Työhyvinvointi

Vinkit kaamosajasta selviämiseen

10.11.2016 klo 5:00

Mikäli nukahtaminen ja aikaiset aamut ovat olleet haastavia jo nyt, todennäköisesti ongelmat pahenevat pimeyden myötä. Näin selviät kaamosajasta ja kaamosväsymyksestä:

Nukkumistamme säätelee kaksi rinnakkaista järjestelmää. Toinen on sisäinen kello, joka rytmittää vuorokauden aikaisia toimintojamme ja siihen vaikuttavat pimeys ja valo. Toinen ohjaava järjestelmä on ns. unipaine. Unipaine kasvaa valvomisen ja aktiivisen elämän myötä ja helpottaa nukkumalla. Lisäksi nukahtamiseen ja unessa pysymiseen vaikuttaa rentoutumiskyky.

11 vinkkiä kaamosväsymyksen selättämiseen

  1. Pidä huolta säännöllisestä vuorokausirytmistä.
  2. Pyri heräämään ja menemään nukkumaan aina samaan aikaan, myös vapaapäivinä.
  3. Älä vietä sängyssä turhaa aikaa. Nouse heti ylös herätyskellon soitua ja laita valot päälle.
  4. Kokeile kirkasvalohoitoa heti aamusta.
  5. Kerää päivän aikana riittävästi unipainetta olemalla aktiivinen.
  6. Herää ajoissa aamuisin, vaikka olisit mennyt myöhään nukkumaan.
  7. Harrasta liikuntaa ja syö terveellisesti.
  8. Lepää, kun olet sairas.
  9. Alkoholi, kofeiini, nikotiini ja energiajuomat heikentävät unen laatua.
  10. Suosi illalla hämärämpää valaistusta ja hidasta tahtia. ja rauhallisempi tahti.
  11. Kokeile levollisemman olon saamiseksi rentoutusharjoituksia, lämmintä suihkua / saunaa ennen nukkumaanmenoa.

Lue myös: Karkota kaamos kotikonstein