Terveellinen ruokavalio kiinnostaa, ja moni olisi valmis muuttamaan ruokavaliotaan.

Ravinnon terveysvaikutukset ja suoliston hyvinvointi ovat yksi viime aikojen vahvoista ruokatrendeistä. Tämä ilmenee myös Nestlén tuoreesta kyselytutkimuksesta: neljä viidestä eli 78 prosenttia vastaajista olisi motivoituneita lisäämään täysjyvää ruokavalioonsa.

Eniten täysjyvän valintaan rohkaisisi tuotteiden edullinen hinta (42 prosenttia kyselyn vastaajista). Seuraavaksi tärkeimpiä kannustimia valinnalle olisi laajentunut valikoima (29 prosenttia vastaajista) ja tunnetut terveysvaikutukset (29 prosenttia vastaajista).

Dosentti Kirsi Laitinen on perehtynyt täysjyvän terveysvaikutuksiin työssään Turun yliopistossa.

– Täysjyvästä on poistettu vain viljan syötäväksi kelpaamaton osa, minkä vuoksi siinä on jäljellä paljon hyödyllisiä kivennäisaineita, antioksidantteja ja kuituja. Täysjyvä on tärkeää muun muassa suoliston hyvinvoinnin kannalta, Kirsi Laitinen sanoo.

Monet tietävät, että kuitupitoinen täysjyvävilja edistää suolen toimintaa. Sen lisäksi se hoitaa suoliston seinämän terveyttä.

– Kun seinämä on kunnossa, ravintoaineet imeytyvät hyvin, mutta verenkiertoon ei pääse tekijöitä, jotka aiheuttavat matala-asteista tulehdusta, Laitinen muistuttaa.

Myös matala-asteisen tulehduksen vaikutuksia on tutkittu viime vuosina paljon. Tutkimuksen mukaan tulehdus näyttäisi vaikuttavan ainakin sydän- ja verisuonitautien, kakkostyypin diabeteksen ja jopa rasvamaksan syntyyn.

Pakkauksia tutkitaan ja tietoa haetaan

Suomalaiset kuluttajat etsivät  tietoa täysjyvästä ensisijaisesti tuotteiden omista pakkauksista: 47 prosenttia sanoi tutkivansa pakkausta tietoa kaivatessaan. 38 prosenttia vastaajista ilmoitti hakevansa täysjyvätietoa Wikipediasta tai vastaavilta yleistietosivuilta, 32 prosenttia tuotemerkkien sivuilta ja 23 prosenttia ravitsemusasiantuntijoilta.

– Tuoteselosteesta kannattaa katsoa, että esimerkiksi leivässä on kuitua enemmän kuin kuusi prosenttia. Herkkävatsaisille hyvä vaihtoehto ruisleivän tilalle on kauraleipä. Itse asiassa tutkimukset osoittavat, että sataprosenttisella kauralla on jopa enemmän terveysvaikutuksia kuin rukiilla, ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen kertoo.

On hyvä muistaa, että vitamiinien ja hivenaineiden määrä kaksinkertaistuu, kun valkoinen vilja vaihdetaan täysviljaksi, vaalea riisi tummaksi jne.

– Ravitsemussuositukset ovat iät ajat kehottaneet syömään kuitupitoista täysviljaa, ja sen suosimisen puolesta puhuvat myös tuoreimmat tutkimustulokset, Laitinen sanoo.

 

Lähde ja taustaa:

Kyselytutkimuksen Nestlélle toteutti YouGov Analysis Institute. 1020 täysi-ikäistä suomalaista vastasi Internet-haastatteluihin (CAWI) 13.–20. joulukuuta 2018.