Työllisyysnäkymät

Kultamurunen syntyi rakkaudesta suunnitteluun

Kouvolalainen graafikko Tanja Paakkulainen työskentelee mainostoimistossa ja luotsaa omaa kortteihin erikoistunutta yritystään Kultamurusta.

Miten päädyit graafikoksi, Tanja?

– En muista, miten päädyin graafikoksi, mutta se taisi olla ihan piirtämis- ja taiteiluintohimon takia. Koin, etten ole tarpeeksi hyvä taiteilijaksi. Vielä lukiossa toitotin, etten ikinä tee töitä tietokoneella. Lukion jälkeen menin vuodeksi kansanopistoon graafisen viestinnän linjalle, ja siellä selveni että graafinen suunnittelu on minun juttuni. Siitä etenin ammattikorkeakouluun. Aluksi oli kyse käsin kuvittamisesta. Nyt pitkän tauon jälkeen olen taas tehnyt kuvituksia käsinkin, musteella, mikä on ihanaa, Tanja Paakkulainen kertoo.

Vuodenvaihteessa 2015-2016 Tanja katsoi yöllä nukkuvaa pientä vauvaansa, ja hänelle iski halu piirtää se maailman ihanin nukkumisasento.

– Ajatus johti siihen, että halusin tehdä uudenlaisia vauvaonnittelukortteja, koska ne ovat usein melko konservatiivisia - ja edelleen vaaleanpunaisia ja -sinisiä. Siinä yöllä sitten valvoessa välähti mieleen jostakin jo tuotemerkin nimikin. Tuntui  hauskalta idealta, että voin ujuttaa sanan ”kultamurunen” kortteihin… Siitä se sitten lähti; oli pakottava tarve saada pieni tuotesarja kasaan ja univajeisena kuvitin keittiön pöydän ääressä, kun vauva nukkui 20 minuutin päiväunia, Tanja muistelee.

Reippaasti yrittämään

Ensimmäiset kortit tulivat painokoneesta puoli vuotta ideasta.  Pian yöllisen idean jälkeen Tanja tiesi, että hän haluaa tehdä muitakin tuotteita kuin kortteja. Nyt Tanja myy lahja- ja sisustustavaroita verkkokaupassa sekä jälleenmyyjien kautta.

– Moni asia meni aluksi kuitenkin aivan eri tavalla kuin kuvittelin. Ne jotka ajattelin korttieni jälleenmyyjiksi, eivät olleet kiinnostuneita, ja toisaalta ihan sattumalta jälleenmyyjiksi eksyneet myyvät tuotteita todella paljon. Naurattaa, miten soitellen lähdin sotaan ja tein asioita ennen kuin hirveästi mietin, mutta ehkäpä mitään ei olisi tapahtunut jos olisin ollut varovaisempi tai miettinyt onko tässä mitään järkeä, Tanja valottaa.

Kultamurusen toiminta on ollut koko ajan sivutoimista, joten suuresta riskistä ei ollut kyse. Nyt toiminta on kasvanut aika paljon alun seitsemästä postikortista, mutta pikkuhiljaa. Korttien lisäksi valikoimassa on lahjapaperia, koivumagneetteja ja juuri lanseerattua Kiitoskahvia.

– Teen lisäksi yrityksille ja kuluttajille personoituja printtejä. Olen juuri palannut hoitovapaalta päivätöihin mainostoimistoon, joten yritystoiminta on edelleen sivutoimista, mikä näkyy lähinnä siinä etten kovin proaktiivisesti hae uusia jälleenmyyjiä. Kouvolassa tuotteitani myydään paljon, joten toki jossakin vaiheessa haluan panostaa sopivien jälleenmyyjien etsintään Kymenlaakson ulkopuoleltakin, Tanja Paakkulainen sanoo.

Persoonalliset joulukortit kiinnostavat

Erilaisia kortteja on todella paljon markkinoilla, ja persoonalliset pienten tuottajien kortit lisääntyvät koko ajan. Tämä näkyy myös joulukorteissa.

– Toivon, että ”markettikorttien” sijaan ihmiset ostaisivat enemmän harvinaisempia kortteja, nyt kun ei ole enää pulaa tarjonnasta. Kultamurusen joulukorteista selvästi suosituin on ”Jouluherkkui, päikkäreit”, joka kertoo osuvasti joulunajan prioriteeteista ja siten uppoaa ainakin kymenlaaksolaisten sydämiin. Kaiken kaikkiaan jollakin lailla huumoria sisältävät kortit ovat suosittuja, esimerkiksi "Dear santa, I can explain", Paakkulainen vinkkaa.

Erilaiset tekstikortit ilman kuvaa ovat suosittuja tai sitten kuvitus on todella yksinkertainen ja moderni.

– Toisaalta uskon, että tietynlainen nostalgisuus ja vintage ovat muotia myös eli vastakohtaisesti etsitään vanhantyylistä designia. Minäkin olen vastannut kysyntään ja tehnyt monia typografisia kortteja, joihin yritän keksiä persoonallisen lähestymiskulman, tekstin johon olisi joko kortin antajan tai saajan helppo samaistua tai joka naurattaa tai liikuttaa.

Mistä ideat kortteihin?

Kultamurusen korttien ideat tulevat useimmiten Tanjan omasta elämästä; kuten vaikkapa isänpäiväkorteissa, kun hän mietti mitä olisi pitänyt sanoa omalle vaarille kun oli vielä mahdollisuus.

– Idea Kiitoskahviin syntyi, kun nyt itsekin mietin jouluisin ja keväisin kiitoslahjoja hoitajille ja muskarin opelle. (Kiitoskahvi on lahja ja kortti samassa paketissa, antaja voi kirjoittaa nimensä kahvipussin etikettiin.)

Joihinkin kortteihin Tanja on saanut toiveita jälleenmyyjiltä, jotka ovat huomanneet asiakkaidensa etsivän tietynlaisia kortteja.

– Nämäkin toiveet liittyvät tekstikortteihin. Suomalaiset taitavat tarvita tekstikortin, jotta voivat sanoa läheiselle tai ystävälle että he ovat tärkeitä. Uuden Kiitoskahvin rinnalle on kyselty Kiitosteetä, eli jos uutuuskahvi on suosittu, voisin ensi vuonna harkita teen lanseeraamista, Tanja miettii.

Osa kuluttajista arvostaa myös ekologisia arvoja, eli sitä jos tuotteet on lähellä suunniteltu ja painettu. ”Support your local” -ajatus on Kultamurusen asiakkaille usein tärkeä ostokriteeri.

Tulevaisuudessa Tanja haluaa löytää lisää jälleenmyyjiä ja kehittää omaa verkkokauppaa, jonka markkinointi on jäänyt vähemmälle huomiolle.

– Kultamurusen linja hioutuu varmasti tulevaisuudessa. Näinä ensimmäisinä vuosina olen tehnyt aika erityylisiä juttuja. Ideoita muhii mielessä ja osa päätyy toteutukseen – jatkossa pienen harkinnan jälkeen. Kaikkia ideoita ei tarvitse toteuttaa, ainakaan heti, Tanja hymyilee.

http://www.kultamurunen.fi