Mervi Heinaro kertoo työstään teknologiastartupin toimitusjohtajana Flexound – The Augmented Audio Companyssa.

1) Taustasi: Miten päädyit alalle?

Tähän tehtävään minut löydettiin ihan kirjaimellisesti pystymetsästä. Satuin yhteiselle metsälenkille suunnistusseuramme harjoituksissa tuttavani kanssa. Pitkällä lenkillä oli aikaa puhua, ja paljastui että tuttavani miehellä oli innovaatio, jonka kaupallistamiseen he tarvitsivat apua, ja minä taas etsin uutta kiinnostavaa tehtävää. Tapasin kaksi muuta perustajaa pari päivää myöhemmin, löysimme yhteisen sävelen ja löimme kättä päälle. Kahden viikon sisällä tammikuussa 2015 aloitimme työt.

Taustalla minulla on vankkaa kokemusta eri aloilta ja erilaisista johtotehtävistä, enimmäkseen isoista kansainvälisistä yrityksistä muun muassa McKinseyllä ja Metsä Groupissa. Olen asunut ja työskennellyt neljässä eri maassa Suomen lisäksi, esimerkiksi Pietarissa Baltika-panimoyhtiön viestintä- ja sidosryhmäsuhdejohtajana ja perustamassa McKinseyn uutta toimistoa Jakartaan. Työpaikkojeni toimialat ovat vaihdelleet ja olen sekä myynyt traktoreita Valtralla että kasvattanut Esperi Caren toimintaa ikääntyneiden hoivan toimialajohtajana. Punaisena lankana työhistoriassani on ollut uuden rakentaminen ja kasvu. Sanoisinkin, että monipuolinen tausta ja se, että olen keitetty monessa liemessä on ollut parasta valmistautumista elämään ja työhön globaaleille markkinoille suuntaavassa huipputeknologian kasvuyrityksessä.

2) Mitä työsi pitää sisällään?

Flexound on suomalainen audioteknologian kasvuyritys, jonka innovaatio on maailmanlaajuisesti uniikki: pystymme yhdistämään korkealuokkaisen äänentoiston äänituntumaan eli ääniaaltojen värähtelyyn, siten äänen paitsi kuulee, sen myös tuntee iholla ja kehossa. Patentoidun moduläärisen Flexound-teknologian voi sisällyttää mihin tahansa kehokosketukseen tulevaan pehmeään esineeseen esimerkiksi auton tai elokuvateatterin istuimeen tai tyynymäiseen äänituntumasoittimeen, kuten pilotottituotteemme HUMU Augmented Audio Cushion.  Asiakkaamme ovat kansainvälisiä isoja yrityksiä, joiden omiin tuotteisiin tuomme lisäarvoa, mutta HUMUa myymme myös kuluttajille eri maissa.

Toimitusjohtajana vastaan yrityksen johtamisesta yleensä. Oma henkilökohtainen fokukseni on B2B-myynnissä. Vastaan meillä myös rahoituksesta, taloushallinnosta ja HR-asioista. Ohjaan ja motivoin myynti- ja markkinointitiimiä ja pitelen lankoja käsissäni. Mieluiten johdan edestä.

3) Millaisia työpäiväsi ovat?

Kasvurityksessä päivät ovat todella vaihtelevia. Rutiineihin ei pääse kyllästymään, vaan niitä jopa kaipaa. Suuri osa potentiaalisista asiakkaista on maailmalla, joten matkapäiviä on kertyy runsaasti. Meillä on tytäryhtiö ja pari tiimiläistä myös Kiinassa, ja välillä käyn hoitamassa asioita myös siellä. Teemme Flexoundia tunnetuksi myös kansainvälisillä kulutuselektroniikan (IFA, CES, Global Sources) ja elokuva-alan messuilla (CineEurope, ShowEast, CinemaCon) ja päivät niissä kuluvat levittäen Flexoundin ja äänituntuman ilosanomaa.

