Työnhaku

Edistä työnhakua social sellingillä

Muista että olet työnhakijana sekä media että brändi.

Miten social sellingin avulla voi edistää työnhakua? On tärkeää ymmärtää tekijä, joka usein ratkaisee pääseekö edes keskustelemaan mahdollisesta työpaikasta. Se on työntekijän euromääräinen arvo työnantajalle.

Jokaisella työntekijällä on yritykselle euromääräinen arvo. Asiantuntijan arvo määräytyykin yksinkertaisemmillaan näin:

Laskutus-kulut = työntekijän arvo

Bisneksen tehtävä

Koska bisneksen tehtävä on tuottaa arvoa omistajilleen, on työntekijän oltava plusmerkkinen investointi asetetulla aikavälillä tai muuten sijoitus työntekijään ei ole yritykselle kannattava.

Kun saat palkkaa, on työnantajasi saatava se raha jostakin takaisin. Tämän yhtälön ymmärtäminen on perusjuttuja, mutta harva tulee niitä miettineeksi. Yhtälön muodostama arvo on avain oman osaamisen ja arvon kommunikointiin social sellingissä.

Tunne arvosi

Kaikki työtehtävät eivät ole asiakkaalta suoraan laskutettavia töitä. Yrityksissä on paljon funktioita, joiden arvo määräytyy prosessia tehostavina tai ohjaavina: sihteerit, assistentit, HR-osasto ja johtajat ovat hyviä esimerkkejä tehtävistä, jotka rahoitetaan kovan laskutuksen tehtävillä, tuotteella tai palvelulla.

Lisäksi pieni osa henkilöistä on organisaation brändiä nostattavia eli he lainaavat henkilöbrändiään yritykselle, ja sitä kautta helpottavat yrityksen myyntiä. Tämän kaltaiset henkilöt ovat yleensä rakentaneet henkilöbrändinsä itse kovalla työllä ja kykenevät myös myymään palveluitaan kovalla tuntihinnalla.

Heidän nimensä  voi olla yritykselle arvoltaan lähes korvaamaton. Mieti siis, mitä lisäarvoa SINÄ tuotat ja mikä on lisäarvosta saatava tuotto?

Pohdi itseäsi business-casena, tee itsestäsi esimerkiksi powerpoint-esitys, johon hahmottelet seuraavat asiat:

- Minkä ongelman sinä ratkaiset? Eli mitä haluat tehdä työksesi?

- Miten sinä ratkaiset tuon ongelman? Eli mitkä ovat työkalusi, mitä osaat tehdä ja mikä on USP:si (uniikki myyntilupauksesi, miksi juuri sinä, eikä joku muu)?

- Mitä ongelman ratkaisu maksaa yritykselle: eli mikä on toivomasi kompensaatio ajastasi?

On hyvä muistaa, että vaikka et luultavasti tiedä tulevan työnantajasi muiden kulujen määrää, kannattaa huomioida, että palkkasi päälle tulevat aina muun muassa lakisääteiset työnantajakulut, työssä tarvittavat välinekustannukset, työpaikan toimitilojen kustannukset / hlö, lomat ja muut tekijät, jotka helposti tuplaavat palkkatoiveesi.

Tuo osaamisesi esiin

Oman henkilöbrändin myynti ja markkinointi ei paljon eroa muusta myynnistä ja markkinoinnista. Tärkeintä on tunnistaa:

- Mitä ongelmaa olet motivoitunut ratkaisemaan

- Kenellä ongelma on

- Miten vakuutat työnantajan siitä, että arvosi on yritykselle plusmerkkinen

- Lisäksi on tärkeää muistaa jokaisessa kohtaamispisteessä se fiilis mikä sinusta välittyy.

Lähde