Nukutko riittävästi? Lomien jälkeen, alkusyksystä unirytmi saattaa olla vielä iloisesti kesäasetuksilla. Uniongelmat ovat monelle suomalaiselle jatkuvia: joka viides suomalainen aikuinen kärsii pitkäaikaisista uniongelmista.

Riittävä unen saanti on todella tärkeää ja unen terveysvaikutukset ovat merkittävät. Väsyneenä työskenteleminen on hankalaa ja keskittyminen, uuden oppiminen sekä päätöksentekoa ja päättelykykyä edellyttävät tehtävät muuttuvat entistä vaikeammiksi. Univajeella on selvä yhteys myös mielialaan, masentuneisuuteen sekä  ahdistuneisuushäiriöihin.

Kymmenen vuotta unta tutkineen ja työkseen unihäiriöpotilaita hoitavan Terveystalon korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkäri ja unilääkäri Henri Tuomilehdon mukaan unen puute on yhteydessä myös useisiin sairauksiin sekä kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.

Jos ihminen ei nuku riittävästi tai uni ei ole laadukasta, riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin kasvaa, vastustuskyky laskee ja stressimekanismit aktivoituvat. Univajeella on myös aineenvaihdunnallisia vaikutuksia, jolloin ruokahalu muuttuu epäterveellisemmäksi ja riski ylipainoon sekä diabetekseen lisääntyy.

Arvosta unta

Unen merkitystä ei ehkä arvosteta tarpeeksi. Arjen kiireessä ajatellaan helposti, että unesta voi tinkiä. Unen merkitystä hyvinvoinnin kannalta ei kuitenkaan kannata sivuuttaa. Uni on ihmisen hyvinvoinnin peruspilareita ja erittäin tärkeää palautumisen kannalta. Vaikka vähän aikaa voi pärjätä vähemmällä unella, pienempään unimäärään ei voi totutella. Jos nukkuu tahallisesti vähemmän, kyseessä on univaje. Se voi kuitenkin kääntyä helposti unettomuudeksi ja unihäiriöiksi. Vaikka siis saisi ja haluaisi nukkua, niin siihen ei enää pysty. Tahallisella valvomisella voi siis ajautua isoihin uniongelmiin.

Riittävä unen määrä on aina henkilökohtainen asia, mutta ihminen tarvitsee keskimäärin noin 7–8 tuntia unta yössä. Valtaosa kuitenkin nukkuu vähemmän. Univajeen tunnistaa siitä, että vireystila ei ole päivällä sellainen kuin haluaisi. Tarvittavan unen määrän löytää lisäämällä nukkumisaikaa puolella tunnilla, kunnes vireystila on sopivalla tasolla.
 
Vinkkejä unen saamiseen

1) Tärkein asia hyvän unen kannalta on rytmi. Unettomuudessa on usein kyse ylivireystilasta eli kyvyttömyydestä rauhoittua.
2) Laske vireystasoa illalla. Opettele rauhoittumaan ajoissa ja jätä kännykät ja tietokoneet rauhaan, kun olet vuoteessa.
3) Älä suorita nukkumista, ettei siitä tule stressiä.
4) Älä pähkäile unettomuutta liian pitkää aikaa. Unitutkimus auttaa pääsemään syynmukaiseen hoitoon, ja unen- ja elämänlaatu paranevat.

Lisätietoja: Johtava työterveyspsykologi Tuuli Viranta-Naulapää, Unilääkäri Henri Tuomilehto ja 
Viestintäpäällikkö Suvi Syrjäläinen / Terveystalo. www.terveystalo.com

 

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.