Jos olen kotikonttorilla Espoossa, työpäivät koostuvat erilaisista palavereista naamakkain tai Skypellä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa sekä oman tiimin kanssa projektien valmistelussa, myynnin ja markkinoinnin suunnittelussa. Hallinnolliset asiat vievät oman aikansa. Kun meillä on ollut rahoituskierros käynnissä, aikaani menee myös sijoittajatapaamisiin sekä materiaalien valmisteluun niin sijoittajille, rahoittajille kuin hallitukselle tai tilinpäätöstä varten. Koska yrityksemme tuote on sekä uusi että kiinnostava, käyn melko usein myös eri foorumeilla puhumassa, ja ”pitchaamassa” – olemme osallistuneet useisiin start-up kilpailuihin menestyksekkäästi, mutta nykyisin fokus jo enemmän myynnillinen.

4) Mikä on parasta työssäsi?

Aivan parasta on kuulla asiakkaiden positiivista palautetta ja nähdä spontaaneja reaktioita, kun he ensi kertaa testaavat äänituntumaa esimerkiksi HUMUlla: kasvoilla on ällistystä ja iloa ja kuluu hämmentyneitä naurunpyrskähdyksiä. Ääni tuntuu todella upealta ja on sykähdyttävä kokemus tajuta että kuunnella voi paitsi korvillaan myös kehollaan. Pitkät messupäivät palkitaan näillä kokemuksilla. Pidän myös asiakaskohtaamisista pöydän ääressä – on kutkuttavaa kävellä isoon yritykseen ja esittää Flexoundin tarina, ja huomata että voimme tarjota heille jotain ainutlaatuista ja tuoda lisäarvoa. Minua ilahduttaa myös oman tiimin kehittyminen ja osaamisemme kasvaminen, ja tietysti se kun kauppa käy. Viihdyn positiivisessa ja energisessä porukassamme ja päivittäiset kahvitaukomme ovat välillä naurua täynnä.

5) Mikä on haasteellisinta työssäsi?

En pelkää haasteita, mutta päivät ovat yrittäjänä pitkiä, eikä kaikkea vastuuta voi toimitusjohtajana jakaa. Pienessä yrityksessä ei ole tukitoimintoja, vaan hoidan välillä myös oman siivousvuoroni ja vaihdan mustepatruunat. Reissaaminen aikaeroineen käy toisinaan voimille eikä kaikkea ehdi hoitaa niin hyvin kuin haluaisi. Ns. kuolemanlaaksot ovat start-upien ikäviä vieraita ja rahoituksen hankkiminen on stressaavaa. Mekin olemme panostaneet tuotekehitykseen todella paljon, eikä tulorahoitus ei ole vielä riittänyt kattamaan panostusta, mutta kaikista haasteista olemme silti toistaiseksi selvinneet. Sisu, rohkeus, kunnioitus (respect) ja intohimo ovat Flexoundin arvot – niitä tarvitaan ihan jokainen päivä. Olemme päättäneet tehdä audioalan vallankumouksen ja viedä ylpeästi suomalaista teknologiaa maailmalle. Periksi ei anneta!

6) Miten vietät vapaa-aikaasi?

Kahden upean teinin äitiys on ollut hyvää vastapainoa työlle. Rakastan myös liikkua luonnossa monin tavoin ja sydänta lähinnä on suunnistus. Turha meneminen on vaihtunut viime vuosina enimmäkseen chillailuksi ystävien ja hyvän ruoan sekä musiikin parissa. Tykkään vapaa-aikana myös puuhailla vaikkapa vanhaa taloani remppaillen, siinä kun näkee työnsä konkreettiset tulokset nopeasti. Minua ei väsytä tehty työ, vaan tekemättömät hommat. Nykyään osaan myös vaan relata. Suosittelen!

 

www.flexound.com | www.humu.fi | www.taikofon.com