Samuli Sala kertoo työstään myyntipäällikkönä Messua Oy:ssä.

1) Taustasi: Miten päädyit alalle?

Taustani on ravintola-alalta. Minulla on kokemusta palvelutehtävistä sekä pitkä ura hektisellä media-alalla myynnin, sen kehittämisen sekä kaupallisen konseptituottamisen ja ohjelmayhteistyöratkaisuiden saralla. Tästä taustasta uskon olevan paljon hyötyä uudessa tehtävässäni.  Myös messu- ja tapahtuma-alalla ollaan luovuuden, idearikkauden sekä brändikohtaamisen ja asiakaspalvelun äärellä. Tila- ja tapahtumasuunnittelukin on yhdenlaista mediaa.

Päädyin uudelle uralle ja alalle sattuman kautta - kuten monesti käy, kun on aktiivinen. Taakse jäi ”aktiivimallin” lyhyehkö ura ja aloitin 2.5.2018 uudet haasteet Messua Oy:n myyntipäällikkönä.

Aikaisempi tehtäväni oli back up -toimintojen, IT-kehityshankkeiden ja asiakaspalvelun kehittäminen esimiesroolissa. Olen aina ollut myynti- ja asiakaspalveluhenkinen, ”kädet savessa” tekijä. Yhtenä tavoitteenani oli löytää mahdollisesti pienempi yrittäjähenkinen, arvopohjainen perheyritys, jossa pääsee myös vaikuttamaan tekemiseen sekä työskentelykulttuuriin. Ja ennen kaikkea minulla oli palava halu päästä taas myymään sekä tekemään asiakastyötä. Myyntityö kun on jalo laji!

Rekrytointiprosessi oli todella mielenkiintoinen ja minulle ennestään tuntematon Lead Henkilöstöratkaisuiden rekrytointikonsultti Olka Helminen pääsi yllättämään minut positiivisesti. Puhuessamme puhelimessa, hän avasi CV:ni (tämän olin toisen paikan hakemuksen yhteydessä heille jo lähettänyt) ja ihmettelinkin, miten hän osasi niin hyvin kysellä sopivia kysymyksiä. Sovittiin tapaaminen seuraavalle päivälle ja sitten oltiinkin jo seuraavalla viikolla tapaamassa Messua Oy:n yrittäjiä Eriikka Kalliokoskea ja Jonna Simolaa, jotka myös jatkavat perheyrityksen yli 30 vuotista tarinaa sekä perinnettä kolmannessa sukupolvessa.

Rekrytointitapa oli suoraviivainen; kävin tapaamassa myös hallituksen puheenjohtajaa ja hallituksen jäsentä, minkä jälkeen Eriikka soitti seuraavana maanantaiaamuna kysyen: ”Pääsetkö tänään iltapäivällä Lahteen? Täällä olisi koko Messuan henkilökunta sinua haastattelemassa!” Tuumasin, että joo, monelta pitää olla? Tuon jälkeen istuttiinkin jo puhumassa syvemmin tulevaisuudesta ja Lahdesta lähtiessä minulla oli tarjous työpaikasta mukanani. Viikko tuosta allekirjoitettiin työsopimus.

2) Mitä työsi pitää sisällään?

Messua yhdistää yritykset ja asiakkaat erilaisissa kohtaamisissa; messuilla, tapahtumissa, näyttelytiloissa. Minun työni on monipuolista, idearikasta ja suunnitelmallista myyntityötä, joka painottuu sekä rytmittyy erilaisten messujen ja muiden tapahtumien aikataulujen mukaan. On osattava olla oikeaan aikaan liikenteessä kontaktoimassa asiakkaita, jotta ollaan asiakkaiden kanssa samassa rytmissä tapahtumien suunnittelussa.

Vastaan Messualla mediatalojen, autotoimialan, elintarvikesektorin, mainos-, viestintä- ja mediatoimistojen yhteyksistä. Mielelläni tuon asiakkaillemme esiin, mitä loistava suunnittelijajoukkomme tilasuunnitteluohjelmillaan pystyy loihtimaan myös tarvittaessa muualle kuin messutapahtumiin.

