Työnhaku

Workerilla rehellisyys on hakijakokemuksen ytimessä

Worker Finland Oy

Vastuullinen työpaikka

Hyvä hakijakokemus syntyy ennen kaikkea työnhakijoiden kunnioittavasta kohtelusta. Henkilöstöpalveluita välittävällä Workerilla otetaan työnhakijat vastaan sellaisina kuin he ovat.

– Kunnioitus näkyy esimerkiksi siinä, ettei tehdä ennakko-oletuksia työnhakijasta. Vaikka saisimme suppean hakemuksen, jossa on vain nimi ja puhelinnumero, on meidän vastuulla kysyä lisäkysymyksiä, kertoo Workerin kehitysjohtaja Mari Korpela.

Vuonna 2017 perustettu Worker välittää henkilöstöpalveluita laajasti eri toimialoille rakennustyömailta toimistoihin.  Palveluihin kuuluu henkilöstövuokrausta, suorarekrytointeja, henkilöarviointeja sekä räätälöityjä koulutuksia. Työnhakijat vaihtelevat nuorista eläkeläisiin ja työpaikat avustavista tehtävistä johtajan tehtäviin. 

Workerin henkilöstön keskuudesta nousseet arvot - joustavasti, luotettavasti ja oikeudenmukaisesti – muodostavat pohjan myös hakijakokemukselle. Workerilla rekrytoinnin parissa toimivan Sara Ollilan mukaan tärkeää on kohdata hakijat yksilöinä ja kuunnella toiveita. 

– Jos vaikkapa nuorelle ei ole vielä kertynyt työkokemusta, lähdetään yhdessä liikkeelle vahvuuksista ja kiinnostuksesta. Kuunnellaan jokaista, eikä vähätellä ketään, Ollila kuvailee.

Henkilökohtaisia kohtaamisia

Hakijakokemuksen ajatellaan monesti rajoittuvan työpaikkailmoitukseen ja työhakemukseen, vaikka se pitää sisällään paljon enemmän tekijöitä aina selkeästä viestinnästä perehdytykseen asti. Työnhakijan kunnioittaminen on yksi Oikotien vastuullisuusyhteisön seitsemästä periaatteesta

Henkilöstöpalveluala poikkeaa muiden alojen rekrytoinneista siinä, että hakijoita tulee jatkuvana virtana ja usealle eri alalle. Toisaalta jokainen hakija voi olla potentiaalinen ehdokas uuteen työhön taas viikon päästä. 

– Verrattuna vain itselleen rekrytoiviin yrityksiin meillä on se etu, että satojen asiakasyritysten joukosta hakijalle löytyy lähes aina jokin sopiva paikka, jos vain toiveet kohtaavat, Korpela kertoo.

Kaksikon mukaan on erityisen tärkeää, että työnhakija voi olla yhteydessä matalalla kynnyksellä henkilöstöpalvelualan yritykseen. Hakemusta ei tarvitse jäädä pähkäilemään yksin tai ansioluetteloa viimeistelemään loputtomasti.

Meille voi soittaa huolissa ja murheissa työsuhteen taustalla. 

– Haluamme hoksauttaa hakijoille sen, ettei nykyään tarvitse aina edes tietää mitä haluaa tehdä, eikä samaa työtä tarvitse välttämättä tehdä enää vuoden päästä, Korpela muistuttaa.

Worker Mari ja Sara

Mari Korpela (vas.) ja Sara Ollila (oik.) Workerin toimistolla Oulussa.

Rehellisyys on kaikki kaikessa

Workerilla tehtiin tietoinen päätös siitä, että hakijoiden kohtaamiseen panostetaan henkilökohtaisesti. Työnhakuprosessia ei haluttu automatisoida teknologian kautta, vaan hakijat kutsutaan haastatteluun henkilökohtaisesti puhelimitse ja pysytään helposti saavutettavissa. 

– Eniten palautetta olemme saaneet siitä, että meidät on helppo saada kiinni. Meille voi soittaa, laittaa viestiä tai lähettää sähköpostia, tai halutessaan voi marssia Workerin toimistolle kertomaan huolensa. Me olemme töissä työntekijöitämme varten, Korpela kertoo.

Worker on nuoresta iästään huolimatta kasvanut nopeasti ja toimii nyt jo viidessätoista toimipisteessä ympäri maata. Suosio ei ole tullut ilmaiseksi, vaan se kertoo omalta osaltaan työntekijöiden luottamuksesta. 

Korpelan mukaan työnantajassa arvostetaan erityisesti rehellisyyttä ja avoimuutta. 

– Haluamme olla suoraselkäisiä rekrytoinnin jokaisessa vaiheessa. Emme lähde myymään työnantajana meitä sellaisilla sanoilla, jotka eivät pidä paikkaansa.

– Toisaalta, jos hakijan ja asiakasyrityksen toiveet eivät kohtaa, niin ollaan rehellisiä siinäkin, miksi rekrytointi ei etene. Rehellisyys on kaikki kaikessa.

Toimittaja: Väinö Vasara
Valokuvaus: Laura Maunu

Artikkeli on toteutettu yhteistyössä Workerin kanssa. Worker on yksi ehdokkaista Oikotien Työelämän vastuullisuusteko -palkinnon voittajaksi - voit katsoa kaikki ehdokkaat ja äänestää suosikkiasi täältä

Kuvaaja: Laura Maunu