesta, mutta tuotteen nähdessäni mieleni muuttui heti.

Nykyään yli 40 miljoonaa kappaletta globaalisti myynyt Tangle Teezer -hiusharja on todella suosittu ja uniikki. Vuonna 2013 teimme ensimmäisen iskun Suomen markkinoille ja saimme noin miljoona euroa myyntiä harrastuksena lähteneestä liiketoiminnasta. NBI jatkoi kasvua seuraavina vuosina ja minut headhuntattiin Haltin kaupalliseksi johtajaksi.

Vuonna 2016 olimme saamassa toisen lapsen ja oli tiedossa, että vaimollani ei tule aika enää riittämään äitiyslomalla kahden lapsen ja kasvavan yrityksen pyörittämiseen. Toimin hallituksen puheenjohtajana ja mietin mistä korvaava toimitusjohtaja. Päädyin lopputulokseen, että miksi en itse lähtisi hommaan ja sain siihen myös muiden osakkaiden hyväksynnän.

Tänä vuonna NBI on johtava kauneusalan maahantuoja Pohjois-Euroopassa, jonka 11 innovatiivista merkkiä kasvavat yhdeksän maan alueella. Meidän tiimiimme kuuluu yli 20 henkilöä ja ylitämme seitsemän miljoonan liikevaihdon, josta ainoastaan 25 % tulee Suomen markkinoilta.

2) Mitä työsi pitää sisällään?

Työni on hyvin monipuolista. Se on yrityksen johtamista uuteen kasvuun, uusien merkkien neuvottelua, yrityksen kehittämistä yhdeksässä maassa, henkilöstöhallintoa, uuden kasvun hakemista, myynnin sparraamista ja sidosryhmien tapaamisia.

Koko tiimin kanssa ideoiminen ja uusien tuotteiden lanseeraaminen on todella mukaansa tempaavaa. Pitää muistaa, että olemme myynti- ja markkinointiyhtiö - luomme brändejä eli emme ole ns. box mover, joka ainoastaan jakelee tuotteita. Saamme tarjouksia uusista merkeistä joka päivä. Niihin on tutustuttava ja katsottava jokaisen potentiaali.

3) Millaisia työpäiväsi ovat?

Työpäiväni ovat hyvin monipuolisia. Päiviin kuuluu paljon kommunikointia, joko asiakkaiden, myyntitiimin, sidosryhmien tai brändien edustajien kanssa. Työ ei varsinaisesti lopu kello 17, vaan yrittäjänä olen aina töissä, mutta työn ollessa antoisaa  se ei enää tunnu työltä. Tärkeintä on löytää aikaa jokaiselle tiimin jäsenelle, jotta asioita voidaan yhdessä sparrata eteenpäin.

4) Mikä on parasta työssäsi?

Parasta työssäni on tiimin jäsenten onnistuminen projekteissa; oli se sitten uusi kampanja asiakkaan kanssa tai uuden tuotteen tai brändin lanseeraaminen oikealla hetkellä. Nuorten talenttien sparraaminen uusiin vastuullisiin rooleihin on palkitsevaa.

Koko tiimin motivoiva ilmapiiri ja kasvuun sitoutunut draivi ovat mahtavia energianlähteitä. Jatkuva uudistuminen on raskas prosessi koko organisaatiolle, mutta samalla se tekee meidät vahvemmiksi joka vuosi.

5) Mikä on haasteellisinta työssäsi?

Haasteellisinta on tunnistaa jokaisen tuotteen ja merkin potentiaali juuri tässä hetkessä. Myös oikean ajoituksen löytäminen yrityksen kasvussa on haasteellista. Etsimme kokoajan uutta talenttia haastaviin tehtäviin ja luomme sitä kautta kasvua. On aina yhtä haastavaa löytää oikeat ihmiset oikeille paikoille.

6) Miten vietät vapaa-aikaasi?

Meillä on kaksi alle 4-vuotiasta poikaa, jotka pitävät vapaa-ajan täynnä aktiviteetteja. Käymme Forever Töölön kuntosalilla, pelaan tennistä, käyn pojan kanssa sählyssä ja matkustelemme paljon. Aika perheen ja ystävien kanssa on korvaamatonta ja tuo hyvää tasapainoa kiireiseen yrittäjyyteen. 

7) Miten neuvoisit alasta haaveilevaa?

Koeta löytää nouseva globaalituotemerkki, josta on mahdollisuus luoda pohja koko Pohjoismaiden alueelle. Mieti aina isompaa markkinaa kuin pelkkää Suomea. Pohjoismaat ja Baltian alue kannattaa huomioida. Jos NBI toimisi pelkästään Suomessa, niin meillä olisi vain muutama henkilö töissä.

Tämän lisäksi on erittäin tärkeää on se, kenen kanssa teet liiketoimintaa. Tiimin valinta on tärkein valintasi. Lopulta kaikki vaatii ainoastaan kovaa työtä, ja sitä ei voi ohittaa vaikka brändi olisi kuinka haluttu.