Oli kiva huomata, että muutamat asiakkaat ovat ostaneet esim. oman vastaanottotilansa tai showroominsa suunnittelun sekä toteutusprosessin kauttamme. Ja Suomihan on sisä- ja ulkoilmatapahtumien luvattu maa, vaikkakin esim. Saksassa tai Keski-Euroopassa näitä on moninkertainen määrä. Eli myös kansainvälisyys sekä globaali tekeminen kuuluu rosteriin ja odotan innolla myös omalle osalleni jotain rajamme ylittävää projektia vientimarkkinoille tähtäävän tai vaikkapa globaalinkin asiakkaan kanssa.

3) Millaisia työpäiväsi ovat?

Jokaisessa päivässä tuntuu olevan mahdollisuus oppia uutta. Työpäivät ovat vaihtelevia, hyvän tempoisia ja pituudeltaan sopivan mittaisia. Päivät sisältävät asiakkaiden kontaktointia, projektien käynnistämisiä tai eteenpäin briefaamisia suunnittelijoille.

Olennaisessa osassa on myös aktiivinen kommunikointi sekä sparraaminen yhteyspäällikköjemme kanssa, jotka pitävät huolen siitä, että asiakkaamme voivat huoletta odottaa tapahtuman alkua, kun he hoitavat projektin johtamisen sekä koordinoinnin loistavalla asenteella ja ammattitaidolla. Eli työpäivät ovat täynnä aitoa vuorovaikutusta sekä konkreettista tiimityötä yhteisten tavoitteiden eteen. Siitä minä tykkään.

4) Mikä on parasta työssäsi?

Pidän työni vaihtelevuudesta, erilaisten asiakkaiden sekä heidän haasteidensa ja tavoitteidensa toteuttamisesta. Lisäksi on mukavaa kommunikoida ihmisten kanssa ympäri Suomen eli olla myös irti pääkaupunkiseutukeskeisyydestä. Suomessa on todella paljon mielenkiintoisia PK- ja pienyrityksiä, joilla on tuotteet kunnossa ja pääfokus viennissä.

Tuntemattomampiakin bränditarinoita on mukava kohdata - jo todella tunnetuiksi tulleiden rinnalla. Ennen kaikkea parasta töissä ja työelämässä ovat erilaiset ihmiset sekä heidän tarinansa. Lisäksi yhdessä tekeminen asiakkaiden, yhteistyökumppanien ja kollegojen kanssa, joiden kaikkien kanssa saadaan asiat joko onnistumaan tai sitten onnistumaan loistavasti. Se jotenkin kiehtoo itseäni myynnillisessä työssä ja roolissa.

Myös työnantajan luottamus tekijöidensä ammattitaitoon sekä työmoraaliin on korkealla tasolla ja se antaa sopivasti vapautta, mutta myös paljon vastuuta. On kiva pitää itse huolta, että sovitut asiat hoituvat, vaikka tekisitkin työpäiväsi muualta käsin kuin toimistolta.

5) Mikä on haasteellisinta työssäsi?

Alussa varsinkin uudella toimialalla olen huomannut, että asiat tapahtuvat hivenen eri rytmissä kuin ennen ja toki uusien järjestelmien, projektinhallintatyökalujen sekä kokonaisprosessin haltuunotto vie vielä energiaa.

Nykyisin tulee myös matkustuspäiviä enemmän, koska myyntityö on liikkuvaa asiakkaan lokaatiosta riippuen ja tähänkin tottuminen ottaa oman aikansa. Onneksi nykyään on myös paljon mahdollisuuksia pitää yhteyttä tai vaikka etäkokouksia niin työpäivien pituudet pysyvät sopivina suhteessa myös muuhun elämään.

Ja tässä yrityksessä ei ole jäänyt yksin: perehdytys on ollut konkreettista ja kysytpä keneltä tahansa apua niin aina on jollakin aikaa auttaa sinua. Tuleepa mieleeni yhden entisen työpaikkani pitkäaikaisen toimitusjohtajan johtamismalli – ja oppi: ”Jos kaverilla on hätä, oma kynä tippuu!”

6) Miten vietät vapaa-aikaasi?

Työn vastapainoksi yritän pitää huolta riittävästä levosta, liikunnasta, yhdessäolosta läheisteni kanssa sekä ruokavaliostani. Toki valehtelisin, jos väittäisin olevani superihminen näiden täydellisessä onnistumisessa, varsinkin näin uuden alussa.

