Lassila & Tikanojan viherpalveluiden kehityksestä vastaava palvelupäällikkö, puutarhuri, floristi Satu Sokkinen on toiminut alalla 30 vuotta. Pitkä kokemus ja rakkaus viheralaan näkyvät Sadun työssä joka päivä.

Viheralalla on perinteisesti ollut paljon kesätyöpaikkoja tarjolla. Niin nytkin, mutta turvallisuusmääräykset ja lainsäädäntö asettavat hakijoille tiettyjä vaatimuksia.

– Lassila & Tikanojalle haetaan ympäri vuoden kausityöntekijöitä. Kesätyöntekijöitä näistä on 10 prosenttia. Hakumme suuntautuvat enimmäkseen pitkän kauden tekijöihin. Aiemmin viherala tarjosi hyvän kesätyömahdollisuuden 12-15-vuotiaille nuorille. Nyt on toisin. Ruohonleikkuria, siimaleikkuria ja muita työkoneita käyttääkseen tulee olla 18-vuotias. Päältä ajettavaa ruohonleikkuria varten on oltava myös ajokortti. Tämä on este monelle nuorelle hakijalle, Satu Sokkinen sanoo.

Ennen viheralalle tultiin ns. kisälli ja mestari -mentaliteetilla eli ala opittiin käytännössä työn kautta. Nyt opit haetaan ensin koulunpenkiltä.

– Moni alle 18-vuotias on jo oman alansa valinnut, ja usein se ei ole viherala. Alavalinta voisi olla viherpuolelta, jos kesätöihin pääsisi aiemmin. Opiskelualasta riippumatta kesätöitä voi toki hakea myös viheralalta. Olen sitä mieltä, että mitä nuorempana ihmiset pääsisivät työnmakuun, sitä parempia ammattilaisia heistä tulisi, Satu Sokkinen pohtii.

Viherpalveluiden aktiivikausi alkaa maaliskuun alussa. Talvikausi kuluu tuotannon suunnittelussa, rekrytoinneissa ja niihin liittyvissä haastatteluprosesseissa.

– Talviajan lasken ja suunnittelen palveluja, mutta kun kevät koittaa siirryn ulos valoon, luomaan uutta.

Kolmivaiheinen perehdytys

Lassila &Tikanojan viherpalveluissa on kolmivaiheinen työhön perehdytys. Uudelle työntekijälle kerrotaan konkreettisesti mikä Lassila & Tikanoja on, tehdään palveluperehdytys ja selostetaan palvelukuvaukset.

– Lassila & Tikanoja on käytännönläheinen, kotimainen yritys, jonne nuoren on helppo tulla töihin. Viheralalla kaikkein tärkeintä on ymmärtää lopputuotteen merkitys asiakkaalle eli käyttäjälle, Satu Sokkinen kertoo.

Kun palvelukuvaukset ovat kunnossa ja niitä noudatetaan, asiakaskin on tyytyväinen.

– Asiakkaan luottamuksen saavuttaminen on erittäin tärkeää. Viherala on perinteinen palveluammatti. Meillä on tarkat palvelukuvaukset kaikkien asiakkaiden suhteen ja niitä noudatetaan. Laatutason on oltava kohdallaan. Jos asiakas haluaa nurmikon olevan 6 cm pitkä, se pidetään 6 cm pitkänä. Oikoa ei saa.

Tehdään hyvää

Satu Sokkisen mukaan viherpalvelut tekevät hyvää kaikessa mitä tekevät. Leikattu nurmikko ja siistitty pensasaita on ilo silmälle ja kanssaihmisille.

Viheralalla on monenlaisia töitä ja mahdollisuuksia. Erilaisista osaamisalueista on hyötyä.

– Viherala tarvitsee monenlaisia osaajia. On kivitöitä, asfaltointia, nurmikkojen ja pensaiden leikkausta, hyönteistorjuntaa jne. Ala on muuttunut paljon vuosien saatossa, Satu Sokkinen summaa.

Viherala vaatii tekijältä ns. säänkestävyyttä, sillä työ tehdään pääosin ulkona. Fyysisessä työssä hyvästä kunnosta on hyötyä. Työpäivien pituus voi joskus vaihdella ja työtehon saavuttaa parhaiten tavoitteiden, tulosten ja luottamuksen voimalla.

– Hurtti huumori on hyvä pitää mukana kaikessa tekemisessä. Palveluasenne ja yhdessä tekemisen ilo – ne ovat tässä työssä hyviä valtteja. Viheralalla työskentelee kirjava porukka erilaisia ihmisiä. Harvemmassa ammatissa saa olla ”niin oma itsensä” kuin tässä työssä, Satu Sokkinen kiittelee.

www.lassila-tikanoja.fi/toihin