Kesätyötarinat

Kesätyötä isolla autolla

Jäteautonkuljettajana työskentelevä Pauliina Byckling kiittelee työnantajayrityksensä hyvää ilmapiiriä ja työturvallisuusasioita.

Pauliina Byckling on työskennellyt Lassila & Tikanojalla jäteautonkuljettajana kuusi vuotta. Työturvallisuus ja työhön perehdyttäminen ovat yrityksessä avainasemassa.

– Työhön perehdyttäminen on työssä todella tärkeää, sillä tässä ammatissa ollaan tekemisissä isojen autojen kanssa. Kun aloitin jäteautonkuljettajana kuusi vuotta sitten, mukanani kulki ensimmäisinä päivinä perehdyttäjä, joka kertoi kaikki työhön liittyvät asiat ja neuvoi minua alkuun, Pauliina Byckling kertoo.

Perehdyttämiseen kuuluvat olennaisena osana toimitiloihin tutustuminen, työnjohdon kanssa toimiminen, korjaamo/hinauspalveluiden saatavuuden selvittäminen jne. Lassila &Tikanojalla on oma perehdytyssuunnitelma, jota seurataan tarkasti.

Myös työturvallisuus on todella merkittävässä roolissa työhön perehdyttämisessä ja toki myös itse työssä, joka päivä.

– Työvaatteiden ja -kenkien tulee olla turvalliset, sillä jäteautonkuljettaja joutuu liikkumaan välillä hankalissakin paikoissa. Talvella kadut ovat liukkaita ja kesällä on kuuma. Jäteautolla on päästävä melko pieniinkin tiloihin, jolloin kuljettaja joutuu puikkelehtimaan auton ja jäteastioiden välissä, Pauliina valottaa.

Talvella haasteina ovat erityisesti liukkaus, lumi ja jää sekä kovettunut lumi, joka saattaa pahimmassa tapauksessa rikkoa jopa kalustoa. Nastoilla varustetut turvakengät pitävät kuljettajan pystyssä, mutta nastattomin renkain kulkevan jäteauton ohjaaminen vaatiikin jo erityistaitoja.

Palveluhenkisyys valttina

Vaikka jäteautonkuljettajan ammattia ei pidetä edelleenkään kovin valovoimaisena, Pauliin Byckling ylistää ammattia. Hän iloitsee siitä, että saa ohjata isoa autoa ja olla tekemisissä asiakkaiden kanssa.

– Tämä on hyvin sosiaalinen ammatti ja palveluhenkisyyttä tarvitaan. Juttelen päivittäin asiakkaiden kanssa ja saan pääosin positiivista palautetta suoraan kentältä. Tietynlaisesta psykologisesta silmästäkin on tässä ammatissa hyötyä; vaikka palaute ei aina olisi hehkutusta ja kehuja, asiakaspalvelijan eli tässä tapauksessa jäteautonkuljettajan pitää osata lukea asiakkaan tuntemuksia ja ottaa vastaan myös kritiikki. On hyvä muistaa, että keskustelu jäteautonkuljettajan kanssa saattaa jollekin yksinäiselle olla se päivän ainoa keskustelu. Ja vaikka tulisi negatiivistakin, niin provosoitua ei saa, Pauliina sanoo.

Pauliinan työvuorot vaihtelevat. Aamuvuoro alkaa kello 6.00 ja päättyy kello 14.00. Iltavuoro alkaa kello 14.00 ja päättyy kello 22.00. Pauliina tekee mielellään molempia vuoroja.

Kesätyöntekijöitä tarvitaan

Jäteautonkuljettajaksi voi hakeutua kuorma-autokortin omaava henkilö, jolla on mielellään jo hieman kokemusta ison auton hallinnasta. Kesä on talven sijaan valoisaa ja mukavaa aikaa myös jäteautonkuljettajalle.

– Kesällä ei ole liukkausongelmaa, ihmiset ovat iloisia ja hyväntuulisia, on valoa ja aamuheräämisetkin sujuvat leikiten, Pauliina listaa kesän parempia puolia.

Lassila & Tikanojalla on vakituisia kesälomatuuraajia, mutta aina tarvitaan myös uusia. Myös kesähenkilökunta perehdytetään työhön ja työturvallisuuteen huolella.

Mutta miksi sitten kannattaisi hakeutua jäteautonkuljettajaksi?

– Tämä on mukava, sosiaalinen työ. Kannattaa olla rohkea ja avarakatseinen, kokeilla reippaasti. Vaikka kyseessä on fyysinen työ, jäteautonkuljettajan ammatti ei ole niin likainen työ, mitä luullaan. Vaikka saammekin palkan päälle likaisen työn lisää, Pauliina Byckling hymyilee.

Tärkeää työtä

Jäteautoautonkuljettaja käyttää työssään uusinta kalustoa. Autot ovat uusia ja siistejä, ajoreitit oppii pian. Palkka on kannustepohjainen eli jokaisesta tyhjennetystä jäteastiasta saa ekstraa. Muuten palkka on TES:in mukainen ja likaisen työn lisää maksetaan 5 prosenttia. Kuljetusalan palkat ovat kilpailukykyisiä.

Vaikka jäteautonkuljettajan työ mielletään usein miesten työksi, Pauliina Byckling kannustaa myös naisia alalle.

– Tämä työ sopii hyvin myös naisille. Itsellänikin työ oli ”rakkautta ensikosketuksella” enkä ole katunut. Nyt opiskelen liikenneinsinööriksi työn ohessa ja aika näyttää mihin se vie. Lassila & Tikanoja on hyvä työnantaja ja toivon pysyväni talossa edelleen.