Aki Järvilehto kertoo työstään Everywear gamesin toimitusjohtajana.

1) Taustasi: Miten päädyit alalle?

Valmistuttuani kauppakorkeasta toimin konsulttina Arthur Andersen Business Consulting:in palveluksessa. Vuonna 1997 innostuimme Remedy Entertainmentin kanssa käynnistämään uuden yrityksen nimeltä Futuremark. Teimme yhdessä liiketoimintasuunnitelman ja lähdin nuorena toimitusjohtajana startup-maailmaan rakentamaan uutta yritystä, josta tuli myöhemmin merkittävä toimija pelien sekä 3D-suorituskyvyn mittaamisessa. Nämä olivat vauhdikkaita vuosia ja oppimiskäyrä lähinnä vertikaali. Sen jälkeen olen tavalla tai toisella toiminut pelialan kanssa tai sen lähellä.

2) Mitä työsi pitää sisällään?

Pelilteollisuus on monin tavoin poikkeuksellinen ja äärimmäisen kiehtova ala. Everywear Gamesilla meillä on kokenut joukko todella  taitavia tekijöitä. Tiimi vastaa tuotteista, niiden suunnittelusta ja käytännön toteutuksesta. Oma roolini on huolehtia kaikesta muusta, että tiimi saa keskittyä kilpailemaan kärkisijoista.

3) Millaisia työpäiväsi ovat?

Hyvin vaihtelevia ja kirjavia! Viime viikolla olimme San Fransicossa tapaamassa kumppaneita. Tällä viikolla päivät alkavat jo täyttyä Slush-asioiden valmistelusta ja käyn DigiExpossa puhumassa pelien teosta älykelloille. Kommunikointi kaikissa eri muodoissaan on suuri osa toimenkuvaa sähköposteista virallisiin esityksiin, mutta myös talousasoiden, sopimuksien ja myynnin sekä markkinoinnin parissa tulee vietettyä huomattavasti aikaa.

4) Mikä on parasta työssäsi?

Ensimmäisenä on tietysti porukka jonka kanssa saan tehdä päivittäin työtä. On upeaa saada tehdä joka päivä töitä poikkeuksellisen taitavien ja kunnianhimoisten ihmisten kanssa. Peliteollisuudessa äärimmäinen luovuus kohtaa teknologian terävimmän kärjen. Tämän takia työ alalla on hyvin monipuolista ja ihmisten luova energia käsin kosketeltavaa. Se on tarttuvaa ja siitä on helppo innostua! Myös palaute merkitsee hyvin paljon; on uskomattoman hienoa nähdä Applen featuroivan omaa peliämme Yhdysvaltojen ensimmäisellä sijalla! Tai lukea pelaajien innostunutta palautetta Redditistä tai heidän meille lähettämistään sähköposteista.

5) Mikä on haasteellisinta työssäsi?

Peli-ala on hyvin mukaansa tempaava ja päivittäiset asiat vievät helposti mukanaan. Luovassa toiminnassa laitetaan aina itsensä likoon, jonka takia onnistumisen tunteet sekä palaute ovat äärimmäisen konkreettisia. Silloin huomio kiinnittyy siihen mitä tapahtuu tällä viikolla tai seuraavalla. Tai siihen mitä kaikkea tahtoisimme saada aikaiseksi ennen vuoden vaihdetta!

Perspektiivin menettäminen tapahtuu helposti. On haastavaa pitää katse tavoitteessa ja muistaa, että tämä on pitkän matkan juoksua. Nyt olemme rakentamassa sitä pohjaa jolla vallataan älykellojen pelimarkkinat vuosina 2016, 2017 ja siitä eteenpäin. Pienet voitot tämän vuoden joulukuussa ovat mukavia, mutta oikeasti meille on tärkeää olla alan merkittävin studio tulevina vuosina.

6) Miten vietät vapaa-aikaasi?

Pienten lasten isänä perheen kanssa vietetty aika kaikissa muodoissaan on tietysti kaikista tärkeintä. On myös muutamia harrastuksia jotka ovat säilyneet tärkeinä vuosien kuluessa.

7) Miten neuvoisit alasta haaveilevaa?

Peliteollisuuteen valmistavaa koulutusta löytyy laajasti ympäri Suomea. Tästä on aina apua alalle pyrkiessä. Muodollisen tutkinnon lisäksi oman osaaminen rooli on pelialalla hyvin tärkeä: graafikoilla portfolio tai työnäytteet ohjelmoijilla jne. Eli rohkeasti vain osallistumaan, kokeilemaan ja opettelemaan alaa! Alalla on jatkuva tarve taitaville osaajille ja jos työnhakijassa yhdistyy kunnianhimo, poikkeuksellinen osaaminen sekä taipuvuus tiimityöhon niin heidät viedään käsistä.

Alalla toimii myös työntekijöiden asialla oleva IGDA Finland (www.igda.fi) jonka kuukausittaiset tapaamiset ovat kaikille avoimia. Nykyään IGDA:n toimintaa löytyy noin kymmenestä eri kaupungista ja nämä tapahtumat ovat hyvä paikka tutustua alan ihmisiin. Joten rohkeasti mukaan opettelemaan ja oppimaan. Jos peliteollisuus kiinnostaa niin nyt on parempi aika lähteä liikkeelle kuin koskaan ennen!

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.