Uratarinat

Työn ytimessä: Opettaja, urheiluvalmentaja Terhi Lumme

Terhi Lumme kertoo työstään opettajana ja urheiluvalmentajana.

Terhi Lumme kertoo työstään opettajana ja urheiluvalmentajana.

1) Taustasi: Miten päädyit alalle?

Opiskelin opettajaksi Helsingin yliopistossa. Opettaminen oli yksi uravaihtoehdoistani lukion jälkeen, ja päätin lähteä opiskelemaan sitä, koska siitä sai konkreettisen ammatin ja olen aina pitänyt opettamista mielenkiintoisena ja innostavana.

Halusin kuitenkin tehdä tutkinnostani muuhunkin soveltuvan, joten kasvatustieteiden ja pedagogisten aineopintojen ohelle opiskelin sivuaineeni Valtiotieteellisestä. Sivuaineeni ovat johtaminen ja sosiaalipsykologia. Opintojeni aikana ja niitä ennen tein paljon sijaisuuksia ja työskentelin vaatekaupassa.

Olen työskennellyt myös bisnespuolella kaksi vuotta: sekä HR-tehtävissä että logistiikka-alalla, joten olen nähnyt ja kokenut muitakin aloja kuin opetusalan, mikä on suuri rikkaus, ja mistä on hyötyä myös tässä työssä.

Opetuksen ohella minulla on sivutyö yrittäjänä ja oma toiminimi. Teen urheiluvalmennuksia ja ravinto-ohjelmia. Näihin olen opiskellut vapaa-aikanani. Opinnot jatkuvat edelleen, koska haluan laajentaa tietämystäni. Voi olla, että jossain vaiheessa laajennan toimintaani hyvinvointi- ja liikunta-alan parissa.

2) Mitä työsi pitää sisällään?

Opettajan työ pitää sisällään luonnollisesti opetussuunnitelman mukaista opettamista ja kasvattamista, yksilöiden kohtaamista ja heidän tarpeidensa huomaamista, ryhmän hallintaa, muuttuviin tilanteisiin mukautumista, asioiden organisointia, oppilaiden töiden ja projektien arvioimista, tapahtumien järjestämistä ja yhteistyötä vanhempien kanssa.

Ravinto-ohjelmat ja valmennustyö sisältävät myös yksilöiden kohtaamista, heidän tarpeidensa huomaamista, kannustamista, liiemallien ja elämäntapojen opettamista, tietojen soveltamista, yksilöllisten valmennusohjelmien laatimista ja niiden muokkaamista, sekä edistymisen seuraamista.

3) Millaisia työpäiväsi ovat?

Opettajan työni alkaa yleensä klo 9-10 ja päättyy 14-15. Sitä ennen ja sen jälkeen käyn treenaamassa. Opettajan työajat sopivat mielestäni hyvin urheilijalle.

Tarkistan kokeita ja oppilaiden töitä kotona iltaisin, tai viikonloppuisin silloin kun niitä on. Valmennustyöni teen arki-iltaisin, asiakkaiden tapaamisen usein lauantaiaamuisin, ja ohjelmien suunnittelun ja ravinto-ohjelmat teen sunnuntai-iltana, tai sellaisena aamuna tai iltapäivänä, kun on lepopäivä treenistä. Pidän toki myös lomaa ja vapaapäiviä, eli jokainen viikko ei ole kiireinen.

4) Mikä on parasta työssäsi?

Sekä opettamisessa että valmentamisessa parasta on ihmisten auttaminen, heidän kohtaaminen ja ratkaisujen etsiminen ongelmiin. Pidän myös siitä, että molemmissa töissä voi olla luova, tiedon soveltaminen käytäntöön ja uuden kokeilu on mahdollista, ja päivän aikana voi olla aktiivinen.

Opettamisessa kaikista hienointa on, kun huomaa innostaneensa ja/tai auttaneensa oppilasta löytämään vahvuuksiaan ja luottamaan itseensä. On myös upeaa, kun he oppivat toimimaan omatoimisesti ja toteuttamaan tehtäviä erilaisissa ryhmissä.

Valmentamisessa hienointa on tässäkin kohtaa aikalailla samat seikat: on hienoa innostaa, kannustaa ja auttaa oivaltamaan ihmisiä, ja auttaa heitä pääsemään kohti heidän tavoitteitaan.

5) Mikä on haasteellisinta työssäsi?

Opettajan työssä haastellisinta on ympäristön meluisuus, työpäivän intensiivisyys, joidenkin riitatilanteiden selvittäminen, isojen oppilasta koskevien ratkaisujen tekeminen ja jotkut koulutuspoliittiset uudet ratkaisut, jotka halutaan toteuttaa kiireellä luokkakoosta ja koulun resursseista piittaamatta.

Valmennusten haasteet liittyvät enemmän ihmisten vaikeisiin elämäntilanteisiin, pelkoihin ja loukkaantumisiin, jolloin täytyy kyetä luomaan hyvä luottamussuhde ja opettaa asiakkaalle kärsivällisyyttä.

6) Mikä tekee työstäsi merkityksellistä?

Ihmisten auttaminen ja ratkaisujen löytäminen.

7) Miten vietät vapaa-aikaasi?

Urheilu vie suurimman osan ajastani, mutta se on yksi parhaista asioista elämässäni ja myös elämäntapa, joten en koe sen olevan pois mistään, enkä koe uhraavani sille mitään.

Treenien lisäksi tykkään kävellä luonnossa, etenkin merenrannalla. Siinä saa palauttavaa liikuntaa ja lisäksi mieli rauhoittuu.

Pidän ruoan laittamisesta ja kokkailen ja suunnittelen aterioita joka päivä. Näen ystäviäni joka viikko ja pidän heihin päivittäin yhteyttä. Tykkään katsoa leffoja, lukea kirjoja, tutkia asioita etsimällä tietoa netistä ja laittaa ruokaa. Minulla on myös kaksi pientä poikakoiraa.

8) Miten neuvoisit alasta haaveilevaa?

Jos haluaa päteväksi opettajaksi, täytyy tietysti opiskella yliopistossa ja hoitaa tutkinto kuntoon. Pätevyys vaikuttaa pedagogisen koulutuksen lisäksi palkkaan ja virkahakuihin, sillä pätevä opettaja on etusijalla virkojen haussa.

Opintojen ohessa kannattaa ehdottomasti tehdä sijaisuuksia, jotta näkee millaista kouluarki on. Se nimittäin poikkeaa oppikirjoista ja harjoitteluista, joissa kuitenkin on paikalla koko ajan vähintään toinen opettaja. Ne, jotka eivät ole tehneet paljon sijaisuuksia, vaan astuvat suoraan koulumaailmaan ilman käytännön kokemusta, monesti yllättyvät vastuun ja organisoitavien asioiden määrästä. Samoin yhteistyö vanhempien kanssa saattaa tuntua haastavalta.

Viimeksi mainittuun auttaa mielestäni työkokemus muilta aloilta. Neuvottelutaidot ja aikuisen yleisön edessä esiintyminen tuovat esimerkiksi varmuutta vanhempainiltoihin ja vanhempaintapaamisiin. Opettajan työssä eduksi ylipäätään ovat esiintymisvarmuus, selkeä ääni, ryhmänhallintataidot ja empatiakyky.

Terhi oli keväällä 2019 mukana myös mtv:n Gladiaattorit-ohjelmassa.