Vaatesuunnittelija Camilla Mikaman sekä Nokia- ja Microsoft -taustaisten Tiina Tissarin ja Annemari Mölsän luotsaama Vestiarium//Camilla Mikama -vaatebrändi panostaa kestävään laatuun sekä tyylikkääseen käyttömukavuuteen.

Vestiarium on kolmen vaatteita rakastavan, energisen ja yritteliään naisen unelma. Yritys näki päivän valon lokakuussa 2015 ja vuosi on kulunut vauhdikkaissa merkeissä. Se tarjoaa ajattomia vaihtoehtoja massamuodille.

– Tavoitteenamme on tehdä vaatebisnestä vähän toisella tavalla. Meille asiakas on keskiössä eli asiakkaan elämän laadun parantaminen on meille kunnia-asia. Vaateostokset voivat olla helppoja, elämyksellisiä ja eettisiä, Tiina Tissari summaa.

Sana vestiarium on latinaa ja tarkoittaa vaatekaappia. Yrityksen perustajille vaatekaappi on kuin kirjahylly, joka rakentuu “pakollisista” jutuista ja sellaisista aarteista, joihin liittyy jotakin erityistä.

– Vestiariumin tavoitteena on tehdä pukeutumisesta helppoa, elämyksellistä ja eettisesti kestävää. Brändin kohderyhmänä ovat naiset, jotka ovat kiinnostuneita tyylistä ja vaatteiden eettisyydestä, mutta pukeutumiseen käytettävä aika on kortilla, Camilla Mikama kertoo.

Mutta mistä Vestiarium sai alkunsa?

– Vaatekonseptimme syntyi omakohtaisista kokemuksistamme. Osaamme samaistua pukeutumishaasteisiin, joita ratkaisemme nyt Vestiariumin kautta, Annemari Mölsä kertoo.

Vestiarium-vaatekonseptin sydän on vaatesuunnittelija Camilla Mikaman ajaton  ja helposti yhdisteltävä mallisto.

– Haluamme viestiä asiakkaillemme, että vaatekaappiaan voi täydentää harkitusti. Tarjoamme luottovaatteita, joihin voi pukeutua ja tuntea olonsa varmaksi, vaikka ei ehtisi tai haluaisi ajatella pukeutumistaan kovinkaan paljon, Tiina Tissari sanoo.

Palveluinnovaatiota kehitetään edelleen

Vestiariumin tavoitteena on kehittää vaatekaupan palveluinnovaatioita edelleen. Yrityksen kahden omistajan vankka teknologiatausta mahdollistaa monenlaisia verkostoitumisia ja yrityksen kehittämiseen liittyviä hankkeita.

– Digi ei ainakaan vielä toimi pääkanavana, vaan tarvitaan fyysisen palvelun ja digipalvelun yhdistämistä. Haluamme olla matalan kynnyksen personal shoppereita, Tiina Tissari sanoo.

Eettisyys ja ekologisuus ovat tärkeitä arvoja yritykselle.

– Mallisto valmistetaan Tallinnassa putiikkiompelimossa, jonka kanssa olen työskennellyt pitkään. Neuleet valmistetaan Tuusulassa, Suomessa. Materiaaleissa suosimme luonnonkuituja, ja kankaat tulevat pääosin Euroopasta, Camilla Mikama kertoo.

Ekologisuus ja eettisyys liittyvät myös toimitusketjuun. Vestiarium ei valmista valtavaa varastoa etukäteen, vaan tilaa täydennyksiä kysynnän mukaan, vaikka joka viikko.

– Tarjoamme myös muokkauspalvelua, sillä tavoitteena on, että vaate on omistajalleen täydellisen istuva. Vestiariumin vaatteissa on aina muotoilullinen juju, ja vaate korostaa kantajansa parhaita puolia, Annemari Mölsä vinkkaa.

Työllistävä vaikutus koko Suomeen ja maailmalle

Vestiarium on toiminut vuoden verran. Silti perustajilla on jo vahvat kansainvälistymis- ja laajenemissuunnitelmat.

– Panostamme merkittävään kasvuun. Helsingin lisäksi jälleenmyyjiä on tällä hetkellä Turussa, Tampereella Oulussa ja Lahdessa sekä ulkomailla Prahassa ja Seattlessa. Tavoitteenamme on kasvattaa jälleenmyyjäverkostoa kotimaassa ja kansainvälisesti), Annemari Mölsä valottaa.

Monikompetenssinen tiimi mahdollistaa monenlaiset suunnitelmat ja laajenemismahdollisuudet.

– Vaikka yrittäjyydessä on varsinkin alussa ja näinä aikoina kaikenlaisia haasteita, kannatti olla rohkea ja perustaa Vestiarium. Meillä on hyvä tiimi ja uskomme tuotteisiimme. Samanlaista startup-henkisyyttä ja positiivista spirittiä toivomme kaikille Suomen yrityksille, Tiina Tissari sanoo.

Mikä Vestiarium Oy?

Vestiarium on lokakuussa 2015 perustettu suomalainen vaatealan yritys, jonka valikoima perustuu Camilla Mikaman suunnittelemaan mallistoon. Merkin lippulaivamyymälä sijaitsee Galleria Esplanadissa Helsingissä.

Yrittäjät: Vaatesuunnittelija Camilla Mikama sekä pitkät bisnesurat Nokialla ja Microsoftissa tehneet Tiina Tissari ja Annemari Mölsä.

 

Kuva: Ulla Vartiainen

Kuvassa vasemmalta Vaatesuunnittelija Camilla Mikama sekä yhtiökumppanit Tiina Tissari ja Annemari Mölsä.