Oletko sokerikoukussa? Siitä voi päästä eroon. Saat huomattavasti virtaa ja hyvää oloa, kun vaihdat iltapäiväpullat ja makeiset terveellisempiin vaihtoehtoihin.

Ruotsalaisen ravitsemusfysiologin Fredrik Paulúnin näkemyksen mukaan lisätyn sokerin määrä kannattaa pitää mahdollisimman alhaisena, korkeintaan 5 prosentissa päivittäisestä kokonaisenergiamäärästä.

Paulún toteaa, että hyvinvoinnin kannalta kannattaa lisätyssä sokerissa pyrkiä mahdollisimman lähelle nollaa. Suositellun 5 prosentin lisäksi voi melko vapaasti nauttia luontaisesti sokereita sisältäviä ruokia: esimerkiksi juureksia, marjoja ja hedelmiä. Edellyttäen, että ruoan muutkin ravitsemukselliset ominaisuudet ovat kunnossa. Kokonaiskuva ratkaisee ja ihmiset ovat yksilöllisiä.

Suomalaiset saavat noin 10 prosenttia energiastaan sokerista

Finravinto 2012 -tutkimuksen mukaan suomalaiset saavat kokonaisenergiamäärästään noin 10 prosenttia sokerista ja makeisista. Luvussa on mukana myös teollisten elintarvikkeiden sisältämä sakkaroosi, mutta ei esimerkiksi tuotteisiin lisättyä fruktoosia. Sokeria lisätään moniin elintarvikkeisiin, kuten aamiaismuroihin ja mysleihin, mitä on kritisoinut moni suomalainenkin ravitsemusasiantuntija.

Arkikielen “sokeri” on sakkaroosia, jota voidaan valmistaa sokeriruo’osta tai sokerijuurikkaasta. Maailman sokerintuotannossa ruokosokeri on yleisempää. Lopputuotteen kannalta raaka-aineella ei juurikaan ole vaikutusta. Elintarvikkeiden ainesosaluettelo ja ravintoarvotaulukko ovat kaksi eri asiaa. Ainesosaluettelossa sokeri on yleisnimi sakkaroosituotteille, kun taas ravintoarvomerkinnöissä sokereita ovat kaikki mono- ja disakkaridit. Monosakkarideja eli yksinkertaisia sokereita ovat glukoosi ja fruktoosi, ja disakkarideja eli kaksoissokereita sakkaroosi, laktoosi ja maltoosi.

Hyvinvoinnin kannalta oleellista on, mitä nautitut sokerit elimistössä saavat aikaan. Puhdistettu, raffinoitu sokeri on elimistölle monin tavoin haitallista. Sokerin yhteys sydän- ja verisuonisairauksiin on myös mahdollinen. Sokerin haitoista onkin yhtä vahvaa tutkimusnäyttöä kuin tyydyttyneiden rasvojen yhteydestä sydän- ja verisuonitauteihin.

Kuka Fredrik Paulún?

Fredrik Paulún on ruotsalainen, vuonna 1970 syntynyt ravitsemusfysiologi, jonka nimeä kantava tuotesarja tuli Suomen markkinoille elokuussa 2015. Ruotsissa Paulúnsin tuotteita on myyty jo yhdeksän vuotta. Tuotteiden perusfilosofia on, että niissä on hyviä rasvoja, runsaasti antioksidantteja ja kuitua, eikä lisättyä sokeria. Fredrik valmistui ravitsemusfysiologiksi Tukholman yliopistosta vuonna 2001.

Oman tuotesarjan ohella Fredrik Paulún on tuottelias kirjoittaja, jonka teoksia on myös suomennettu (esim. verensokeriblues ja 50 vinkkiä rasvanpolttoon). Hän luennoi ja kouluttaa. Yrittäjänä hän on laajentanut toimintaansa myös liikuntaan ja ravitsemukseen painottuvien matkojen järjestämiseen ja Paulúns-luomupunaviinikin on jo Ruotsin markkinoilla.

Fredrikin näkemyksen mukaan kehosta täytyy pitää hyvää huolta, koska asumme siinä. Ravitsemuksesta ei kuitenkaan pidä tehdä vaikeaa eikä missään nimessä lisähuolenaihetta. Tekemällä hieman parempia valintoja pitkin päivää; esimerkiksi jättämällä pois sokeroidut tuotteet ja lisäämällä hyötyliikuntaa, voi omaan terveyteensä vaikuttaa merkittävästi.

Lisätietoja ja lähde: Orkla Foods Finland

www.orklafoods.fi