Suomalainen Arctic Blue Gin voitti tuplakultaa Saksassa. Artesaanigini valmistetaan Ilomantsissa ja se työllistää pohjoiskarjalaista Hermannin Viinitilaa (nykyään Nordic Premium Beverages) jo kolmen vuoron verran.

Arctic Blue Ginin  brändijohtaja Mikko Spoof kertoo, että tavoitteena oli alusta lähtien kehittää maailman paras gini. Kaikki sai alkunsa kun Mikko ja hänen ystävänsä keittiömestari Jouni Hartikainen alkoivat miettiä uuden tuotteen kehitystä panimoyhtiössään Espoossa. Aiemmin tuotekehityksen keskiössä oli ollut ruoan ja laadukkaan oluen yhdistäminen – nyt oli aika kehittää artesaanigini. Kimmo Koivikko oli mukana sparraamassa uutta giniä.

– Kun teimme päätöksen lähteä kehittelemään muita alkoholijuomia panimotuotteiden lisäksi, tiimiin tuli mukaan Kimmo Koivikko, joka otti kanssani vetovastuun tuotekehityksestä ja konseptoinnista. Kun idea mustikkametsäisestä ginistä oli syntynyt, mietimme kuka osaisi rakentaa ideastamme reseptin ja tässä kohtaa kontaktoimme Jaakko Sorsaa, joka innostui ajatuksesta ja hyppäsi mukaan vastaamaan koko tuotekehityksestä ja reseptiikan luomisesta, Mikko Spoof valottaa.

Ruoan ja juoman yhdistäminen on aina ollut tärkeässä roolissa espoolaisessa panimoyhtiössä eikä uuden tuotteen kehittäminen tuonut muutosta.

– Kaikki yrityksemme taustahenkilöt ovat Rotîsseursin jäseniä, joten ruoan ja juoman liitto on aina kiehtonut meitä. Laatu on kunnia-asia josta emme tingi. Arctic Blue Gin syntyi ajatuksesta, että halusimme pullottaa Suomen luonnon ginipulloon. Mustikkametsä aamukasteen aikaan on se tuoksu,  maku ja mielikuva, mikä Arctic Blue Ginistä välittyy, Mikko Spoof kertoo.

Arctic Blue Giniä kehitettiin ja testattiin 1,5 vuotta, jotta tiedettiin sen saavan hyvät pisteet World Spirit Awardsissa. Kilpailun tuomaristo antoikin Arctic Blue Ginille 95,8 pistettä sadasta. Se sai myös Double Gold -luokituksen.

– Onnistuimme vangitsemaan giniin suomalaisen luonnon ennennäkemättömällä tavalla. Arctic Blue Ginin maku- ja aromiprofiili tuovat tosiaan mieleen mustikkametsän aamukasteen aikaan, ja tämä hurmasi myös kansainvälisen tuomariston, Mikko Spoof kertoo.

Gini valmistetaan Suomen vanhimmalla viinitilalla

Arctic Blue Ginin taustalla on Ilomantsissa toimiva Suomen vanhin viinitila. Se panostaa nyt aiempaa vahvemmin ulkomaille ja vaihtoi siksi nimeään Hermannin Viinitilasta Nordic Premium Beveragesiksi. Viinitila on toiminut Ilomantsissa vuodesta 1989 lähtien. Se valmistaa marjaviinejä, kuohuviinejä ja likööreitä.

– Arctic Blue Gin valmistetaan ainutlaatuisella menetelmällä, josta on jätetty esimerkiksi ginin valmistukselle tyypillinen kylmäfiltteröinti kokonaan pois. Juoma on upea myös väriltään, sillä mustikan sisältämä pektiini reagoi jäiden kanssa tehden ginistä erikoisen utuisen ja pimeässä hohtavan. Jotta gin hohtaa pimeässä, se tarvitsee uv-valon, joita useissa ravintoloissa on.

Yrityksellä on kehitteillä myös uusia tuotteita, mutta niistä Mikko Spoof ei voi vielä kertoa.

– Uusia tuotteita on tulossa, mutta niissäkin mennään maku edellä. Emme lanseeraa uusia tisleitä, elleivät ne pärjää kansainvälisissä kilpailuissa. Tämä on läpinäkyvä toimintamalli asiakkaan ja meidän välillä; aina kun asiakas ostaa tuotteemme, hän voi olla varma siitä, että kyseessä on kansainvälisesti arvostettu ja palkittu huipputuote. Syksyllä julkistamme myös laajemman kansainvälisen yhteistyökuvion, josta kerron myöhemmin lisää. Tällä hetkellä pohjoismainen yhteistyö on hyvällä mallilla, kun Arctic Blue Gin valittiin sokkotestissä Suomen edustajaksi uuteen Nordic Gin -konseptiin, jonka vetovastuussa on Nordic Gin House. Vuosikapasiteettimme on 100 000 litraa, mutta kymmenkertaistamm määrän vielä tämän vuoden aikana. Tämä on merkittävä asia myös työllisyyden kannalta, Spoof iloitsee.

Kunnianosoitus Suomen luonnolle

Unescon mukaan Suomessa on maailman puhtain pohjavesi, luonto ja ilma. Marjoja on metsät täynnä. Suomi on maailmalla hyvässä nosteessa, mutta sitä ei ole vielä osattu hyödyntää tarpeeksi.

– Suomen luonto on ”meidän öljymme”. Esimerkiksi marjojen jatkojalostusta ei ole meillä Suomessa oikein vielä ymmärretty. Kotimaisuus on lisäarvo ja Suomi on maailmalla hyvin suosittu maa, ympäri maailmaa Arctic Blue Ginin kanssa matkustanut Spoof muistuttaa.

Arctic Blue Ginin raaka-aineiden saatavuus on varmistettu kotimaassa. Yritys on tehnyt suoria ja monivuotisia sopimuksia viljelijöiden kanssa. Tämä takaa jatkuvuutta ja elinkeinon kotimaisille yrittäjille. Arvopohjainen ajattelu onkin Nordic Premium Beveragesille kunnia-asia.

– Arvopohjainen ajattelu ulottuu kaikkeen tekemiseemme: aina raaka-aineiden hankinnasta tuotteiden valmistamiseen sekä lopulliseen pakkaukseen. Lahjapakkauksemme valmistetaan kotimaassa ja se työllistää kolmea kotimaista yritystä. Raaka-aineet tulevat Metsä Boardilta, jonka omistavat suomalaiset metsätilalliset. Kun yksi puu kaadetaan, istutetaan neljä tainta tilalle. Tuotteen ja pakkauksen kotimaisuus, jäljitettävyys sekä kierrätettävyys ovat meille todella tärkeitä arvoja.  Aldus tekee paino- ja leikkaustyön sekä Starcke loppusilauksen, eli kohokuvioinnin ja folioinnin.

 

Arctic Blue Ginin suomalaisuutta hehkuvan etiketin on suunnitellut Emil Peltonen Luova toimisto Työmaasta.

 

https://nordicpremiumbeverages.com/

 

Kuva: Mika Pollari