Tärkeintä on pitää mielessä ne pienet merkittävät hetket, jolloin kannattaa pysähtyä keskittymään juuri siihen hetkeen ja yrittää olla läsnä, jos ympärillä on muita ihmisiä. Näin some- ja digiaikana kommunikointia sekä puhelimeen uppoutumista tapahtuu liian usein, mutta tästäkin tavasta olen pyrkinyt vaihtelevalla menestyksellä eroon.

Henkireikiä ja hyviä hapenlisäys/irtiottohetkiä koen, kun voin kokkailla luovasti MKL-tekniikalla (mitä kaapista löytyy) makuja ja aineksia yhdistellen, musisoimalla kitaralla aikuisten miesten terapeuttisessa punk-rykmentissä sekä ennen kaikkea harrastaa yhdessä perheeni kanssa tai olla vaan läsnä lasteni arjessa, mukavaa vaimoani sekä ystäviäni unohtamatta. Jotenkin tässä hektisessä ja lyhytjänteisessä maailmassa on välillä hyvä muistuttaa itselleen rennon leppoisasti; äläpä kiirehdi, olet jo perillä.

7) Miten neuvoisit alasta haaveilevaa?

En ole ehkä paras neuvomaan ketään (varsinkaan tuoreena keltanokkana tällä messu- ja tapahtumatoimialalla), mutta tykkään sparrailla sekä jakaa tieto-taitoa nuorempien kanssa, innostaa heitä ja kertoa avoimesti omista ”sudenkuopista” urani varrelta. Ja tärkeintä on oppia itseäni vanhemmilta senioreilta ns. kisällihengessä.

Itse myyntityö on erittäin opettavaista. Siinä on paljon nuoruudessani harrastamani nyrkkeilyn kanssa samoja piirteitä; välillä voittaa ja välillä tulee turpaan oikein huolella. Kuitenkin itseensä sekä oman työyhteisönsä kollegoihin luottamalla pystyy pitkäjänteisesti ja sitkeydellä saamaan tulosta aikaan.

Tietty terve nöyryys on aina hyvä olla mukana kaikessa tekemisessä. Toisten ihmisten kunnioittaminen on tärkeää, sillä myyntityössä ja roolissa tapaa huiman määrän erilaisia ihmisiä. Oma ajatteluni lähtee siitä, että hommat hoituvat tekemisen kautta, ei välttämättä titteleillä vaikka toki joskus sekin mahdollistaa tiettyjen ovien avautumisen. Tämän omaksumisessa hyvänä apuna on ollut itämainen kamppailu-urheilutausta.

Hyvä myyjä on sekoitus diplomatiaa ja asiakaspalvelullista asennetta. Pidä se minkä lupaat -ajattelu auttaa paljon. Ja jos ylität vielä lupauksesi, niin sinulla on ovet aina auki. Myös siihen raadollisempaan puoleen kannattaa panostaa eli kun lepo sekä fyysisen ja psyykkisen kunnon tasapaino ovat kunnossa, jaksaa kestää välillä vastatuultakin. Myyntihomma on kova laji, jonka arvostus ei välttämättä ole aina korkeimmalla, mutta myynnistä lähes kaikki yritykset elävä, jolloin ne kannattavan liiketoiminnan kautta pystyvät työllistämään lisää tekijöitä.

Loppuun omaa ajatteluani kaikille, joista välillä töihin lähtiessä tai töitä etsiessä aamulla tuntuu, että ei oikein meinaa startata. Mieti hetki, että tästäkin tulee ihan hyvä päivä, koska se on tässä ja nyt, alastomana, valmiina vaatteet päälle puettavaksi. Ja jos päivä jää alastomaksi, niin mitä siitä sitten, se oli sellainen se päivä, sun päivä.  

 

MESSUA OY

Luomme kohtaamisia, joissa asiakkaamme rakentavat tuloksia.

Konseptoimme, suunnittelemme ja toteutamme satoja messuosastoja, tiloja ja tapahtumia Suomessa ja ulkomailla. 30 vuoden kokemuksella tunnemme tapahtumapaikat ja -organisaatiot. Yrittäjähenkisenä perheyrityksenä teemme kaikkemme, jotta asiakkaidemme investointi tapahtumaan tuottaa parhaan mahdollisen tuloksen. Onnistuu.